• Anonym (Ts)

Vems är pengarna? Sålt lägenhet med förlust

Jag och min sambo sålde vår lägenhet med förlust förra året. Nu fick jag tillbaka nästan 20000 på skatten för förlusten. Jag trodde ju att min sambo också skulle få tillbaka 20000. Men hon hade en uppskjuten vinstskatt så hennes vinst minskade bara lite dvs inga pengar tillbaka in på kontot. Jag funderar nu på om vems pengarna som kom in på kontot är - vad säger ni? Den där vinstskatten kan väl inte komma mig tillgodo på något vis? Eller?

• Svar på tråden Vems är pengarna? Sålt lägenhet med förlust
  • Hyllemor

Har ni delad eller gemensam ekonomi? Det är svaret på båda dina frågor.

• Anonym (Ts)

Vi har till största delen gemensam ekonomi. Men det besvarar inte min fråga. Hur får jag ta del av hennes uppskjutna vinstskatt?

• Hyllemor
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-16 00:49:35 följande:

Vi har till största delen gemensam ekonomi. Men det besvarar inte min fråga. Hur får jag ta del av hennes uppskjutna vinstskatt?

Prata med henne? Nej, men alltså, jag förstår ditt dilemma. Du har dessvärre ingen som helst juridisk rättighet till det här. Vad du och din sambo behöver göra är att prata ekonomi. Jag var med om liknande. När vi köpte ny bostad så valde vi att anlita en jurist. Den där juristen behövdes inte när vi väl separerade, men det var en trygghet för oss båda under flera år. Vi betalade en bit under en tusenlapp för att hon skulle skriva ett "frångå från samboavtalet"-dokument. (Jag minns inte vad det hette.) där hon just tog upp allt sådant här, liksom vilka större köp vi hade gjort. Hela tiden därefter, så lade vi in i dokumentet vad vi hade köpt, om det var för en större summa.
  • Anonym (Ts)
    Hyllemor skrev 2021-06-16 01:01:05 följande:

Prata med henne? Nej, men alltså, jag förstår ditt dilemma. Du har dessvärre ingen som helst juridisk rättighet till det här. Vad du och din sambo behöver göra är att prata ekonomi. Jag var med om liknande. När vi köpte ny bostad så valde vi att anlita en jurist. Den där juristen behövdes inte när vi väl separerade, men det var en trygghet för oss båda under flera år. Vi betalade en bit under en tusenlapp för att hon skulle skriva ett "frångå från samboavtalet"-dokument. (Jag minns inte vad det hette.) där hon just tog upp allt sådant här, liksom vilka större köp vi hade gjort. Hela tiden därefter, så lade vi in i dokumentet vad vi hade köpt, om det var för en större summa.

Tack, ja bra tips både att prata med henne och med jurist.

Vi kommer förmodligen låta pengarna gå in på gemensamma kontot men blev att jag undrade hur jag skulle få ta del av hennes minskade skatt. Undrar fortfarande faktiskt.
  • Sockerikaffet

Ni har väl båda fått lika mycket pengar? Skillnaden är att du har fått pengarna utbetalade och hon har fått sin skuld till Skatteverket minskad. Så det borde vara lika för er båda eller fattar jag fel?

• Anonym (P)
    Hyllemor skrev 2021-06-16 01:01:05 följande:
    Vi betalade en bit under en tusenlapp för att hon skulle skriva ett "frångå från samboavtalet"-dokument. (Jag minns inte vad det hette.) där hon just tog upp allt sådant här, liksom vilka större köp vi hade gjort. Hela tiden därefter, så lade vi in i dokumentet vad vi hade köpt, om det var för en större summa.

Det är det som är ett samboavtal. D.v.s ett avtal om att frångå sambolagen. Om man inte skriver ett sådant så ska bostad och bohag som köpts gemensamt delas lika vid separation.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-16 01:04:12 följande:

Tack, ja bra tips både att prata med henne och med jurist.

Vi kommer förmodligen låta pengarna gå in på gemensamma kontot men blev att jag undrade hur jag skulle få ta del av hennes minskade skatt. Undrar fortfarande faktiskt.

Är hennes uppskjutna vinst /skatteskuld från en bostad hon ägde innan ni bodde tillsammans alltså? Låter som läge för samboavtal.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (?) skrev 2021-06-16 05:54:56 följande:

Är hennes uppskjutna vinst /skatteskuld från en bostad hon ägde innan ni bodde tillsammans alltså? Låter som läge för samboavtal.

Ja det stämmer!
  • Anonym (M)

Hon fick alltså inte tillbaka på skatten för att hon sluppit betala skatt vid ett tidigare tillfälle? Man kan också se det som att hennes 20K gick till att betala av en gammal skuld. Dina pengar är dina pengar, skulle jag säga.

• Anonym (***)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-16 00:21:58 följande:

Jag och min sambo sålde vår lägenhet med förlust förra året. Nu fick jag tillbaka nästan 20000 på skatten för förlusten. Jag trodde ju att min sambo också skulle få tillbaka 20000. Men hon hade en uppskjuten vinstskatt så hennes vinst minskade bara lite dvs inga pengar tillbaka in på kontot. Jag funderar nu på om vems pengarna som kom in på kontot är - vad säger ni? Den där vinstskatten kan väl inte komma mig tillgodo på något vis? Eller?

Om ni båda deklarerat för förlusten, så är det rätt. Hur mkt man får  tillbaka/får betala beror ju på andra saker också, som räntor och som i ditt ex fall, uppskjuten vinstskatt.

Så allt stämmer. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2021-06-16 08:19:28 följande:

Hon fick alltså inte tillbaka på skatten för att hon sluppit betala skatt vid ett tidigare tillfälle? Man kan också se det som att hennes 20K gick till att betala av en gammal skuld. Dina pengar är dina pengar, skulle jag säga.

Ok tack, ja så kan man se det ja.
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2021-06-16 08:19:28 följande:

Eller, beroende på deras upplägg, så har hon nu lägre löpande kostnader (för det fd. uppskovet) som också kommer TS till nytta och i så fall ska även hans klumpsumma vara deras gemensamma om hennes minskade utgift är till nytta för dem bägge.
Svar på tråden Vems är pengarna? Sålt lägenhet med förlust