• linnean21

Gravid + vaccin. Hur ställer ni er till det?

Hej.

Jag är gravid i v 28 och har idag fått en vaccintid v.30 men är osäker hur jag ska göra med den. Jag är orolig för vad det skulle kunna ge för men när barnet blir äldre eftersom det inte såklart finns någon forskning på.

Är det fler som tänker som jag?

• Svar på tråden Gravid + vaccin. Hur ställer ni er till det?
  • Pripps81
    linnean21 skrev 2021-06-17 21:18:44 följande:

Ja jag har sagt detsamma! Känner mig girig av min tid nu som jag fått samtidigt som jag lika väl kan fortsätta leva isolerat 12 veckor till för de kommer jag göra oavsett med vaccin eller ej

Jag håller med dig, så tänker jag också. Men nu när deltavarianten kommit blir jag ännu mer förvirrad????. Förbannade covid!!
  • Pripps81
    linnean21 skrev 2021-06-19 21:57:00 följande:

Haha ja jag blir helt färdig i skallen!!

Då är vi två????????
  • vissli

Har någon sett information om detta med att få barnet för tidigt bara gäller vid allvarlig covid eller även vid lindrig covid?

Tänker med Deltavarianten nu där man inte får något direkt skydd mot lindrig covid förrns efter båda doserna och de är 7 v isär, om man får vaccinet sent i andra trimestern är man ju en bra bit in i tredje innan man får skydd mot lindrig covid. Om en dos då inte hjälper mot prematurförlossning så skyddar det ju knappt mot den risken?

Inte så sugen på allvarlig covid när man ska få barnet så det i sig talar ju för att hinna få en dos men funderar på skyddet det ger mot att få barnet tidigt?

Så jobbigt stt vara i ett mellanläge där man inte avråds vaccin som förr men man inte har kliniska studier än att gå på heller.

• Jez20

Hej!

Jag kommer inte ta det! Är dock väldigt tidigt i graviditeten. Jag fick negativa effekter av svininfluensa vaccinet som de gav när jag var yngre. Så litar inte på att ta detta medan jag har en liten i magen.

Lite svårt när kollegor frågar om man inte har vaccinerat sig än och varför ^^

• Plutten90

Är I vecka 32 och jag har bestämt mig för att inte ta det, pga att de inte finns någon studie som visar om de kan vara någon fara för barnet.

• vissli
    Plutten90 skrev 2021-07-05 11:20:32 följande:

Är I vecka 32 och jag har bestämt mig för att inte ta det, pga att de inte finns någon studie som visar om de kan vara någon fara för barnet.

Tänker du långsiktigt då? Kortsiktigt finns ju små studier nu och stort underlag på gravida som tagit.

Hur har du tänkt på risken att inte ta det, med prematurrisker mm?

Säger inte att nåt är fel eller rätt men undrar hur andra resonerat.
  • Holy93

Jag är snart i vecka 36 och de har precis i min kommun släppt att vi gravida får ta vaccinet nu, men känner att jag kan vänta till efter förlossningen för jag kommer säkert inte hinna få två doser innan förlossningen ändå, sen med nyfödd bebis blir det kanske svårt att ta sig till en vaccinationsplats för dos två.

• Plutten90
    vissli skrev 2021-07-05 11:50:04 följande:

Tänker du långsiktigt då? Kortsiktigt finns ju små studier nu och stort underlag på gravida som tagit.

Hur har du tänkt på risken att inte ta det, med prematurrisker mm?

Säger inte att nåt är fel eller rätt men undrar hur andra resonerat.

Ja visst kortsiktigt studie finns, men de finns ju inga långsiktiga studier.

Självklart har jag vägt in risken, har inte så långt kvart till bf och träffar inte så många nu under pandemin.
  • vissli
    Plutten90 skrev 2021-07-05 13:47:22 följande:

Ja visst kortsiktigt studie finns, men de finns ju inga långsiktiga studier.

Självklart har jag vägt in risken, har inte så långt kvart till bf och träffar inte så många nu under pandemin.

Förstår! Jag har själv funderat på vad jag är orolig för med de långsiktiga studierna, kontra riskerna nu och tycker inte det är solklart, eftersom jag själv har BF ett antal månader bort. Har fått reflektera mycket över min egen oro senaste tiden helt enkelt. Och hur oron i sig påverkar barnet. Har många gånger önskat jag hade haft BF nu och sluppit valet. Men risken finns att jag blir sjuk och det är ju inte heller något jag önskar såklart

Har du sett något som tyder på en långsiktig risk eller är det bara just att vi inte är x år fram i tiden och har svaret som är det som känns olustigt?
  • Plutten90
    vissli skrev 2021-07-05 14:41:58 följande:

Förstår! Jag har själv funderat på vad jag är orolig för med de långsiktiga studierna, kontra riskerna nu och tycker inte det är solklart, eftersom jag själv har BF ett antal månader bort. Har fått reflektera mycket över min egen oro senaste tiden helt enkelt. Och hur oron i sig påverkar barnet. Har många gånger önskat jag hade haft BF nu och sluppit valet. Men risken finns att jag blir sjuk och det är ju inte heller något jag önskar såklart

Har du sett något som tyder på en långsiktig risk eller är det bara just att vi inte är x år fram i tiden och har svaret som är det som känns olustigt?

Nej de är just de som man är orolig för. De säger att det inte är någon fara för barnet vad de kan se nu, men de kan ju inte garantera att inget kan hända när barnet blir större.

Självklart vill man inte bli sjuk heller. Finns mycket att väga in, men som sagt har jag bestämt mig och de tycker jag känns som ett bra beslut.

Men måste också tänka att mycket handlar också om att umgås endast med de man i vanliga fall träffar under pandemin, tvätta händer och vara noga med handhygienen, avstå från shopping etc om man verkligen inte måste. Och nu har även smittoantalet minskat väldigt mycket här.
Svar på tråden Gravid + vaccin. Hur ställer ni er till det?