Budget 70 000 kr + netto
Ni familjer som får in 70 000 kr i måndagen totalt netto (alltså efter skatt), hur ser era budgetar ut? Har ni en specifik budget ni följer?
Ni familjer som får in 70 000 kr i måndagen totalt netto (alltså efter skatt), hur ser era budgetar ut? Har ni en specifik budget ni följer?
In cirka 90 000, sparande runt 60 000. Budgeterade kostnader för hus, et etc och välgörenhet runt 25 000. Resten går väl till antingen speciella inköp kläder, hushållsmaskiner, etc eller sparas också. Sen betalas barnens skolkostnader för nästa läsår snart, 120 000 för båda.
Får ut ca 74.000, två vuxna, en tonåring och 11+9-åring. Har ingen direkt budget så, men hygglig koll. Drar runt det grundläggande i hushållet på ca 24.000.
Huset ca 12.000, inklusive rubbet, ränta, försäkring, sopor, el.... och ca 4.500 är amortering.
Mat 5.000
Snitt ca 7.000:
Barnförsäkringarna, barnens sl-kort, fritidsaktiviteter, kläder till barnen, bensin, barnens mobiler (3x90kr), månadspengar...
Gemensamt sparande ca 2.000 var /månad.
Är det något större skjuter vi till från andra konton. Typ sommarläger /idrottsläger, cykel, slalomskidor....
Vi har separat ekonomi och jag sparar mellan 3.700 (absolut minimum) och 20.000/månad. Min ekonomi varierar väldigt från månad till månad, jag lägger mycket på hus & sommarstuga (mina) och mina fritidsintressen. Jag har ut ca 39.000.
Får ut ca 74.000, två vuxna, en tonåring och 11+9-åring. Har ingen direkt budget så, men hygglig koll. Drar runt det grundläggande i hushållet på ca 24.000.
Huset ca 12.000, inklusive rubbet, ränta, försäkring, sopor, el.... och ca 4.500 är amortering.
Mat 5.000
Snitt ca 7.000:
Barnförsäkringarna, barnens sl-kort, fritidsaktiviteter, kläder till barnen, bensin, barnens mobiler (3x90kr), månadspengar...
Är det något större skjuter vi till från andra konton. Typ sommarläger /idrottsläger, cykel, slalomskidor....
Vi har separat ekonomi och jag sparar mellan 3.700 (absolut minimum) och 20.000/månad. Min ekonomi varierar väldigt från månad till månad, jag lägger mycket på hus & sommarstuga (mina) och mina fritidsintressen. Jag har ut ca 39.000.
Mat 5.000
Snitt ca 7.000:
Jag gissar att vi får ut drygt 65000 i månaden (vet inte exakt vad min man får ut). Vi gör ingen budget för det behövs inte. Vi är relativt modesta i våra utgifter även om vi inte snålar så jag ser ingen poäng med att planera våra utgifter.
Vi har rätt så billiga boendekostnader för att bo i Stockholm, men med tre barn i övre skolåldern som dessutom sportar mycket så drar pengarna iväg. Köper mycket ekologisk mat, känner att vi vill lägga pengar på bra mat. Spar aktivt ca 10,000 per månad men sen så går vi mer plus varje månad som vi ofta har kvar på vanliga kontot som vi använder till större utgifter när de dyker upp (mindre renoveringar, nya vitvaror, camper för barnen, kortare resor som tex till fjällen).
Missade att det i början av texten stod att ni har barn. Stora dessutom. Så imponerad av er matbudget. Hur gör man? :O
Vi har ganska exakt 70 000kr in. Satte mig och benade upp våra kostnader nu på morgon. Allt är per månad
Boende och allt som har med det att göra från amortering och larm till försäkring och sopor: 10 000kr
Csn två st 1500kr
Fackförening m.m. 770kr
Övriga försäkringar 2150kr
Telefoner hela familjen 1400kr
Allt med bilen 4300kr
Tv internet 600kr
Summa: ca 21000kr.
Resten går till sparande konsumtion eller välgörenhet.
En liten fråga. Hur stora bostadslån har ni som har bostadslån?
Vi har ganska exakt 70 000kr in. Satte mig och benade upp våra kostnader nu på morgon. Allt är per månad
Boende och allt som har med det att göra från amortering och larm till försäkring och sopor: 10 000kr
Csn två st 1500kr
Fackförening m.m. 770kr
Övriga försäkringar 2150kr
Telefoner hela familjen 1400kr
Allt med bilen 4300kr
Tv internet 600kr
Summa: ca 21000kr.
Resten går till sparande konsumtion eller välgörenhet.
En liten fråga. Hur stora bostadslån har ni som har bostadslån?
Vi har lån på 3msek. Amorterar på rätt bra nu för att komma ner till 50% belåningsgrad, men det är nog 10 år bort. Är 30 år idag.
Lån på 2.9 miljoner. Huset är mitt.
Just det, lägenhet värderat till ca 6 mSEK och lån på 2,8 mSEK.
Jag måste också tillägga att det nog blir svårt att räkna med listränta på mitt lån, därav funkar nog inte din uträkning heller. Jag har personallån.
64 in. Vi har ingen budget just för att vi är ganska anspråkslösa, så det behövs inte. Men vi har fem barn och ett urgammalt hus, så nog går det åt en hel del ändå.
Roligt att se att det finns en del i tråden som skänker till välgörande ändamål. Hade inte heller suttit på varenda krona själv om man haft de summorna att röra sig med i hushållet.