• Grilimy

Kan ultraljud döda fostret?

Hej

För 11 dagar sedan var jag på KUB det tog jättelång tid, hon höll på i minst 45 minuter och tryckte hårt för hon ville ha perfekta bilder till nåt eget hon skulle skicka in. Jag hade på slutet väldigt ont och sammandragningar som inte släppte så jag bad henne sluta vilket jag hade önskat hon gjort för länge sen. Sammandragningarna satt i resten av kvällen tills jsg somnade. Hade även ont i livmodertappen.

Nu är jag vecka 15. Och sedan igår har jag en ilade molande värk i vänster äggstock som kommer och går, inte något av växtvärk känslorna sen innan utan detta är exakt samma värk jag fick för ett år sedan när jag åkte in akut och fostret var dött. Jag är nu 99 % säker på att den är död igen. Ett helt friskt foster med 1 på 20000 på KUB. Så min undran är nu om ultraljud kan döda fostret? Skada hjärnan vet jag att det kan men döda? Läste att det kan orsaka skadlig uppvärmning av UL men det framgår inte om det kan dö. Någon som vet?

• Svar på tråden Kan ultraljud döda fostret?
  • Grilimy
    Anonym (M) skrev 2021-06-19 11:59:02 följande:

Usch så jobbigt för dig.

Men när jag gjorde KUB tryckte de också jättehårt, hade ont i magen ett par dagar efteråt. Och hon höll på minst en halvtimme pga bebis sprattlade runt och la sig fel hela tiden. Den lilla tjejen är drygt ett år nu. Hoppas verkligen allt är bra med din bebis!

Angående smärta i magen så hade jag fruktansvärt hon mellan v 15-20 nånstans när livmodern växte som mest och töjde magmusklerna. Så om du har starka magmuskler kan det göra för jäkla ont när de töjs för att ge plats åt bebis.

Tack för svar . Jag hoppas du har rätt, blir jobbigt med ovissheten en hel sommar. :(
  • Erkki

Är det inte bättre att betala för ett till ultraljud privat? Kostar inte särskilt mkt och de kan garanterat lugna dig istället för angelsound som är kluriga även på längre gångna graviditeter.

Ring in till din barnmorska på måndag med din historik borde det vara möjligt även utan att gå privat. Håller tummarna för att allt är som det ska.

• Grilimy
    Erkki skrev 2021-06-19 15:59:57 följande:

Är det inte bättre att betala för ett till ultraljud privat? Kostar inte särskilt mkt och de kan garanterat lugna dig istället för angelsound som är kluriga även på längre gångna graviditeter.

Ring in till din barnmorska på måndag med din historik borde det vara möjligt även utan att gå privat. Håller tummarna för att allt är som det ska.

Jo... det är just att jag är så rädd nu att göra ul efter läst att det är skadlig uppvärmning av bebis. :( men kanske får jag boka ett sånt ändå om jag inte lyckas få angelsound att fungera. Har egentligen inget att förlora.
  • Anonym (Varnar)
    Grilimy skrev 2021-06-19 09:12:59 följande:

Absolut har jag förstått det, men eftersom jag redan "vet" att bebisen är död så kände jag att jag inte har något att förlora. Som det är nu blir sommaren vidrig med vetskap att jag går med död bebis i magen. Så det gör mig inte mer orolig att inte hitta hjärtljud då jag redan "vet" att den inte lever. Tänkte mest att om det är 1 % chans att höra då har jag 1 % större chans att må bra över sommaren.

Jag förstår din oro och har själv varit (och är delvis) fortfarande där, efter traumatiska upplevelser. Men kom ihåg att det är jättesvårt att själv framkalla missfall, och en bm vet precis hur och hur hårt man kan trycka. Jag skulle isf råda dig till att ligga på din bm och få ett akut ultraljud.
  • Anonym (Hoppas)
    Grilimy skrev 2021-06-19 08:41:21 följande:

Tack för lugnande ord :) jag ska ringa bm på måndag få se vad hon säger. Jag gar ju en del ligament o växtvärk, det här är något annat. Och tyvärr exakt samma jag kände med förra dom då legat död i 5 veckor... såå tyvärr kopplar jag ihop det. :( I ren panik beställde jag ett angelsound nyss för att slippa gå orolig hela sommaren till nästa ul vecka 20. Hör jag inget så blir det ju ingen skillnad då jag redan är övertygad om att bebis är död. Skulle jag höra nåt så kan jag få en bra sommar i alla fall. Så kände att jag inte har något att förlora.

Tyckte hennes 45 min var lite väl länge bara... och speciellt eftersom hon redan hade alla mått och bara gjorde det i eget syfte för hennes perfekta bilder hon behövde skicka in. Kändes inte alls bra, jag blev inte ens tillfrågad om det. :/

Hoppas du lyckas hitta hjärtljuden.. tänk på att försöka lite överallt men bara långt ner, alltså runt troskanten.
  • Jag är bara jag
    Grilimy skrev 2021-06-19 16:15:35 följande:
    Jo... det är just att jag är så rädd nu att göra ul efter läst att det är skadlig uppvärmning av bebis. :( men kanske får jag boka ett sånt ändå om jag inte lyckas få angelsound att fungera. Har egentligen inget att förlora.
    Ultraljud är ingen uppvärmning av fostret alls. Det hörs ju på namnet vad det är- ljud! Ljud som studsar tillbaka och ger bilden. UL orsakar absolut inte m.f. Då hade man inte fått göra det. UL har funnits i massor med år och den enda "biverkan" man sett är ökad benägenhet att bli vänsterhänt. Jag gjorde många UL med båda mina barn. Jag hade haft extremt svårt att bli gravid och jag hade haft 4 m.f. Tror du verkligen de hade utsatt mig och mina barn för det om det funnits minsta lilla risk? Svaret är nej. Det är ofarligt.

Missfallsrisken efter att ha sett ett levande foster v.13 är 0,5%. Det är alltså 99,5% chans att din lille fortfarande lever. 
  • Limeblad
    Jag är bara jag skrev 2021-06-19 16:41:07 följande:

Ultraljud är ingen uppvärmning av fostret alls. Det hörs ju på namnet vad det är- ljud! Ljud som studsar tillbaka och ger bilden. UL orsakar absolut inte m.f. Då hade man inte fått göra det. UL har funnits i massor med år och den enda "biverkan" man sett är ökad benägenhet att bli vänsterhänt. Jag gjorde många UL med båda mina barn. Jag hade haft extremt svårt att bli gravid och jag hade haft 4 m.f. Tror du verkligen de hade utsatt mig och mina barn för det om det funnits minsta lilla risk? Svaret är nej. Det är ofarligt.

Missfallsrisken efter att ha sett ett levande foster v.13 är 0,5%. Det är alltså 99,5% chans att din lille fortfarande lever. 

Ultraljud avger värme, inte mycket men lite. Värmen kan påverka cellerna (finns dock inte jättemycket forskning på det). Strålsäkerhetsmyndigheten avråder från onödiga ultraljud av den anledningen. Finns det medicinska skäl till ultraljud överväger fördelarna nackdelarna. I och med ts oro hade jag gjort ett ultraljud av den anledningen.
  • Ebo88

Min senaste graviditet med Stella (18månader) så gjorde jag nog 50 ultraljud (20 vul och 30ul) pga medicinska skäl plus enorm oro.

Hon föddes i v.34+1 och är frisk, kry och som det verkar, högerhänt :) men jag skulle faktist inte gråta om hon var vänsterhänt haha.

Jag har fått höra att ultraljud inte är farligt. Man ska ju helst inte göra utan indikation men det är (vad jag har blivit informerad om av läkare) att bebis inte tycker om det.

• Jag är bara jag
    Limeblad skrev 2021-06-19 18:56:33 följande:
    Ultraljud avger värme, inte mycket men lite. Värmen kan påverka cellerna (finns dock inte jättemycket forskning på det). Strålsäkerhetsmyndigheten avråder från onödiga ultraljud av den anledningen. Finns det medicinska skäl till ultraljud överväger fördelarna nackdelarna. I och med ts oro hade jag gjort ett ultraljud av den anledningen.
    Det är och förblir ofarligt. Annars hade de på de kanske 50 år det funnits för länge sen upptäckt om det funnits risker. Det finns inga nackdelar. Att det avråds är pga av att det helt enkelt är onödigt, tar tid, energi, personal och kostar om det inte finns medicinska skäl. 
  • Anonym (K)
    Grilimy skrev 2021-06-19 08:41:21 följande:

Tack för lugnande ord :) jag ska ringa bm på måndag få se vad hon säger. Jag gar ju en del ligament o växtvärk, det här är något annat. Och tyvärr exakt samma jag kände med förra dom då legat död i 5 veckor... såå tyvärr kopplar jag ihop det. :( I ren panik beställde jag ett angelsound nyss för att slippa gå orolig hela sommaren till nästa ul vecka 20. Hör jag inget så blir det ju ingen skillnad då jag redan är övertygad om att bebis är död. Skulle jag höra nåt så kan jag få en bra sommar i alla fall. Så kände att jag inte har något att förlora.

Tyckte hennes 45 min var lite väl länge bara... och speciellt eftersom hon redan hade alla mått och bara gjorde det i eget syfte för hennes perfekta bilder hon behövde skicka in. Kändes inte alls bra, jag blev inte ens tillfrågad om det. :/

Givetvis skulle hon frågat dig! Men jag är van vid långa ultraljud då jag har en kronisk sjukdom i grunden och ibland har flera varit inblandade för att visa varanda och då har det tagit jättelång tid, eller när bebisenninte velat sammarbeta. Och förstår absolut sin oro över att behöva vänta såpass länge på nästa ultraljud. Men mina ultraljud har absolut inte påverkat iaf så hoppas det lugnar :)
  • Elaane

Jag gjorde massvis med ultraljud både med dottern och sonen, samt att jag jagade dem konstant med dopplern. Minns att de tryckte superhårt på mig med på kub men är ingen fara, bebis ligger skyddat och är säker! Man kan dock vara lite öm efteråt, men inget farligt! Är säkert ingen fara med din bebis ??

• Limeblad
    Jag är bara jag skrev 2021-06-19 19:08:08 följande:

Det är och förblir ofarligt. Annars hade de på de kanske 50 år det funnits för länge sen upptäckt om det funnits risker. Det finns inga nackdelar. Att det avråds är pga av att det helt enkelt är onödigt, tar tid, energi, personal och kostar om det inte finns medicinska skäl. 

Varför skulle strålskyddsmyndigheten avråda pga de orsakerna? Det ligger inte alls inom deras sfär att bedöma. Anledningen är att det finns forskning som visat risk för neurologisk påverkan.

Personligen värderar jag risken som liten och gjorde valde att göra tidigt onödigt ultraljud. Men att säga att det är riskfritt är att gå längre än vad forskningen visat.
  • Anonym (Haha)
    Grilimy skrev 2021-06-21 09:03:30 följande:

Jag vet att det också är ett ultraljud men också att det är mindre skadligt. Mitt alternativ är att må så här sjukt dåligt och ev gå med en död bebis i magen hela sommaren tills rul. Känner mig helt ogravid, allt är borta så jag har inget att förlora. Jag kommer inte testa mer än nån minut så det blir inte som det långa ultraljudet. Troligtvis hör jag inget men då har jag i alla fall prövat. Tack för ditt engagemang.

Du ska boka ett privat ultraljud inte leka själv. Då det är farligare än om någon som vet hur man gör utför ultraljud istället :)
  • LFF
    Limeblad skrev 2021-06-19 22:57:23 följande:
    Varför skulle strålskyddsmyndigheten avråda pga de orsakerna? Det ligger inte alls inom deras sfär att bedöma. Anledningen är att det finns forskning som visat risk för neurologisk påverkan.

Personligen värderar jag risken som liten och gjorde valde att göra tidigt onödigt ultraljud. Men att säga att det är riskfritt är att gå längre än vad forskningen visat.
    För att man inte vet hur det påverkar, därav så avråder man. I många andra länder görs det betydligt fler ultraljud genom hela graviditeten och de har inte högre dödlighet på sina foster än vi har i Sverige.

Jag gjorde tidigt vul, KUB-ul, RUL och sen i v28, 32 och 36 då jag väntade tvillingar. Varje besök förutom det första var inbokat på en timme eftersom man inte vet hur samarbetsvilliga de små är. 

Min ena var ambidex fram till runt 4 års ålder då man mer och mer började se att han föredrog vänster för att göra saker med händerna (han skjuter fortfarande fotbollar med höger däremot). Brorsan är högerhänt och har varit från början. 
  • Grilimy

Uppdaterar för den som vill veta.

Hörde hjärtljuden direkt. Ca 140 slag :) Lyssnade 1-2 min. Mindre strålning än om jag åkt in på ett ul. Kommer inte använda den igen om inget oväntat sker. Värt varenda krona! Behövde inte ta upp tid på akuten och heller inte sjukskriva mig för att åka in. Kan må bra i sommar och slippa den vidriga oron.

Tack alla som stöttade.

• Anonym (Inga)
    Grilimy skrev 2021-06-22 15:00:07 följande:

Uppdaterar för den som vill veta.

Hörde hjärtljuden direkt. Ca 140 slag :) Lyssnade 1-2 min. Mindre strålning än om jag åkt in på ett ul. Kommer inte använda den igen om inget oväntat sker. Värt varenda krona! Behövde inte ta upp tid på akuten och heller inte sjukskriva mig för att åka in. Kan må bra i sommar och slippa den vidriga oron.

Tack alla som stöttade.

Så skönt att höra. Stort lycka till under graviditeten.
Svar på tråden Kan ultraljud döda fostret?