• Anonym (Louise)

Svärmor här och jag får underhålla

Min svärmor är hos oss i tre veckor. Hon bjöd in sig själv i sista minut. Vi arbetar hemma och hon skulle ta barnen så de slapp vara på fritids.

Det fungerar inte alls. Hon sitter med sin mobil hela tiden och barnen får leka själva (6 och 8 år) de är hemma hela dagarna (har försökt föreslå aktiviteter men det händer inget). De leker själva i trädgården eller på sina rum. Ofta blir de ledsna.

Igår satt minsta pojken i garderoben och grät för han var ledsen. Han vill vara själv och vara arg säger svärmor varpå jag ändå hämtar honom ger honom en kram, märker snabbt att han är hungrig och fixar en macka. Allt blir bra igen efter mat och tröst. Jag säger inget till svärmor om det utan fokuserar på sonen.

Tyvärr är svärmor ändå sur och i varje samtal börjar hon försöka övertala mig om att det är bra att få vara sur ifred. Att man inte ska gå efter sina barn när de är ledsna alltid. Jag håller inte med och i vår familj pratar vi med varandra.

Det tär så på krafterna att vara glad och trevlig mot henne när hon tjatar. Jag gör mitt bästa varje dag för att vara välkomnande och trevlig.

Samtidigt så är min man dålig på att prata och är en typisk man som inte märker när gästerna inte har det bra. Det innebär att det är jag som får dra det tunga lasset med att samtala och hitta på aktiviteter med svärmor hela tiden. (Hon vill ju såklart ha sällskap och pratar mycket med mig hela tiden eftersom hennes som är inkompetent på området)

Vad hade ni gjort? Stått ut eller har ni några idéer?

• Svar på tråden Svärmor här och jag får underhålla
  • Anonym (äöokiujugjvbkjln)

Jag hade aldrig i hela livet släppt in NÅGON i mitt hem i 3 v. Inte ens min mans barn! Inte utan att det är något överenskommet innan och något jag VILLE. Får väl tillägga att min mans barn är vuxen nu och har eget boende   

Nu är hon dock där så steg ett är att antingen kasta ut henne eller låta barnen gå på fritids igen. 

Steg två är att meddela din man att nu är ansvaret för svärmors välmående hans. 

I värsta fall, bo någon annanstans istället eller sluta jobba hemifrån om det går. 

Om du måste fortsätta vara kvar hemma så tala vänligt om för svärmor att mellan kl x-y är du 'på jobbet' och kan inte umgås utan då måste du jobba. 

• Egon den stora

Tre veckor är lång tid med vem som helst. Be din man att säga till henne att det är dags att åka hem.

• Anonym (ME)

Jag brukade bli galen efter några få dagar. Tre veckor med sambons mamma finns inte! Lyckligtvis skulle inte heller sambon stå ut så det har aldrig skett.

Eftersom jag och sambons mamma inte alls är särskilt lika så kräver jag att han tar ansvaret för underhållningen när hon är hos oss (jag är introvert och hon pratar konstant). Jag är självklart med en hel del men det är jag som flyr och handlar, umgås med kompisar, lagar mat etc medan sambon får se till att hans mamma har det bra.

Sambon har även en hobby men den är helt förbjuden att utöva när hon är hos oss - om han inte gör det när hon sover.

• Anonym (J)
    Anonym (Louise) skrev 2021-06-22 17:28:51 följande:

Vad hade ni gjort? Stått ut eller har ni några idéer?

Min mor var en hemsk svärmor mot sin ena svärdotter och minst halva konflikten var min brors inkompetens där han höll på och sa massa onödigt till såväl sin fru som till sin mor....

Personligen tycker jag att du ska vara tydlig med att det inte fungerar mot din man och diskutera vad som är rimligt. Jag hade redan efter 3 dagar flaggat.
  • Anonym (oooo)

Hon gör ju inte det hon sa: ta hand om barnen? 
    Det är bara att ni sätter er med henne nu i kväll och säger det rakt ut. Sedan ber ni henne åka hem i morgon, så ni får midsommar i lugn och ro! 

Var inte rädd för att såra, det är hennes eget fel att det är som det är. Ni måste kunna jobba och barnen måste få ha det bra - inget av det fungerar nu. 

• Anonym (Minime)

Känner barnen svärmor? För mig låter det inte riktigt så om ena barnet inte ens kan be henne hjälpa honom att fixa något att äta. Han kanske frågade och svärmor sa nej?

Det låter som att din svärmor härstammar från tiden då man faktiskt enbart passade barnen (man var i närheten och pysslade med något helt annat på sin kant) och inte lekte eller aktiverade eller hittade på saker med barn.

Förstod svärmor att ni skulle jobba?

Det låter mest som att svärmor kanske förväntat sig kvalitetstid med er alla eller iallafall med sin son och blivit besviken när det inte blev som hon tänkt sig. Det låter som att hon kanske förväntade sig något form av upplägg som aldrig var tänkt.

Hon känner sig kanske lite avvisad av sin son?

Kan inte din man hitta på något med sin mor imorgon dag/kväll och se om det gör henne på bättre humör? Kanske ta med barnen. Om det är möjligt att sluta lite tidigare från jobbet så klart.

• Anonym

Nej, sluta bryt ryggen av dig för att behaga svärmor.
    Man bor inte hemma hos någon i tre veckor. Det är dömt att misslyckas.
    Se till att barnen återgår till fritids omgående. De har det bättre där. 
    Din man får säga åt svärmor att åka hem

• Anonym (Linn)
    Anonym (Minime) skrev 2021-06-22 21:06:09 följande:

Känner barnen svärmor? För mig låter det inte riktigt så om ena barnet inte ens kan be henne hjälpa honom att fixa något att äta. Han kanske frågade och svärmor sa nej?

Det låter som att din svärmor härstammar från tiden då man faktiskt enbart passade barnen (man var i närheten och pysslade med något helt annat på sin kant) och inte lekte eller aktiverade eller hittade på saker med barn.

Förstod svärmor att ni skulle jobba?

Det låter mest som att svärmor kanske förväntat sig kvalitetstid med er alla eller iallafall med sin son och blivit besviken när det inte blev som hon tänkt sig. Det låter som att hon kanske förväntade sig något form av upplägg som aldrig var tänkt.

Hon känner sig kanske lite avvisad av sin son?

Kan inte din man hitta på något med sin mor imorgon dag/kväll och se om det gör henne på bättre humör? Kanske ta med barnen. Om det är möjligt att sluta lite tidigare från jobbet så klart.

Gissar att "hjälpa till med barnen" mest var ett svepskäl för att få komma och umgås. Och kanske bli lite omhändertagen och road.
  • Mrs Moneybags

Jag hade kontaktat fritids och bett dem ta hand om barnen eftersom ni båda jobbar. 

Sedan hade jag satt mig någon annanstans än hemma för att få lugn och ro. 

Svärmor kan göra vad hon vill under tiden. Hon orkar helt klart inte med att ta hand om två barn på heltid. 

• Anonym (V)

Som andra säger , fritids för barnen och kör ut svärmor.

Hon låter väldigt jobbig?.

• Anonym (this)

Svärmor är ju bara där en kort tid problemet är din man som blir kvar när svärmor åker hem men som verkar ha samma attityd och tankesätt som svärmor.

Det du ska göra är att prata med din man om HANS sätt och sen göra klart att svärmor självklart är välkommen tillbaka men då får HAN ta hand om allt jobb runt omkring och styra upp saker

• LFF
    Anonym (Minime) skrev 2021-06-22 21:06:09 följande:

Min ena son är precis som TS son. Han blir sur och tvär när han blir hungrig. Ibland är han medveten själv om att han är hungrig, ibland inte.Jag lovar att han är trygg och känner oss föräldrar men ändå blir det ibland lite fel och onödiga surperioder.
  • Editb

Se det här som en lesson learned till framtiden. 3 veckor ÄR länge att han någon boende hos sig. Jag hade inte velat det och sagt nej från början. Kanske gått med på 1 vecka och sedan stått ut om det inte funkade. Men acceptera inte så långa besök i framtiden när du vet att du inte tycker om det.

Din svärmor känner inte era barn lika bra som er föräldrar, därför kanske hon inte bemöter barnen på ett sätt du skulle göra varje gång. Förstår att det är jobbigt att hon tjatar. I din sits hade jag nog bara stått ut.. alternativt försökt jobba på jobbet istället för att få lämna hemmet lite.

Fortsätt föreslå aktiviteter.. Måste finnas något de kan göra utomhus där ni bor. Om det verkligen inte fungerar så prata med din man och kom överens om att barnen "skulle behöva vara på fritids lite" för lite mera stimulans.. då kan hennes visit avslutas.

• Anonym (A)
    Anonym (V) skrev 2021-06-23 10:58:46 följande:
    Som andra säger , fritids för barnen och kör ut svärmor.
    Hon låter väldigt jobbig.
    Håller med
Svar på tråden Svärmor här och jag får underhålla