• Lillafunderarn

Droger och simmare…

Hej! Vi är ett par som försöker blida familj. Vi har försökt i 2,5 månad, inte så länge helt enkelt.

Jag tog bort min hormonspiral i mars och sedan dess har jag haft ägglossning och mens regelbundet. Använder mig av ägglossningstester och Natural cycles (tempmätning) och det fungerar bra!

Min sambo har opererades för pankreas divisum (delad bukspottkörtel) för 10-12 år sedan och har fått Metadon (narkotikaklassat morfinliknande analgetikum, en opioid) utskrivet från kirurgen. Så han har ju brukat Metadon i ett decennium. Han är alltså INTE med i LARO (Läkemedelsassisterad behandling vid opiatberoende), och brukar inte andra droger.

Nu till det som kan framstå som lite krångligt.. När man tar Metadon eller andra opiater så är en vanlig ?biverkning? nedsatt testosteronvärde hos män. Vilket kan försvåra möjligheterna bilda familj så att säga. När man är med i LARO så följer mottagningen blodstatus och sånt med jämna mellanrum för att se att patienten i fråga inte börjar må sämre dels pågrund av förändrade testovärden. (Varför jag vet detta är för att jag jobbar på en beroende avdelning och samarbetar med LARO.)

Men nu när min sambo har fått Metadonet utskrivet från kirurgen så han aldrig fått ta blodprover för att se hur hans endokrina värden ser ut. 10 år han han haft Metadon utan att de har kollat hans testosteronvärden! Han har några kännetecken som skulle kunna tyda på låga testosteronvärden, imotens och erektionsproblem bl.a.

Kirurgen genomför inte sånna här prover då det är inte deras område. Och eftersom att vi endast har försökt skaffa barn i snart 3 månader så skulle vi mest troligen inte få hjälp förens vi försökt i 1 år utan resultat.

Vi vet inte riktigt hur vi ska göra, då det verkar ganska troligt att han har förändrade hormonvärden med tanke på att han haft Metadon i 10-11 år och har vissa symtom på förändrade testosteronvärden. Då vill man iallafall få det på svart och vitt för att kanske behandla det på nått sätt istället för att vänta varje månad på ett plus på testet när det egentligen är en väldigt liten chans att det skulle hända.

Han är 35 år gammal och jag är 21 så tiden börjar ticka för honom.

Nu till min primära fråga! Någon som har erfarenhet eller kunskap om spermakvalité under användning av Metadon. Eller någon som vet vart man ska vända sig för att få utreda en sådan sak.

Ber om ursäkt ni tycker jag verkar hysterisk eller liknande. Det vill jag inte framstå som. Vill bara utesluta möjliga hinder som är enkla att åtgärda så att säga.

Tack för all respons!!

• Svar på tråden Droger och simmare…
Svar på tråden Droger och simmare…