• Anonym (Conny Socker)

Hur mycket kåthet/ångest driver din sexlust?

Man blir skönt avslappnad efter sex. Oro och spänningar släpper.

Hur viktig är själva avspänningsbelöningen för att du ska vilja ha sex? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kåthet/ångest driver din sexlust?
  • Anonym (A)

Vad är det för sjuka människor som har sex för att de har ångest...?

• Anders 386
    Anonym (A) skrev 2021-06-23 15:44:46 följande:

Jag tror TS har använt ett slitet modeord? Ångest var troligen ett felaktigt ordval - vi som verkligen har upplevt ångest vet att det inte är relevant i den här frågan.
    Jag tolkar det som att det handlar om ett tillstånd av frustration där man behöver sex för att må bra. Det har hänt mig många gånger - men mer sällan dom senaste åren, skulle tro att det är en normal utveckling att det minskar med åren.

Ganska vanligt tillstånd annars om man har en högre sexlust än sin partner.

• Anonym (Jag?)

Jag har det ibland. Ångest, stress, vet inte vart jag skall ta vägen, vill krypa ur skinnet. Då fejkar jag att jag är jättekåt så att min sambo vill ha sex med mig.

Är väl en slags kombination av ångest, kåthet och behov av närhet, det blir ju väldigt mycket närhet när han är i mig. Är kanske lite falskt av mig att fejka att jag är jättekåt men det är omöjligt att få honom att vilja ha sex med mig genom att ångestgråta. Jag har försökt, då vill han inte alls.
  • Freddie K

Jag kan få ångest om jag inte har haft sex på länge, men jag kan få ångest annars också. Sex är ju inte bara till för att slappna av och "slippa" ångest.

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Conny Socker)

Uppenbarligen är det många som dämpar oro och ångest med sex. Inget fel i det. Sen är det förstås en massa andra ingredienser - lust, kåthet, bekräftelsebehov, ömhetsbehov, hudtörst...
  • Anonym (Conny Socker)
    Anders 386 skrev 2021-06-23 16:08:39 följande:
    Jag tror TS har använt ett slitet modeord? Ångest var troligen ett felaktigt ordval - vi som verkligen har upplevt ångest vet att det inte är relevant i den här frågan.
    Jag tolkar det som att det handlar om ett tillstånd av frustration där man behöver sex för att må bra. Det har hänt mig många gånger - men mer sällan dom senaste åren, skulle tro att det är en normal utveckling att det minskar med åren.

Ganska vanligt tillstånd annars om man har en högre sexlust än sin partner.
    Alldeles riktigt, jag menade inte sjuklig ångest, utan normal lätt ångest som de allra flesta känner någon gång. Säg oro, det är väl "ångest light".
  • Anders 386

Frågan är lite intressant men omöjlig att besvara. Filosofi på en högre nivå.

Det fungerar ju så att varje val vi gör i livet är beroende av våra känslor. Då handlar det om en kombination av att försöka uppnå positiva känslor men även om att undvika negativa känslor. Och inför varje val vi gör i livet så jobbar hjärnan med en mängd olika känslor som är svåra att definiera. Men jag förstår TS filosofiska tänk. Hur stor roll spelar känslorna som vi vill undvika och hur stor del spelar känslorna som är positiva?

Jag tror inte att det går att få fram det eftersom vi själva egentligen inte är riktigt medvetna om alla känslor som spelar in.

Men jag vet att jag kan vara väldigt frustrerad och faktiskt på dåligt humör beroende på att jag inte får sex med min partner - och efter sex har jag som regel ett bättre och jämnare humör och är mer kärleksfull mot min partner. Och såklart är ett av målen med sex att helt enkelt må bättre. Jag tror att det är så för många - men alla är inte så bra på att analysera sitt eget psyke.

Det finns t.o.m. dom som tror på att vi har en fri vilja - men det är egentligen våra känslor som styr alla val. Och våra känslor kan vi inte styra över.
    Den fria viljan existerar alltså inte.

• Anonym (E)

Jag har mycket ångest och har märkt nu när jag är i en fast relation, att min kåthet och ångest ligger nära varandra känslomässigt. Kan gå från att ha ångest till att bli kåt istället, och ibland tvärtom. Sen kan jag även känna att jag vill ligga när jag har ångest, även fast jag inte är kåt. Men så är det bara när jag umgås med min partner. Blir sällan kåt ensam när jag har ångest.

Hjärnan är skum ibland

• Anonym (lot)

Men för i helvete! hör ofta att folk påstår sig må dåligt om de inte knullat på ett tag, mest från män.
    Hört talas om att dra en runk? Att knulla är ingen rättighet men att runka är det, alla dagar i veckan! Det blir ju samma utlopp i slutändan? 
    Troligare är att ni är överdrivet känslomässiga och söker bekräftelse eller närhet pga något barndomstrauma om inte en runk duger.

Prova börja med citalopram, antidepressivt. Har hjälpt många med sjuklig sexlust. Men att klaga över att man mår dåligt för att man inte får doppa verkar bara patetiskt! 
    Tror inte det är folk som mått dåligt på riktigt som säger så.

• Anonym (lot)

Dessutom behöver man fundera över sig själv om man behöver en annan person för att lindra ångest..

• Anonym (strängen)
    Anonym (lot) skrev 2021-07-08 10:45:29 följande:

Dessutom behöver man fundera över sig själv om man behöver en annan person för att lindra ångest..

Att mänsklig kontakt är otroligt effektivt mot ångest är la ingen nyhet och ingenting som är det minsta konstigt? Varför tror du att instanser som psykologer, jourhavande medmänniska, MIND, skolkuratorer, BRIS och Svenska Kyrkans krisstöd finns? Varför tror du att det är så vanligt att krama människor som mår dåligt och att ett kontaktnät räknas som en skyddande faktor i stress-sårbarhetsmodellen?
  • Anonym (A)
    Anonym (strängen) skrev 2021-07-08 10:59:07 följande:
    Att mänsklig kontakt är otroligt effektivt mot ångest är la ingen nyhet och ingenting som är det minsta konstigt? Varför tror du att instanser som psykologer, jourhavande medmänniska, MIND, skolkuratorer, BRIS och Svenska Kyrkans krisstöd finns? Varför tror du att det är så vanligt att krama människor som mår dåligt och att ett kontaktnät räknas som en skyddande faktor i stress-sårbarhetsmodellen?
    Personen menade nog mer att man utnyttjar andra för sina egna syften, och det är alltid fel.
  • Anonym (lot)
    Anonym (strängen) skrev 2021-07-08 10:59:07 följande:
    Jag förstår kramar och att prata, inte att knulla.
  • Anonym (Tony)
    Anonym (lot) skrev 2021-07-08 10:38:00 följande:

Men för i helvete! hör ofta att folk påstår sig må dåligt om de inte knullat på ett tag, mest från män.
    Hört talas om att dra en runk? Att knulla är ingen rättighet men att runka är det, alla dagar i veckan! Det blir ju samma utlopp i slutändan? 
    Troligare är att ni är överdrivet känslomässiga och söker bekräftelse eller närhet pga något barndomstrauma om inte en runk duger.

Prova börja med citalopram, antidepressivt. Har hjälpt många med sjuklig sexlust. Men att klaga över att man mår dåligt för att man inte får doppa verkar bara patetiskt! 
    Tror inte det är folk som mått dåligt på riktigt som säger så.

Av ditt svar att döma har du aldrig råkat ut för det - du är bara att gratulera. Men du borde nog inte uttala dig om något som du så tydligt inte vet något om.

Bara att beklaga att du inte kan förstå skillnaden mellan sex med en kvinna och att runka. För dom flesta ät det två helt skilda upplevelser, runka kan aldrig ersätta sex med en partner för dom flesta.
  • Anonym (EmmaLo)

Svårt att säga på ett sätt för jag får oftast smisk/bestraffning i samband med sex. Att få smisk är lugnande och ångestbefriande helt klart. Man blir renad och som en ny människa. Men sexet gör nog sitt också.

• Anonym (lot)
    Anonym (Tony) skrev 2021-07-09 13:56:28 följande:
    Av ditt svar att döma har du aldrig råkat ut för det - du är bara att gratulera. Men du borde nog inte uttala dig om något som du så tydligt inte vet något om.

Bara att beklaga att du inte kan förstå skillnaden mellan sex med en kvinna och att runka. För dom flesta ät det två helt skilda upplevelser, runka kan aldrig ersätta sex med en partner för dom flesta.
    Givetvis förstår jag skillnaden mellan att ha sex med en människa och runkande!

Det jag vänder mig emot är väl att behöva en annan människa för att hantera "ångest" pga att inte ha fått tömma.
    Sex med en annan människa ska vara passion, kåthet, attraktion av just den personen, samspel, kärlek i någon form. Inte ett antidepp-piller eller något som ska ske näst intill tvångsmässigt, "annars mår jag dåligt".
Svar på tråden Hur mycket kåthet/ångest driver din sexlust?