• Anonym (Maja)

Hur delar man pengar mellan sig?

Vad är rimligt? Vi har gemensam ekonomi men båda får behålla en summa varje månad som man för göra vad man vill för. Jag tjänar ca 4000:- mer ut varje månad, men vi delar pengarna helt lika. Nu har jag tagit på mig fler arbetsuppgifter och kommer få extra betalat, mellan 2-6000:- per månad ett tag. Vi är oense hur vi ska göra med de här pengarna? Vad tycker ni? Min man får ofta pengar av sin mamma, de behåller han själv, han har argumentet men om du får pengar av din familj då? Men det får jag i princip aldrig. Jag vill spara han vill konsumera. Jag vill vara rättvis, men samtidigt vill jag värna om mina pengar, om vårt förhållande tar slut vill jag ha en sparad pott.

• Svar på tråden Hur delar man pengar mellan sig?
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (Maja) skrev 2021-06-24 10:33:04 följande:

Vad är rimligt? Vi har gemensam ekonomi men båda får behålla en summa varje månad som man för göra vad man vill för. Jag tjänar ca 4000:- mer ut varje månad, men vi delar pengarna helt lika. Nu har jag tagit på mig fler arbetsuppgifter och kommer få extra betalat, mellan 2-6000:- per månad ett tag. Vi är oense hur vi ska göra med de här pengarna? Vad tycker ni? Min man får ofta pengar av sin mamma, de behåller han själv, han har argumentet men om du får pengar av din familj då? Men det får jag i princip aldrig. Jag vill spara han vill konsumera. Jag vill vara rättvis, men samtidigt vill jag värna om mina pengar, om vårt förhållande tar slut vill jag ha en sparad pott.

Låter som en tidsfråga innan det tar slut.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Maja) skrev 2021-06-24 18:06:26 följande:

Vi har pratat men vi är inte helt överens, därav ville jag kolla vad som rent objektivt känns mest rättvist. Han har fått 5000:- denna månaden. Och från början skulle jag bidra med mina extrapengar men han skulle behålla sina vilket inte jag tyckte kändes rätt.

Märklig man som tar emot en massa pengar av sin morsa, var är hans självständighet?

Hursomhelst. Det finns många varianter på ekonomi, till exempel att man betalar procentuellt efter vad man tjänar, allt i en pott eller helt enskild ekonomi. Har den ena en jättedyr hobby kanske den ska ligga utanför det gemensamma, gåvor och arv från familj kan läggas utanför om man vill det.

I dina inlägg känns det som att du är missnöjd med maken, sätt er ner och red ut detta med ekonomin så att båda blir nöjda. Vad händer om en blir arbetslös, byter jobb till högre /lägre lön, får ett arv osv osv. Prata. Annars kommer ni snart ha en accelererande konflikt.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Maja) skrev 2021-06-24 10:33:04 följande:

Jag vill vara rättvis, men samtidigt vill jag värna om mina pengar, om vårt förhållande tar slut vill jag ha en sparad pott.

Då ökar ni bara fickpengarna till båda lika mycket, sen får du spara av dina fickpengar.

Eller så betalar ni bara hälften av allt som är gemensamma utgifter o behåller resten för er själva?

Men med tanke på att ni verkar vara rätt olika i grunden när det gäller ekonomin så tror jag faktiskt rent krasst att ert förhållande är dömt att misslyckas, det blir minst en kamp i uppförsbacke.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Qwerty) skrev 2021-06-24 18:26:59 följande:

Märklig man som tar emot en massa pengar av sin morsa, var är hans självständighet?

Hursomhelst. Det finns många varianter på ekonomi, till exempel att man betalar procentuellt efter vad man tjänar, allt i en pott eller helt enskild ekonomi. Har den ena en jättedyr hobby kanske den ska ligga utanför det gemensamma, gåvor och arv från familj kan läggas utanför om man vill det.

I dina inlägg känns det som att du är missnöjd med maken, sätt er ner och red ut detta med ekonomin så att båda blir nöjda. Vad händer om en blir arbetslös, byter jobb till högre /lägre lön, får ett arv osv osv. Prata. Annars kommer ni snart ha en accelererande konflikt.

Tack för dina åsikter. Vi ska prata, och har pratat en del. Det stämmer att jag är missnöjda med vissa delar.

I min värld bryter man dock inte upp en familj pga det som vissa här verkar tycka. Ville bara stämma av lite hur andra ser på saken för att få en input till diskussion.
  • Anonym (HH)
    Anonym (Maja) skrev 2021-06-24 18:06:26 följande:

Vi har pratat men vi är inte helt överens, därav ville jag kolla vad som rent objektivt känns mest rättvist. Han har fått 5000:- denna månaden. Och från början skulle jag bidra med mina extrapengar men han skulle behålla sina vilket inte jag tyckte kändes rätt.

Det är verkligen inte rätt! Du bidrar redan med 4 000 kr mer än honom, helt galet enligt mig. Varför vill du leva med honom som ljuger om pengar och fular sig?
  • Anonym (A 2)
    Anonym (HH) skrev 2021-06-24 20:27:41 följande:
    Det är verkligen inte rätt! Du bidrar redan med 4 000 kr mer än honom, helt galet enligt mig. Varför vill du leva med honom som ljuger om pengar och fular sig?
    Håller med
  • Studentpappa

Vi har gemensam ekonomi och gör ungefär lika, vi har 5000:- i fickpengar var. Jag tjänar 47 000:- + bonus, sambon arbetar deltid och tjänar 24 000:- (30 000:- på heltid)

Sambon får också pengar av sin pappa varje jul och lite då och då. Minst 25 000:- varje jul, hon har även en rejäl aktiedepå som ger en stadig utdelning varje år.

Jag bryr mig inte så mycket men behåller min bonus själv eftersom hon behåller sina extrapengar, jag får påök varje år och har bytt jobb flera ggr och det påverkar ju inte vårt upplägg. Men hur det blir när barnen är större och det inte finns någon "vits" för mig att betala för hennes deltid vet jag inte. Kanske återgår vi till att betala procentuellt kanske inte. Idag ser jag det som att vi driver familjen AB gemensamt för att ha det så bra som möjligt och det spelar inte så stor roll var pengarna kommer ifrån.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa

Beror ju på anledningen, svärfar är tät och generös. Han ger sina barn pengar kontinuerligt när de behövs istället för att de ska ärva allt när han dör och barnen är 50+. Jag ser inget konstigt med det, görs det för att barnet är omoget är det väl en sak men går det till något vettigt är det väl inga problem.

Jag har inte fått pengar av mina föräldrar sen jag gick ut gymnasiet tror jag, ser ändå inte problem att dela med sig om man har möjlighet och viljan.

Hobbies betalas ju från fickpengarna med ett sådant upplägg i min värld.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Maja)

Tack för dina åsikter. Vi ska prata, och har pratat en del. Det stämmer att jag är missnöjda med vissa delar.

I min värld bryter man dock inte upp en familj pga det som vissa här verkar tycka. Ville bara stämma av lite hur andra ser på saken för att få en input till diskussion.
    Anonym (HH) skrev 2021-06-24 20:27:41 följande:

Jag förstår om ni tänker så. För mig är det mer värt att leva med mina barn 100%, alla är olika och det respekterar jag. Men för mig var det inte värt att skilja mig.
  • nnnnnnnn

Tycker att antingen så kör ni helt gemensamt = alla pengar in => Allas pengar in.
    Oavsett om de kommer från att mamma betalar, man hittar 100 kr på marken, man jobbar extra eller man får en triss-vinst på en lott man fick i födelsedagspresent.

Detta verkar inte vara optimalt då din partner inte klarar av att leva på det här sättet eller iallafall inte klarade det nyss, då denne inte sköter ekonomin...

Alternativet är väl då att ni betalar in en viss summa, tex baserad på grundlönen. Säg att du får ut 24 000 och han får ut 20 000 kr om ni jobbar normalt. Då delar ni procentuellt så att du betalar 24000/(24000+20000) i detta exempel blir det då att du betalar 54,5% och han 45,5% av utgifterna.
    För att det inte ska bli för rörigt och för att ni ska kunna bygga upp en liten buffert ihop så räknar ni ut hur mycket ni lagt i snitt på gemensamma utgifter (boende, mat, bredband osv) och lägger på lite extra tex om ni har 18 000 kr i utgifter så beräknar ni att ni vill lägga in 21 000 kr varje månad för att ha lite extra om något händer.
    Så då betalar du in 54,5% av 21000 kr = 11500 kr och han betalar in 9500 kr.
    Har ni möjlighet och vill ha pengar till semester, buffert till nytt boende osv. Så öka gärna upp ännu mer!
    Bestäm också exakt vad som ingår i det gemensamma, är det pensionssparande på individnivå? Är det avbetalning på CSN-lån? Är det hobbysaker?

Det som är positivt för båda med det sista alternativet är att han får behålla sina "mammapengar" och du kan jobba extra och känna att det ger dej en ekonomisk trygghet.
    Vill han leka upp sina mammapengar, så måste du få leka upp dina extrapengar.

• Kvittning

Jag tycker det är rimligt att dina extrapengar går till det gemensamma om ni har bestämt en gemensam ekonomi. Men då ska såklart hans extrapengar också göra det.

• Anonym (D)

Han har ingen rätt att kräva att ni ska fortsätta att ha gemensam ekonomi. Det beslutet kan du riva upp utan att han kan göra något åt saken. Däremot kan han vägra att skriva på ett äktenskapsförord och därmed fortsätta att ha rätt till dina pengar vid en eventuell skilsmässa.

Svar på tråden Hur delar man pengar mellan sig?