• Anonym (Jojo)

    Placering

    Någon här som som har erfarenhet av att vara familjehem eller är insatt i hur det fungerar. Om ett barn behöver familjehem och soc letar, hur fungerar det när socialtjänsten letar efter boende? Det ska passa barnet men vad tittar de efter då? Varför tar det så lång tid ibland, är det brist på familjehem?. Om det är så att man har en relation till barnet, fast inte räknas som närstående, kan man anmäla till handläggare att man kan tänka sig att vara familjehem till just det barnet? Jag förstår att det är en lång process att gå igenom och att man ska bli godkänd. av soc och sedan är det inte säkert att soc tycker att det är barnets bästa ändå. Men undrar bara om det i teorin skulle vara möjligt om det inte finns andra alternativ? Antingen som tillfällig eller längre placering

  • Svar på tråden Placering
  • Anonym (Soc.)

    Ja det är brist på familjehem.

    Självklart kan du anmäla intresse för både ett barn du har relation med eller anmäla intresse rent generellt. Det är ju så vi hittar folk. Vi ringer ju inte runt till random människor och frågar om de vill bli familjehem.

  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-06-25 22:14:37 följande:

    Ja det är brist på familjehem.

    Självklart kan du anmäla intresse för både ett barn du har relation med eller anmäla intresse rent generellt. Det är ju så vi hittar folk. Vi ringer ju inte runt till random människor och frågar om de vill bli familjehem.


    Tack för svar, då ska jag kontakta soc. Om det är så att barnet behöver skyddad identitet, ställs det extra krav på familjehemmet då?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Jojo) skrev 2021-06-25 22:34:59 följande:

    Tack för svar, då ska jag kontakta soc. Om det är så att barnet behöver skyddad identitet, ställs det extra krav på familjehemmet då?


    Att barnets skydd kan säkerställas.
  • Anonym (Syster)

    Jag har bara varit familjehem åt min syster, det tog en vecka att bli godkänd så en lång process är det inte eller var inte i mitt fall. Processen började på en tisdag, på torsdagen veckan efter var jag godkänd.

    De letar som du säger i förstahand bland släktingar men är ingen lämplig eller vill så tror jag absolut att de gärna ser en annan anhörig om det är lämpligt. Det är stor brist på familjehem.

Svar på tråden Placering