• Sommarsuperhärligt

Farlig tradition i skolan

Hej!

Vår skola har en farlig tradition, som har gjort mig så irriterad.

Det är nämligen så här att vår skola har en tradition som innebär att varenda ca. 3 dagar innan jullov springer 9orna ett så kallat julspring. Detta innebär att en massa över 200 st elever håller hand i hand så att det bildas en massiv klump som drar isär varandra och springer runt hela skolan.

Den här traditionen är så farlig inom flera aspekter. Dels blir det ett outhärdligt skrik, dels förstör en del elever glasdörrar, tar sönder stolar, slänger saker mm, dels är det farligt att spinga sådär hastigt i en klump där man man dras från båda ändarna nerför trappor och särskilt när man springer ute och det är is!!, dels blir det krock mellan de som är med och håller i varandra och de andra i skolan som går, och det kan bli att man trampar på någon som ramlar, man stör lektioner och när man springer in i lektionssalarna så stör det de andra eleverna när skolbänkarna flyttas och sakerna ramlar på golvet, lärare knuffas, eleverna som springer stöts ibalnd åt sidan och då springer man medan man touchar den hårda och vassa tegelväggen och det gör ont. Med mycket mer. Och detta pågår ens länge.

Jag har upplevt detta innan jag gick i 9an och då 9orna gjorde detta och störde så väldigt mycket, men sen också när jag var med. Och ja man kanske undrar att varför jag var med när jag inte tyckte om hela skiten, men det var grupptryck av klasskamrater, "det är en upplevelse, det är kul, kom igen, du kan ju inte missa" ack och jag gick med på det. 

Mina armar drogs sönder, jag knuffades sönder, förlorade hörseln typ av all skrik och dåd, höll på att ramla från trappas, magen och höfter slogs av bänkkanterna, fick ont av tegelväggen mm, men VÄRST AV ALLT !!!! var att det var någon som hade hällt mycket vatten väldigt märkligt nog på mest olämpligaste stället, den raka vägen där mest rejäl spring sker, ja och jag halkade och slog mig ihjäl- kläder förstördes pga att de revs men också av blod då jag fick ett ordentligt sår. Folk höll på att springa på mig när jag låg på golvet och det tog lång tid innan jag fick hjälp särskilt när skolsköterskan aldrig typ är närvarande+ledig i skolan. Och istället för att ge mig bandage eller lite kompromiss så ger hon mig världens sämsta plåster som fastnar i sår. Det hela slutade med att jag idag har ett väldigt fult och stort ärr på knät.... Inte nog med det var det inga lärare som typ vaktade hela denna farliga "tradition som en efterbliven kom på, och som ännu mer efterbliven rektor accepterar trots att många lärare och en del elever motsäger detta". 

Som jag nämnt tidigare var det många som motsade skiten och har gjort det under många år främst lärare, dock utan att detta avslutats pga att elever tjatar. De tror det är kul. Så det året jag var med var det tveksamt om detta skulle bli av, men tillslut bestämde rektorn att detta skulle bli av!! Inte nog med att varje gång detta sker så måste skolan fixa och reperara en hel del som går sönder bland annat glasställen och glasdörrar, hur pass skadefyllt det är, att de yngre ser det och det ger en uppfattning för de om att det är ok/ tradition, att lärare störs av det, med mycket mer men mest betoning av hur skadefyllt det är. Så okejar hon det! Inte nog med att skolan ligger väldigt mycket back med sina skulder till kommunen, så slösar den pengar på sådant som är så onödigt och oansvarigt av en dålig rektor som godkänner det men minsann för att betala av skulder ställer in studieresor till parlamentet! Och även en jävligt rasistisk sjuksköterska som alltid inte ger mig hjälp och är dryg med flit och gav mig världens sämsta plåster som fastnar på sår!! Trots att jag sa att jag ville ha en kompress så att den mer kunde lufttorka dock utan att blöda ner kläder. Vägrade, dumjävel. Det är inte ok någonstans att sådan farlig tradition får äga rum och ske !!!!!

Jag vill stämma rektorn pga att så att detta ska stoppas och få en ersättning från mitt fula ärr. Oansvariga ingen som tog bort det där vattnet när vi sprang för att bajslärare som inte säger emot ordentligt bara bra på att klaga och sucka efteråt inte ville vakta när de måste göra det.

Att prata ger ingen nytta, de saknar konsekvenstänkande. Jag vill ta det på högre nivå- jag vill klaga hos kommunen. Hur gör man???

• Svar på tråden Farlig tradition i skolan
  • Tecum
    Anonym (***) skrev 2021-06-29 16:41:43 följande:
    Jag har svårt att tro att skolan tillåter detta, dels att eleverna störar sig, men även att de tar sönder inredning osv.
    Och vem skriver en tråd om en jultradition mitt i sommaren?

Fredagstråd. 
    Kanske, men det finna många jävligt konstiga skolledare. Ta bara detta med nollning som inte bara tolererats av skolor utan också indirekt uppmuntrats. Man tror knappt det är sant när man hör hur äldre elever trakasserat yngre "på skoj" med skolledningens medgivande.
  • Anonym (***)
    Tecum skrev 2021-06-29 20:28:26 följande:
    Kanske, men det finna många jävligt konstiga skolledare. Ta bara detta med nollning som inte bara tolererats av skolor utan också indirekt uppmuntrats. Man tror knappt det är sant när man hör hur äldre elever trakasserat yngre "på skoj" med skolledningens medgivande.
    Nollning sker inte inne på skolan, lärarna är inte medverkande, det sker utanför skoltid. 
    Detta TS berättar om är något helt annat, och om det går till som hen skriver, så stämmer det inte, ingen skola skulle tillåta detta, varken personal, elever,  föräldrar. 
  • Tecum
    Anonym (***) skrev 2021-06-30 08:13:41 följande:
    Nollning sker inte inne på skolan, lärarna är inte medverkande, det sker utanför skoltid. 
    Detta TS berättar om är något helt annat, och om det går till som hen skriver, så stämmer det inte, ingen skola skulle tillåta detta, varken personal, elever,  föräldrar. 
    Det har hänt att nollning skett både under skoltid och på skolans område. Att inte förbjuda det är i detta fall samma sak som att godkänna.

Håller med, ingen personal, föräldrar eller skolledning borde tillåta det TS skriver. Men tyvärr skulle det inte förvåna om det är sant. Kanske lite tillspetsat dock...
  • Sommarsuperhärligt
    Tecum skrev 2021-06-29 20:28:26 följande:
    Det här med nolling förbjöd min gymnasieskola, istället har vi mycket bättre aktiviteter för att lära dem känna både de äldre och de yngre. Det är som klassens dag. 

Men den där farliga traditionen jag pratade om är helt åt skogen super farlig. 
  • Anonym (***)
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-06-30 17:11:00 följande:
    Det här med nolling förbjöd min gymnasieskola, istället har vi mycket bättre aktiviteter för att lära dem känna både de äldre och de yngre. Det är som klassens dag. 

Men den där farliga traditionen jag pratade om är helt åt skogen super farlig. 
    Vilken skola?
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (***) skrev 2021-06-29 19:24:40 följande:
    Visst, vi säger så...

Om nu detta är sant så kan du ju skriva vilken skola det gäller. Om du vill vara trovärdig alltså.
    Tror du jag ljuger. Det här är för svårt för att vara påhittat. Och har du ens frågat dig själv varför jag i så fall lagt ner tid på att skriva ner den här långa texten. Tänkte du på syftet?? Vad skulle jag tjäna på det om det bara var påhittat. Och såg du inte min frustation genom texten?? Kom igen. 
  • Anonym (F)
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-06-30 18:04:46 följande:

Tror du jag ljuger. Det här är för svårt för att vara påhittat. Och har du ens frågat dig själv varför jag i så fall lagt ner tid på att skriva ner den här långa texten. Tänkte du på syftet?? Vad skulle jag tjäna på det om det bara var påhittat. Och såg du inte min frustation genom texten?? Kom igen. 

JAG tror dig absolut.

Men jag vill säga att de som skriver fejktrådar ofta är väldigt avancerade.

Denna berättelse du skrivit hade absolut kunnat vara påhittad även om den hade varit dubbelt så lång och med mer detaljer
  • Anonym (***)
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-06-30 18:04:46 följande:
    Vilken skola är det?
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (***) skrev 2021-06-30 18:24:30 följande:
    Vilken skola är det?
    Hurså? 
  • Anonym (F)
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-06-30 22:26:18 följande:

Hurså? 

Flertalet gånger har det frågats om detta nu och förklarats att detta handlar om din trovärdighet.

Eftersom din historia anses osannolik frågar perosner efter skolans namn
  • Anonym (***)
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-06-30 22:26:18 följande:
    Hurså? 
    Handlar om din trovärdighet. Om du berättar vilken skola det är, så tar man dig på allvar. Enligt dig går det hundratals elever på skolan, så ingen vet vem du är.

Det du skriver, att så mycket skadegörelse händer och barn blir skadade, att det ignoreras av både föräldrar, elever och lärare, det tror jag inte på. Varför tycker dina föräldrar att det är ok?
  • Anonym (i)

Efter att ha tänkt lite så förstår jag nog vad ts menar. 
    Vi hade liknande när vi var äldst på skolan som sexor. Innan jullovet så dansar man långdans, alltså man håller varandras händer och dansar genom skolan, in och ut ur klassrum, genom korridorer osv. 

När vi gjorde det så gick knappast bänkar och glasrutor sönder(?!). Visst kanske någon ramlade inne i någon lokal, men med innekläder för årstiden (långa byxor och tröjor) så gör man sig inte speciellt illa om man ramlar på ett golv.

• Sommarsuperhärligt
    Anonym (***) skrev 2021-07-01 08:56:11 följande:
    Handlar om din trovärdighet. Om du berättar vilken skola det är, så tar man dig på allvar. Enligt dig går det hundratals elever på skolan, så ingen vet vem du är.

Det du skriver, att så mycket skadegörelse händer och barn blir skadade, att det ignoreras av både föräldrar, elever och lärare, det tror jag inte på. Varför tycker dina föräldrar att det är ok?
    1 Mina föräldrar tycker inte att det är ok men eftersom det händer en gång om året och eftersom det blev så att jag nu var med så tänkte de att det spelar ingen roll, kommer inte vara med mer. Sedan har jag inga yngre syskon heller så de tänkte ingen idé att kontakta rektor. Sedan så förstår dem inte farligheten exakt som den är då de inte var med så svårt att visualisera det. 

De ignorerar sådana är de. Eleverna säger inte till sina föräldrar. Sen alltså rektorn såg hur mycket skadegörelse det blev och att min bildlärare gick och klagade hos henne pga bänkar som gick sönder osv ändå bryr hon inte sig.

Skolan heter Junkaremålen. Frid och Fröjd nu???? 

Jag var tveksam på att skriva skolans namn, då jag tänkte att tänk ifall någon av de läser detta... 

men skitsamma som du klagar, så här har du namnet

Ingen tvingar dig att tro, du får fan tro på vad du vill, men alltså jag är inte dum och skriver en sådan lång text för ingenting!
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (i) skrev 2021-07-01 10:43:47 följande:

Efter att ha tänkt lite så förstår jag nog vad ts menar. 
    Vi hade liknande när vi var äldst på skolan som sexor. Innan jullovet så dansar man långdans, alltså man håller varandras händer och dansar genom skolan, in och ut ur klassrum, genom korridorer osv. 

När vi gjorde det så gick knappast bänkar och glasrutor sönder(?!). Visst kanske någon ramlade inne i någon lokal, men med innekläder för årstiden (långa byxor och tröjor) så gör man sig inte speciellt illa om man ramlar på ett golv.

nja, hos oss mycket grövre. Betydligt fler antal elever och äldre. Sen var det många av dessa som var av "ta sönder typ". Skolan är dessutom liten.

Ja, glasrutor gick sönder!!

Yngre barn är mildare särskilt om antalet är färre och de är inte lika mycket av ta sönder typ, och kan tänka mig att det hela genomförs på ett mer mild sätt när det är små barn dessutom bättre vaktning!
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (***) skrev 2021-07-01 08:56:11 följande:

Sök på google Junkaremålen skola, gå in sen på bilder, första bilden som kommer upp är när det var brand i skolan vilket har skett några gånger, att många brandbilar har kommit.

Sämsta skolan jag någonsin gått på !!!!!!! 

Min första skola som var en privatskola var en sådan roliga skola vi gjorde roliga aktiveter när det var påsk (F+ till 9orna) alla vara tillsammans i lag (blandade) och vi skulle leta efter ett påskägg med godis, en del påskägg som de hade lagt var inte den riktiga stora, man hittade genom tipspromenad. Och vi hade andra aktiviteter vid olika årstider och vid olika tillfällen. Vi gick till min läarares bondgård och hon hade får och massa fina saker och fin stuga mm så roligt, Så fina minnen och härliga dagar det var. Den stängdes dock pga för lite inkomst tillslut. (Lövstadskolan)

Skolan jag gick på efter denna är en kommunal skola, den lärde ut bättre, men var tråkigare och var inte som min förra skola där alla var sig själva. Den var mer att man skulle ha senaste klädtrenderna och passa in och det var en del taskiga och kändes som om skolan inte var mer om att man skulle ha kul och skapa minnen utan snarare passa in och visa upp sig.... 

Skolan efter denna- Junakremålen är sämsta skolan en elev någonsin kan gå på.

Holavedsgymnasiet är helt fantastisk och ett utav Sveriges bästa gymnasium. 
  • Anonym (i)
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-07-03 11:10:55 följande:
    nja, hos oss mycket grövre. Betydligt fler antal elever och äldre. Sen var det många av dessa som var av "ta sönder typ". Skolan är dessutom liten.

Ja, glasrutor gick sönder!!

Yngre barn är mildare särskilt om antalet är färre och de är inte lika mycket av ta sönder typ, och kan tänka mig att det hela genomförs på ett mer mild sätt när det är små barn dessutom bättre vaktning!
    Den ger jag dig absolut rätt på! 

Sexor och nior är det stor skillnad på. Många killar i nian har precis fått en pubertetsstyrka och de är nog inte alltid medvetna om hur starka de blivit i förhållande till andra. Sen ligger det i åldern att vissa av dem har kasst konsekvenstänk och gärna kaosar.

Svar på tråden Farlig tradition i skolan