• Anonym (27 juni)

Gravida som haft UVI

Du som haft uvi som gravid, vad hade du för symptom? 

Jag har haft en värkande känsla i magen idag som jag först tänkte var växtvärk, men kom sen att tänka på uvi. Det värker vid livmodern/urinblåsan, gör inte ont när jag kissar men efteråt, på samma ställe. Har också sammandragningar då och då som inte gör ont, ofta i samband med att jag kissat. Är i vecka 18. Ska ringa bm och fråga så fort jag har möjlighet. 

• Svar på tråden Gravida som haft UVI
  • Anonym (27 juni)

Oj, ingen som råkat ramla över den här tråden?

• Holy93

Tyvärr inte uvi men gbs, fick symptom som sammandragningar tidigt även om urinstickan inte visade något. Be barnmorskan om en urinodling!

• Anonym (N)

Får minst 4 uvi per graviditet. Har ont neråt, kissar oftare, svider när jag kissar och efteråt. När det är riktigt illa svider det hela tiden.

• Anonym (x2)

Jag hade lite lätt ont i magen och urinträngningar, båda gångerna jag hade urinvägsinfektion som gravid. Det skiljer sig lite från när man inte är gravid. Hos gravida är sveda och smärta när man kissar inte särskilt vanligt.

• Anonym (27 juni)
    Holy93 skrev 2021-06-28 12:29:47 följande:

Tyvärr inte uvi men gbs, fick symptom som sammandragningar tidigt även om urinstickan inte visade något. Be barnmorskan om en urinodling!

Låter läskigt. :( Vet du om dom kollar för det också, eller måste jag säga till? Jag ska dit imorgon.
  • Anonym (27 juni)
    Anonym (N) skrev 2021-06-28 12:48:41 följande:

Får minst 4 uvi per graviditet. Har ont neråt, kissar oftare, svider när jag kissar och efteråt. När det är riktigt illa svider det hela tiden.

Fy vad jobbigt! Jag har inget svidande men har förstått att det kan skilja sig mycket åt. Det mer bränner efteråt, brännvärker typ. Men jag ska lämna urinprov imorgon iaf. :) 
  • Anonym (27 juni)
    Anonym (x2) skrev 2021-06-28 12:58:10 följande:

Jag hade lite lätt ont i magen och urinträngningar, båda gångerna jag hade urinvägsinfektion som gravid. Det skiljer sig lite från när man inte är gravid. Hos gravida är sveda och smärta när man kissar inte särskilt vanligt.

Det låter som det jag har. Jag hoppas nästan det är uvi, så jag slipper oroa mig mer för det sen. 
  • Anonym (N)
    Anonym (27 juni) skrev 2021-06-28 20:49:11 följande:

Fy vad jobbigt! Jag har inget svidande men har förstått att det kan skilja sig mycket åt. Det mer bränner efteråt, brännvärker typ. Men jag ska lämna urinprov imorgon iaf. :) 

Ja men det är nog så jobbigt att det bara bränner efteråt. Vad skönt, de kommer ta en odling och eventuellt skicka vidare till lab om de ser bakterier på plats för att kolla upp vilken sort det är. Och så borde du få pencillin. Nackdelen är att man då gärna får svamp efter en kur.
  • Anonym (M)

Kissade ofta och fick obehagliga (dock inte smärtsamma) sammandragningar.

Visade sig vara GBS dessutom:(

Skillnaden mot de gångerna jag haft UVI när jag inte varit gravid var att svidandet uteblev helt när jag var gravid.

• Holy93
    Anonym (27 juni) skrev 2021-06-28 20:47:41 följande:

Låter läskigt. :( Vet du om dom kollar för det också, eller måste jag säga till? Jag ska dit imorgon.

Nämn att du har sammandragningar, det gjorde jag så tog hon urinsticka samt urinodling som visade gbs (blivit behandlad två gånger nu under graviditeten för det).
  • Anonym (27 juni)
    Anonym (N) skrev 2021-06-28 21:39:03 följande:

Ja men det är nog så jobbigt att det bara bränner efteråt. Vad skönt, de kommer ta en odling och eventuellt skicka vidare till lab om de ser bakterier på plats för att kolla upp vilken sort det är. Och så borde du få pencillin. Nackdelen är att man då gärna får svamp efter en kur.

Tack för infon! Svamp ja, det kommer nog som ett brev på posten. Var väldigt svampbenägen för länge sen men är bra nu, får isf höra om jag kan förebygga på nåt sätt :)
  • Anonym (sam)
    Anonym (27 juni) skrev 2021-06-27 21:13:15 följande:

Du som haft uvi som gravid, vad hade du för symptom? 

Jag har haft en värkande känsla i magen idag som jag först tänkte var växtvärk, men kom sen att tänka på uvi. Det värker vid livmodern/urinblåsan, gör inte ont när jag kissar men efteråt, på samma ställe. Har också sammandragningar då och då som inte gör ont, ofta i samband med att jag kissat. Är i vecka 18. Ska ringa bm och fråga så fort jag har möjlighet. 

Jag fick sammandragningar som enda symtom, de gick över direkt med behandling. Så kontakta BM snarast så att du får veta vad det är och ev behandling. 
  • Anonym (27 juni)
    Anonym (sam) skrev 2021-06-29 09:03:41 följande:

Jag fick sammandragningar som enda symtom, de gick över direkt med behandling. Så kontakta BM snarast så att du får veta vad det är och ev behandling. 

Tack för svar. Dom har skickat in provet på odling, jag hoppas på uvi så jag slipper oroa mig.
Svar på tråden Gravida som haft UVI