• Anonym (mickan)

Åklagare överklaga?

Hej, en vän till mig åkte ett tag sen dit för stöld i en butik. Han var med på huvudförhandling men då det inte fanns tillräckligt med bevis att det var just han som stal så frikändes han. Ordningsvakten svarade ''minns inte'' på typ allt han frågades och på övervakningskamerorna kan man inte se min kompis ansikte då han bar munskydd. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-27 22:45
    Frågan är, hur stor chans är det att åklagaren överklagar domen?

• Svar på tråden Åklagare överklaga?
  • Anonym

Vet du hur utfallet i domen blev?
    Om ordförande vill fälla och det är två nämndemän som har friat så är chansen högre att åklagaren överklagar. Och tvärtom om ordförande friar samt samtliga nämndemän friar så är risken inte stor att det går vidare
    Men generellt är det nog inte så vanligt att åklagare går vidare med stöld. 

• Anonym (mickan)

Rådmannen och en utav nämndemännen hade skiljaktiga meningar, dvs de tyckte han borde fällas.

• Anonym
    Anonym (mickan) skrev 2021-06-27 23:22:47 följande:

Rådmannen och en utav nämndemännen hade skiljaktiga meningar, dvs de tyckte han borde fällas.

Ok , då har du ett scenario där åklagaren har mest att hämta vid en överklagan. Rådmannen vill fälla. Hälften i rätten ville fälla.
    Både åklagare och Rådmannen anser att bevisen håller.
    Åklagaren har tre veckor på sig att överklaga
  • Anonym (mickan)

Okej, tack för svar! Finns det någon statistik på hur ofta åklagare överklagar för just stöld. Varorna hade ett värde på ca 3500kr.

• Anonym

Nej, jag har ingen statistik på det.
    Men jag tror inte det är vanligt att åklagaren överklagar en stöld på 3500 kr.

• Anonym (mickan)

Min vän har sån ångest över den här situationen, att vänta 3 veckor känns sjukt jobbigt. Är det någon som vart i liknande situation? Kan ni isåfall berätta era erfarenheter?

• Egon den stora
    Anonym (mickan) skrev 2021-06-29 23:54:25 följande:

Min vän har sån ångest över den här situationen, att vänta 3 veckor känns sjukt jobbigt. Är det någon som vart i liknande situation? Kan ni isåfall berätta era erfarenheter?

Ångesten är ju lätt att slippa. Erkänn. Betala. Gå vidare.
  • Anonym (mickan)
    Egon den stora skrev 2021-06-30 00:06:35 följande:
    Ångesten är ju lätt att slippa. Erkänn. Betala. Gå vidare.
    Tack för tipset! Nu ville jag inte ha tips utan ville höra om någon vart med om liknande!
  • Egon den stora
    Anonym (mickan) skrev 2021-06-30 00:12:29 följande:

Tack för tipset! Nu ville jag inte ha tips utan ville höra om någon vart med om liknande!

Det gick du, otacksamma typ.
  • Anonym (***))
    Anonym (mickan) skrev 2021-06-29 23:54:25 följande:

Det kan han gott ha, han har ju begått en kriminell handling. Kan han inte stå för det han gör, så får han låta bli att göra det. 

Vi får väl hoppas att det blir en överklagan...
  • Egon den stora
    Anonym (***)) skrev 2021-06-30 09:03:10 följande:

Det kan han gott ha, han har ju begått en kriminell handling. Kan han inte stå för det han gör, så får han låta bli att göra det. 

Vi får väl hoppas att det blir en överklagan...

Ja det var ju det jag tyckte också. Har varit med flera kriminella som gjort rätt för sig. Sedan släpper ångesten. Dessutom gå runt och ha ångest för 3500. Betala tillbaka direkt och erkänn så är ju allt över för ts "kompis"
  • Anonym (lisa)
    Egon den stora skrev 2021-06-30 11:10:32 följande:
    Ja det var ju det jag tyckte också. Har varit med flera kriminella som gjort rätt för sig. Sedan släpper ångesten. Dessutom gå runt och ha ångest för 3500. Betala tillbaka direkt och erkänn så är ju allt över för ts "kompis"
    Ja det är rätt uppenbart att det är ts själv det handlar om...
  • Anonym (mickan)

Om någon har svar på min fråga, svara gärna. Jag är inte intresserad av att höra om era åsikter och spekulationer om vem det är, om det är intressant så kan ni skapa en separat tråd och diskutera era teorier och åsikter. I den här tråden önskar jag endast svar av någon som har haft samma erfarenhet. Nu har jag vart väldigt tydlig, hoppas på att ingen har problem med att förstå vad jag menar. 

• Anonym (***))
    Anonym (mickan) skrev 2021-07-01 11:40:43 följande:

Om någon har svar på min fråga, svara gärna. Jag är inte intresserad av att höra om era åsikter och spekulationer om vem det är, om det är intressant så kan ni skapa en separat tråd och diskutera era teorier och åsikter. I den här tråden önskar jag endast svar av någon som har haft samma erfarenhet. Nu har jag vart väldigt tydlig, hoppas på att ingen har problem med att förstå vad jag menar. 

Om du nu är så intresserad, eller bryr dig så mkt om din "kompis", varför kontaktar du inte åklagaren? Det spelar ju ingen roll vad någon skriver här (även om svaret du redan fått, att det inte är så sannolikt, nog är det det mest korrekta), eftersom varje åklagare tar enskilda beslut. Ingen vet vad hans åklagare har för avsikt att göra.
    Sedan har du ju fått svar på vad han ska göra för att slippa ångesten. Men det passade tydligen inte. 

Så du har fått bra svar, närmre kommer du inte. Ingen kan garantera att det inte blir överklagat.
  • Egon den stora
    Anonym (mickan) skrev 2021-07-01 11:40:43 följande:

Av mig har du fått ett seriöst svar som löser hela problemet.

Erkänn, betala, lev vidare och ångesten försvinner.

Är det enda värt att ha ångest för 3500 kronor ?
  • Anonym (mickan)
    Egon den stora skrev 2021-07-01 12:51:20 följande:
    Av mig har du fått ett seriöst svar som löser hela problemet.

Erkänn, betala, lev vidare och ångesten försvinner.

Är det enda värt att ha ångest för 3500 kronor ?
    Han har betalat tillbaka för sakerna. Det han egentligen är orolig över är en anmärkning i belastningsregistret.
    Anonym (***)) skrev 2021-07-01 11:47:28 följande:
    Om du nu är så intresserad, eller bryr dig så mkt om din "kompis", varför kontaktar du inte åklagaren? Det spelar ju ingen roll vad någon skriver här (även om svaret du redan fått, att det inte är så sannolikt, nog är det det mest korrekta), eftersom varje åklagare tar enskilda beslut. Ingen vet vad hans åklagare har för avsikt att göra.
    Sedan har du ju fått svar på vad han ska göra för att slippa ångesten. Men det passade tydligen inte. 

Så du har fått bra svar, närmre kommer du inte. Ingen kan garantera att det inte blir överklagat.
    Tack för ditt svar!, du har rätt! 
Svar på tråden Åklagare överklaga?