• Anonym (orkar inte)

Vill separera

Jag vill separera. VI har varit tillsammans i lite mer än 6 år och vi har ett barn på snart 2 år.
    Jag har sagt vi göra slut fler flera gånger men fortsätter att komma tillbaka. Jag vet inte ens hur det kommer sig.

Jag behöver hjälp att sätta ner foten denna gång.

Vi har en lägenhet som behöver säljas. Jag funderar på att göra slut innan semestern. (11/7) kan träffa kollegor på måndagen och ha skoj. 

Nackdelen är att vi behöver bo med varandra länge finns större risk att jag drar ut mig.

Jag orkar inte längre, jag mår inte bra så säg inte att jag ska försöka. Jag har försökt. Jag känner mig konstant gråtfärdig.

Hur tar jag upp det vad ska jag säga? Vad kan jag göra för att förbereda? Det viktigast vad ska jag göra för att inte ta tillbaka honom?

Jag behöver hjälp för att stå på mig. Jag vill helst inte behöva skriva sms eller brev. Eller så är det, det jag ska göra? Skriva ett brev och lämna på hans plats? Ta en promenad med barnet? be han skriva ett sms när han har läst det? Inte ta något om seperationen muntligt?

Hjälp mig!

• Svar på tråden Vill separera
  • Friger

Tja, svåra saker sägs bäst rakt upp och ner. Ingen mening att tjuvhålla på saken. Givetvis ska du ju ta det muntligt öga mot öga. Men sms eller brev är ju bättre än inget alls. Man behöver inte göra allt rätt bara man får jobbet gjort.

Sen är det ett problem att ni måste bo tillsammans, ja... Det finns ingen möjlighet för dig att bo någon annan stans under tiden lägenheten säljs? Tänkte på att det var semester så det kanske går att åka någon stans...

• Anonym (Igen)

Då va vi där igen, ni har ett barn på knappt 2 år och har försökt göra slut flera gånger innan. Varför tar folk inte ansvar innan de sätter barn till världen! Det är ert förbannade ansvar! Och kom inte säg han blev helt förändrad av det....stackars alla förvirrande barn som får börja sakna sina föräldrar tidigt varannan vecka.

• Anonym (orkar inte)
    Friger skrev 2021-06-29 08:37:53 följande:

Tja, svåra saker sägs bäst rakt upp och ner. Ingen mening att tjuvhålla på saken. Givetvis ska du ju ta det muntligt öga mot öga. Men sms eller brev är ju bättre än inget alls. Man behöver inte göra allt rätt bara man får jobbet gjort.

Sen är det ett problem att ni måste bo tillsammans, ja... Det finns ingen möjlighet för dig att bo någon annan stans under tiden lägenheten säljs? Tänkte på att det var semester så det kanske går att åka någon stans...

Jag håller helt med. Hade jag vetat att jag står på mig.

Behöver ändå fixa lägenheten så att den kan säljas, men ja kan vara ett alternativ att åka iväg ett tag. Då vi inte har semester tillsammans.

Tvekar dock inte på att vi inte kommer att klara av att bo tillsammans. Är mest egentligen rädslan av att jag kryper till korset igen.
  • Friger
    Anonym (Igen) skrev 2021-06-29 08:55:56 följande:

Då va vi där igen, ni har ett barn på knappt 2 år och har försökt göra slut flera gånger innan. Varför tar folk inte ansvar innan de sätter barn till världen! Det är ert förbannade ansvar! Och kom inte säg han blev helt förändrad av det....stackars alla förvirrande barn som får börja sakna sina föräldrar tidigt varannan vecka.

Tja... Sådana är tiderna nu. Förr i tiden höll man hopp ändå. Lite så jag lever mitt liv för övrigt. Fast jag mår inte dåligt av saken.
  • Anonym (orkar inte)
    Anonym (Igen) skrev 2021-06-29 08:55:56 följande:

vem har sagt att vi delar upp det varannan vecka? Helt onödig kommentar. Ibland blir inte livet som tänkt. 

Jag har läst på en hel del om olika sätt att dela upp det. Jag har ingen aning om hur vi kommer att göra nu. Såklart vi kommer att göra det bästa för barnet.
  • Anonym (Igen)
    Friger skrev 2021-06-29 09:06:30 följande:

Tja... Sådana är tiderna nu. Förr i tiden höll man hopp ändå. Lite så jag lever mitt liv för övrigt. Fast jag mår inte dåligt av saken.

Folk tänker inte och jo det är värre nuförtiden.
  • Friger
    Anonym (orkar inte) skrev 2021-06-29 09:05:37 följande:
    Jag håller helt med. Hade jag vetat att jag står på mig.

Behöver ändå fixa lägenheten så att den kan säljas, men ja kan vara ett alternativ att åka iväg ett tag. Då vi inte har semester tillsammans.

Tvekar dock inte på att vi inte kommer att klara av att bo tillsammans. Är mest egentligen rädslan av att jag kryper till korset igen.
    Jo, det känns ju som att det måste vara bäst att antingen göra slut eller släppa saken. Att köra limbo är ingen långsiktig lösning.

Antar att han inte vill göra slut. Ja, du är ju någonstans tvungen att hitta kraft för att stå på dig. Men jag tror absolut du ska försöka tillbringa så lite tid som möjligt med honom för att underlätta den saken. Sen försöka få det praktiska gjort så snabbt som möjligt.
  • Anonym (Igen)
    Anonym (orkar inte) skrev 2021-06-29 09:09:02 följande:

vem har sagt att vi delar upp det varannan vecka? Helt onödig kommentar. Ibland blir inte livet som tänkt. 

Jag har läst på en hel del om olika sätt att dela upp det. Jag har ingen aning om hur vi kommer att göra nu. Såklart vi kommer att göra det bästa för barnet.

Nej när barnet är så litet blir det tätare byten och därför ännu mer förvirrat för barnet men när det blir äldre är varannan vecka vanligast om man vill att barnen ska ha bra relation till båda sina föräldrar.
  • MsM84

Fundera på vad som gjort att du gått tillbaka innan och tänk igenom. Är det t ex att partnern blir så ledsen - fundera igenom hur ni båda kommer må i längden i en relation som du inte vill vara i och kommer fortsätta försöka ta dig ur. Dvs tänk efter ordentligt så du har känslomässig styrka att hålla fast i ditt beslut.

Svar på tråden Vill separera