• khalibalakmnzozo

    Inget råd att gå på universitet????

    Hej!

    Jag är en 20 årig muslim tjej. Jag är religös och bär slöja och kommer börja på tandläkarprogrammet i Göteborg på augusti. Jag vet inte hur jag ska börja faktiskt men min pappa är arbetslös sedan länge och jag är trött av det. Jag försökte själv skaffa ett jobb men jag får alltid nej p.g.a. min slöja! Inga säger så direkt men det känns verkligen att det är orsaken för de är snälla mot mig på telefon och mail men när de ser min ansikte så blir dem mycket onda och vill avsluta samtalet direkt!! Jag är trött på att bli svag och fattig och jag vill inte sluta ha min slöja för det är ett val jag gjorde och de får inte "straffa mig " för det!! Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag kommer in snart på kronofogden men jag kan inte göra en enda sak!! Jag lånade av vänner tills de blockerade mig o förlorade alla min sällskap. Vi ansöker om försörjningsstöd men vi får knappt hyran och matpengar!! Jag har inte ens råd att flytta för universitet denna termin. Vad måste jag göra???


    Inget råd att gå på universitet????
  • Svar på tråden Inget råd att gå på universitet????
  • Sockerikaffet

    När du studerar får du ju studiemedel och studielån från CSN. Det räcker att försörja sig på men du måste på något sätt skaffa bostad själv och fixa lite pengar till själva flytten.

  • Anonym (Göteborgare)

    Grattis till att du ska läsa till tandläkare.
    I morgon ringer du Göteborgs Universitet så skickar de ditt samtal till rätt fakultet.
    Be om hjälp, säg tex att du är den första i familjen som ska läsa på högskolenivå.
    Kolla över hemsidorna med studentbostäder i Gbg.
    Slöjan är mellan dig och Gud, på mitt jobb har vi så strikta regler pga säkerhet att det inte går att ha slöja. Det har inte hindrat kvinnor  som normalt använder slöja att arbeta utan de har använt den inre lilla huvudduken och sedan den obligatoriska mössan som alla måste bära.

  • Anonym (det kommer gå bra)

    Min pappa som var ensamstående med mig var arbetslös samt hade långa perioder av sjukdom när jag växte upp. Vi hade därför också dåligt med pengar. Dock var det inga problem att studera tack vare främst CSN lån och bidrag. Under sommaren kan det dock vara tufft om du inte lyckas få något arbete. Jag lyckades alltid få något men det tog förstås ett tag att få in pengarna då löneutbetalning oftast är månaden efter. Jag jobbade även lite extra under terminerna mest för att kunna spara till sommaren. Ibland söker universiteten också elever i äldre årskurser till diverse mindre jobb som labbhandledare o dyl.

    Se till att söka CSN samt försök spara lite av pengarna varje månad och/eller skaffa ett extra jobb på helgerna/någon kväll i veckan för att klara början av sommaren nästa år.

    Framförallt se till att börja på utbildningen! Jag är otroligt tacksam över att CSN finns samt att universitet och högskola är avgiftsfria i Sverige. Om jag ej fått chansen att studera då för 20 år sedan hade jag troligtvis ej haft så bra som jag har idag.

    Var ej rädd för att ta CSN lånet du kommer att ha betalt tillbaka det snabbt med den utbildningen du tänkt gå. Mitt är betalt sedan länge och då lånade jag av CSN under en femårs utbildning.

    Lycka till och grattis till att du blivit antagen!

  • AnnaSturesson
    khalibalakmnzozo skrev 2021-06-29 16:09:25 följande:

     jag vill inte sluta ha min slöja för det är ett val jag gjorde och de får inte "straffa mig " för det!! Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. 


    Varför kan du inte bara ha slöja på dig på din fritid och inte under arbetstid? Vad tror du skulle hända om du gör det! Alltså hända på riktigt.
  • Anonym (Ulrika)

    Du får CSN-bidrag när du går på universitetet, och har möjlighet att ta studielån. Kolla upp det!

    Jobb borde gå att få även om du har slöja. Jag jobbar i skolan, och vi har många timvikarier med slöja, till exempel. Du skriver inte så bra svenska, så det kan ju vara dina språkkunskaper som gör att du har svårt att få jobb också. 

    Har du tagit lån i ditt namn, eller vad manar du med att du hamnar hos Kronofogden?

    Bor du inte i Göteborg nu?

  • Anonym (Många)
    Anonym (Ulrika) skrev 2021-06-30 08:53:50 följande:

    D

    Jobb borde gå att få Jag jobbar i skolan, , till exempel. Du skriver inte så bra svenska, så det kan ju vara dina språkkunskaper som gör att du har svårt att få jobb också. 


    Det fixar sig säkert är det inte många invandrarkvinnor som jobbar som tandläkare?
  • Baaaphomet

    I Sverige bär man inte slöja, vi är inget muslimskt land. Jag förstår att du inte får jobb, jag hade heller inte anställt dig eller velat ha dig som kollega

  • Tom Araya

    Bästa inläggen/svaren:


    Anonym (CSN) skrev 2021-06-29 16:27:15 följande:

    Som student kommer du ha rätt till bidrag+lån från CSN, och flyttar du till en egen lägenhet kan du även ha rätt till bostadsbidrag.

    www.csn.se/

    www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/bostadsbidrag_till_unga


    Anonym (Göteborgare) skrev 2021-06-29 16:43:21 följande:

    Grattis till att du ska läsa till tandläkare.
    I morgon ringer du Göteborgs Universitet så skickar de ditt samtal till rätt fakultet.
    Be om hjälp, säg tex att du är den första i familjen som ska läsa på högskolenivå.
    Kolla över hemsidorna med studentbostäder i Gbg.
    Slöjan är mellan dig och Gud, på mitt jobb har vi så strikta regler pga säkerhet att det inte går att ha slöja. Det har inte hindrat kvinnor  som normalt använder slöja att arbeta utan de har använt den inre lilla huvudduken och sedan den obligatoriska mössan som alla måste bära.


    Anonym (Ulrika) skrev 2021-06-30 08:53:50 följande:

    Du får CSN-bidrag när du går på universitetet, och har möjlighet att ta studielån. Kolla upp det!

    Jobb borde gå att få även om du har slöja. Jag jobbar i skolan, och vi har många timvikarier med slöja, till exempel. Du skriver inte så bra svenska, så det kan ju vara dina språkkunskaper som gör att du har svårt att få jobb också. 

    Har du tagit lån i ditt namn, eller vad manar du med att du hamnar hos Kronofogden?

    Bor du inte i Göteborg nu?





Svar på tråden Inget råd att gå på universitet????