• farman
    Wed 30 Jun 2021 07:01
    4317 visningar
    5 svar
    -1
    5
    4317

    Sälja sin själ vad är det?

    Hur gör man för att sälja sin själ?
    Hur gör man för att sälja sin själ till djävulen?
    Vad kommer uttrycket ifrån?
    Vad betyder det?

  • Svar på tråden Sälja sin själ vad är det?
  • Wed 30 Jun 2021 07:24
    #1

    Att sälja sin själ är att göra något som går emot ens innersta övertygelse för att få någon annan typ av vinning. Man kanske röstar fram en regering man inte alls tror på för att behålla sin plats på valsedlarna tex.

    Att sälja själen till djävulen innebär att man lovar sin själ till djävulen mot, för det mesta, kunskaper i någon form.

    Det finns flera berättelser om musiker som kunnat bli så bra som de blivit genom att de sånt själen till satan. Det finns nog olika sätt att göra det men de jag har hört innebär att gå till ett vägskäl vid en viss dag, tex midsommarafton eller andra magiska dagar och göra diverse riter som att gå baklänges och sådär. Djävulen gillar ju när saker görs tvärtom och bakofram.

    Goethes Faust sålde sin själ till djävulen. Bluesmusikern Robert Johnson ska ha gjort det och det finns skrönor om spelmän som ska ha gjort samma sak.

    Spelmän kan också lära sig spela av näcken under mystiska omständigheter. Det är ju ett väldigt liknande fenomen.

  • Magica­l
    Wed 30 Jun 2021 09:17
    #2
    +1
    farman skrev 2021-06-30 07:01:19 följande:

    Hur gör man för att sälja sin själ?
    Hur gör man för att sälja sin själ till djävulen?
    Vad kommer uttrycket ifrån?
    Vad betyder det?


    Har du provat att googla själv när du inte vet saker? 
  • Fri 8 Oct 2021 11:11
    #3
    Litorina skrev 2021-06-30 07:24:53 följande:

    Att sälja sin själ är att göra något som går emot ens innersta övertygelse för att få någon annan typ av vinning. Man kanske röstar fram en regering man inte alls tror på för att behålla sin plats på valsedlarna tex.

    Att sälja själen till djävulen innebär att man lovar sin själ till djävulen mot, för det mesta, kunskaper i någon form.

    Det finns flera berättelser om musiker som kunnat bli så bra som de blivit genom att de sånt själen till satan. Det finns nog olika sätt att göra det men de jag har hört innebär att gå till ett vägskäl vid en viss dag, tex midsommarafton eller andra magiska dagar och göra diverse riter som att gå baklänges och sådär. Djävulen gillar ju när saker görs tvärtom och bakofram.

    Goethes Faust sålde sin själ till djävulen. Bluesmusikern Robert Johnson ska ha gjort det och det finns skrönor om spelmän som ska ha gjort samma sak.

    Spelmän kan också lära sig spela av näcken under mystiska omständigheter. Det är ju ett väldigt liknande fenomen.


    Tror du verkligen att du har en själ som går att sälja? Vem har lurat i dig det?
    Din "själ" är summan av alla dina erfarenheter och kunskaper och den kan du inte sälja hur gärna du än skulle vilja
  • Sat 9 Oct 2021 21:39
    #4
    themia skrev 2021-10-08 11:11:33 följande:

    Tror du verkligen att du har en själ som går att sälja? Vem har lurat i dig det?

    Din "själ" är summan av alla dina erfarenheter och kunskaper och den kan du inte sälja hur gärna du än skulle vilja


    Nej, det tror jag inte. Jag svarade bara på frågan. Om någon frågar mig vad som gör Bamse stark så svarar jag: Dunderhonung. Men jag tror inte för den skull att Bamse finns på riktigt.
  • fyrhju­lsdrif­t
    Mon 11 Oct 2021 21:41
    #5
    themia skrev 2021-10-08 11:11:33 följande:
    Tror du verkligen att du har en själ som går att sälja? Vem har lurat i dig det?
    Din "själ" är summan av alla dina erfarenheter och kunskaper och den kan du inte sälja hur gärna du än skulle vilja
    Du menar att du är outbildad, du har inte läst till dig kunskap i skolan och du har inte jobba till dig erfarenhet? jag förstår du är lågavlönad.

    I Sverige använder vi sällan ordet själ, vi använder istället det grekiska låneordet psyke.
    Nu förstår du varför jag har högre lön än dig, jag har sålt min *själ till en som är villig att betala för den, då i skepnad av lön.

    * skäl = Psyke 
Svar på tråden Sälja sin själ vad är det?