Vad jag hörde när tanten var gravid här hemma och vår barnmorska kom över på besök hit.. om det var något hembesök, eller rutinkontroll av något slag hon gjorde.. ää strunt samma vilket.
Då satt vi i alla fall ner och hade ett långt samtal över just det här med dåliga vanor, kring att sluta eller inte osv. Hur gör man? Vad är bäst för en', osv?"
"Så oavsett, och åter vad Jag hörde hon berätta för oss var ju det att.. (Förlåt. Men ta nu och tolka det här neutralt det jag skriver.. och det behöver inte alls vara så sant som det är sagt. (dvs. att det inte gäller precis så här för alla, utan det här var det som var sagt till oss)
Olika bedömningar görs, människan bakom läkartiteln är det ju som säger saker utifrån bedömning *hen gör.. så det är inget konstigt och att det sägs olika saker till folk. Det kan lätt, och därför ibland kan det vara farligt att 'Egen-medicinera sig själv eller 'Slå en Googling på nätet efter sjukdomsrådgivning.
Så även en sån här tråd kan vara farlig, att fråga sig för om sånt'
Ska jag.. ska jag inte?
Hmmm vet andra alltid bäst åt en, och säger vad jag ska göra?!."
Det fast och även om dom, barnmorskorna menar jag.. eller andra läkare har gällande fattningar (lagar, förordningar, föreskrifter) och andra riktlinjer att förhålla sig till!
Men det hela kommer ner i bedömningen om vad man tycker är bäst för den andra dvs. patienten"
..
I alla fall så när vi sen väntade 2'd, andra barnet.. Så sa den, då en annan barnmorska något helt annat än mot vad den första BM- sa. Okej?
Men jag minns ändå hennes ord så väl ..som att det var igår jag hörde dom.
Hon sa; Att sluta med någonting, igen oavsett vad man brukar o tar för något under graviditeten.. så gör man bäst och säkrast för barnets skull' eller egentligen hela graviditeten i sig; Att ej Sluta!, Inte börja, sluta, börja ..åå hålla på sådär."
Det ska undvikas till varje pris. Vare sig det gäller, Alkohol, tobak och andra mediciner o preparat osv.
Har man tex. 'snusat' länge, många år.. eller rökat "Bra, gör det då fortsatt under hela graviditeten avslutade hon".
..För det sitter ändå redan i liksom, nikotinet och allt annat kemikalier och massa skit, slaggprodukter. Det är inuti kroppen och tar år att rensa ut för kroppen själv på egen hand, eller om det någonsin försvinner är svårt att veta eller inte?
Sen Barnet har ju redan utsatts ändå för alltihopa av allt skadligt ..Tyvärr.
Detta tydligen långt långt innan man sen ser på kisse-strecket ifall man är gravid eller inte.. Tänk på det.
Kom igen ts, och gör 'antingen eller här.
Bestäm dig för att, fortsätta? Bra, gör så.
Snusa du nu.. om du vill. om det är din last i livet.
Kort sammanfattning.. förlåt, det blev lång text.
-Men att hålla på som en jojo, sluta, börja, sluta.. det är farligt (kan vara farligare?) för barnet (Och självfallet kan det också vara farligt för en själv också, i alla fall medans det som man är gravid)
Lycka till.