• Anonym (Hyperemesis gravidarum)

Tips mot hyperemesis gravidarum

I augusti är det tänkt att vi ska börja baka nr 4. Jag har alltid åkt på hyperemesis gravidarum och räknar blint med att det kommer bli så igen.

Jag har såklart ångest över detta redan nu och söker tips inför vad som komma skall.

Jag har testat det mesta, åkband, åksjuktabletter utskriva tabletter (minns ej namn). Äta lite och ofta, äta innan jag kliver upp ur sängen vilket är svårast av allt. Då kräks jag mer av tvången att äta än själva illamåendet.

Vad har ni som drabbats av detta för tips?. Finns det något som faktiskt ger effekt? Någon medicin? Någon speciell mat/frukt/grönsak? Vad som helst.

• Svar på tråden Tips mot hyperemesis gravidarum
  • Anonym (Kräkis)

Jag hade hyperemesis med mina två. Låg inlagd större delen av tiden med första, och fram till vecka 28 med andra. Vätskedropp och näringsdropp.

Rätt vård från början och kontinuerligt, skulle jag säga var det viktigaste för att överleva. Vätskedropp så att du inte torkar ut. Näringsdropp för att slippa pressen att få i dig mat. Tandvård så att inte tänderna tar för mycket stryk.

Jag tror min medicin var Zofran/Ondanseteron (stavning får jag återkomma med). Något av dem var på licens, vet inte vilken.

Smält piggelin kunde jag få i mig. Ibland banan. De gånger jag låg hemma hade jag en kylbag vid sängen med kall nyponsoppa. Ibland gick det att svälja det, men framför allt gick det att kräkas upp utan att det var för hemskt.

Själv mådde jag som allra bäst om jag fick ligga själv i sängen utan syn- eller hörselintryck. Jag kunde kräkas av att en bildörr smällde igen utanför fönstret och balansen i mig rubbades? Så möjlighet till ro, skulle jag säga. Med tre barn hemma låter just det svårt, men om nöden kräver det, kanske det går att ordna så att det ändå går, på ngt sätt?

All omtanke till dig, hyperemesis är fruktansvärt, och jag har ännu inte hämtat mig egentligen. Efter två barn gick det inte mer, även om jag hade velat få fler? Starkt av dig!

• Anonym (Kräkis)

Detta var det jag fick:

Ondansetron Bluefish tillhör en grupp läkemedel som kallas antiemetika. Ondansetron hämmar effekten av neurotransmittorn serotonin i hjärnan. Serotonin framkallar illamående och kräkningar.

Ondansetron Bluefish används för att förebygga eller behandla illamående och kräkningar vid cellgiftsbehandling och strålbehandling. Ondansetron Bluefish kan även användas för att förebygga eller behandla illamående och kräkningar efter en operation.

Ondansetron Bluefish används för att förebygga eller behandla illamående och kräkningar vid cellgiftsbehandling hos barn i åldern ? 6 månader och för att förebygga och behandla illamående och kräkningar efter en operation hos barn i åldern ? 1 månad.

Fråga läkare, apotekspersonal eller annan hälso- och sjukvårdspersonal om du har ytterligare frågor och följ alltid deras instruktion.

• Anonym (N)

Kan de varit legrigan comp du fick? Brukar vara den de skriver ut först. Den hjälpte inte mig alls nu vid 3:e graviditeten (spytt varje dag till v 26). Nu har det lugnat sig så nu spyr jag mest vid äckliga grejer.

Be om starkare mediciner direkt. Jag tycker bubbelvatten med citron eller pepsi max med mindre kolsyra fungerat så jag kan röra mig utan att spy under dagen. Små portioner med nyponsoppa eller blåbärsoppa har också gått.

• Anonym (94)

så larvigt när man skriver "baka" ett barn... ????

Anonym (N) skrev 2021-07-01 12:41:36 följande:

Kan de varit legrigan comp du fick? Brukar vara den de skriver ut först. Den hjälpte inte mig alls nu vid 3:e graviditeten (spytt varje dag till v 26). Nu har det lugnat sig så nu spyr jag mest vid äckliga grejer.

Be om starkare mediciner direkt. Jag tycker bubbelvatten med citron eller pepsi max med mindre kolsyra fungerat så jag kan röra mig utan att spy under dagen. Små portioner med nyponsoppa eller blåbärsoppa har också gått.

Ja men precis, det hjälpte inte ett smack.

Tack för tips, jag kommer verkligen testa allt. Kommer göra en testa lista .
    Anonym (Kräkis) skrev 2021-07-01 12:18:13 följande:

Jag hade hyperemesis med mina två. Låg inlagd större delen av tiden med första, och fram till vecka 28 med andra. Vätskedropp och näringsdropp.

Rätt vård från början och kontinuerligt, skulle jag säga var det viktigaste för att överleva. Vätskedropp så att du inte torkar ut. Näringsdropp för att slippa pressen att få i dig mat. Tandvård så att inte tänderna tar för mycket stryk.

Jag tror min medicin var Zofran/Ondanseteron (stavning får jag återkomma med). Något av dem var på licens, vet inte vilken.

Smält piggelin kunde jag få i mig. Ibland banan. De gånger jag låg hemma hade jag en kylbag vid sängen med kall nyponsoppa. Ibland gick det att svälja det, men framför allt gick det att kräkas upp utan att det var för hemskt.

Själv mådde jag som allra bäst om jag fick ligga själv i sängen utan syn- eller hörselintryck. Jag kunde kräkas av att en bildörr smällde igen utanför fönstret och balansen i mig rubbades? Så möjlighet till ro, skulle jag säga. Med tre barn hemma låter just det svårt, men om nöden kräver det, kanske det går att ordna så att det ändå går, på ngt sätt?

All omtanke till dig, hyperemesis är fruktansvärt, och jag har ännu inte hämtat mig egentligen. Efter två barn gick det inte mer, även om jag hade velat få fler? Starkt av dig!

Nej men fy vad kämpigt. Och jag tycker att jag är dålig, jag har åtminstone sluppit sjukhus. Jag vet inte hur dock. Jag brukar vara totalt slut. Allt kommer upp men jag fortsätter tvinga i mig tills något stannar. Jag har också behövt lungt. Är det mycket runt mig eller om jag är stressad så blir det värre. Förmiddagarna är jobbigast när man inte fått någon balans än. Då måste det vara lungt.

Tack. Jag har sagt aldrig mer varje gång. ????

Tack för tipsen. Kommer skriva ner allt.
  • Anonym (Kräkis)
    Anonym (Hyperemesis gravidarum) skrev 2021-07-01 13:53:15 följande:

Nej men fy vad kämpigt. Och jag tycker att jag är dålig, jag har åtminstone sluppit sjukhus. Jag vet inte hur dock. Jag brukar vara totalt slut. Allt kommer upp men jag fortsätter tvinga i mig tills något stannar. Jag har också behövt lungt. Är det mycket runt mig eller om jag är stressad så blir det värre. Förmiddagarna är jobbigast när man inte fått någon balans än. Då måste det vara lungt.

Tack. Jag har sagt aldrig mer varje gång. ????

Tack för tipsen. Kommer skriva ner allt.

Just sjukhus har räddat mig, iaf mentalt. För då behövde jag inte kämpa så utan vet att jag inte dör av vätskebrist.

Jag hade tyvärr som så att när det var som värst kräktes jag bara bubblor tillslut, och upp till 30 ggr/dag. Vissa nätter som var femte minut. Det var helt fruktansvärt.
  • Anonym (N)
    Anonym (Hyperemesis gravidarum) skrev 2021-07-01 13:40:13 följande:

Ja men precis, det hjälpte inte ett smack.

Tack för tips, jag kommer verkligen testa allt. Kommer göra en testa lista .

De har ju starkare saker som de sa jag kunde be efter men jag tänkte i mitt stilla sinne att det snart skulle bli bättre. Jag hade fel men jag har iaf haft turen att det lugnat sig mer nu. Men kommer nog tillbaka om några veckor som de gjort med de andra 2.

Jag upplevde mitt illamående värst på morgon och kvällar och när jag hade rört på mig för mkt. Vissa säger också att lågt blodsocker kan påverka men vet inte hur mkt det stämmer. Jag har inte haft det så illa som anonym (Kräkis) men några gånger per dag var det ju innan och man blir ju helt slut mentalt.
  • Anonym (Kräkis)
    Anonym (N) skrev 2021-07-01 16:05:17 följande:

De har ju starkare saker som de sa jag kunde be efter men jag tänkte i mitt stilla sinne att det snart skulle bli bättre. Jag hade fel men jag har iaf haft turen att det lugnat sig mer nu. Men kommer nog tillbaka om några veckor som de gjort med de andra 2.

Jag upplevde mitt illamående värst på morgon och kvällar och när jag hade rört på mig för mkt. Vissa säger också att lågt blodsocker kan påverka men vet inte hur mkt det stämmer. Jag har inte haft det så illa som anonym (Kräkis) men några gånger per dag var det ju innan och man blir ju helt slut mentalt.

Jag tror inte att det egentligen är antal gånger som är det värsta, utan det är det konstanta illamåendet? Fysiskt är ju kräkningarna ett problem, men psykiskt är det just illamåendet som knäcker en. I slutet av graviditeterna kom kräkningarna mekaniskt, nästan?
  • Anonym (N)
    Anonym (Kräkis) skrev 2021-07-01 16:59:04 följande:

Jag tror inte att det egentligen är antal gånger som är det värsta, utan det är det konstanta illamåendet? Fysiskt är ju kräkningarna ett problem, men psykiskt är det just illamåendet som knäcker en. I slutet av graviditeterna kom kräkningarna mekaniskt, nästan?

Jag tyckte faktiskt kräkningarna var värst denna gången. De kommer inte naturligt utan tar emot. Får inte den här lättnaden man kan få heller utan känns som jag aldrig blir klar. Illamåendet tyckte jag var värst med 1:an & 2:an dock. Dock har jag en annan sjukdom som gör att jag i perioder är väldigt illamående kanske gör att jag är mer van?
  • Anonym (Kräkis)
    Anonym (N) skrev 2021-07-01 17:16:19 följande:

Jag tyckte faktiskt kräkningarna var värst denna gången. De kommer inte naturligt utan tar emot. Får inte den här lättnaden man kan få heller utan känns som jag aldrig blir klar. Illamåendet tyckte jag var värst med 1:an & 2:an dock. Dock har jag en annan sjukdom som gör att jag i perioder är väldigt illamående kanske gör att jag är mer van?

Stackare! Fy vad gräsligt om inte ens kräkningarna ger dig lättnad. Förfärligt.
  • Anonym (N)
    Anonym (Kräkis) skrev 2021-07-01 19:00:56 följande:

Stackare! Fy vad gräsligt om inte ens kräkningarna ger dig lättnad. Förfärligt.

Ja jag har aldrig varit med om något liknande faktiskt. Men jag har tänk på bebisen för att ta mig framåt och nu har jag mindre än 2 månader kvar så tänker jag klarar detta :).
  • Anonym (Kräkis)
    Anonym (N) skrev 2021-07-01 19:28:33 följande:

Ja jag har aldrig varit med om något liknande faktiskt. Men jag har tänk på bebisen för att ta mig framåt och nu har jag mindre än 2 månader kvar så tänker jag klarar detta :).

Önskar dig all ork. Jag vet hur jävligt det är. Med första kräktes jag ända fram till förlossningen. Ta hand om dig. Usch, jag lider med dig!

Det var samma för mig, var så tomt att jag bara kräktes bubblor/slem och galla. Fanns inget att spy men enda var man tvungen att kräkas.

Men håller med om att illamåendet är jobbigast, att må illa dag in och dag ut, med ett av barnen så mådde jag illa även på nätterna annars har jag sluppit det iallafall.

• Anonym (Kräkis)
    Anonym (Hyperemesis gravidarum) skrev 2021-07-01 20:50:37 följande:

Det var samma för mig, var så tomt att jag bara kräktes bubblor/slem och galla. Fanns inget att spy men enda var man tvungen att kräkas.

Men håller med om att illamåendet är jobbigast, att må illa dag in och dag ut, med ett av barnen så mådde jag illa även på nätterna annars har jag sluppit det iallafall.

Hoppas du slipper illamående iaf på nätterna! Jag hade det dygnet runt och just nätterna blev så otroligt långa? Håller tummarna för att det inte blir någonting alls, eller isf väldigt milt!

Augusti är här och i morse plussade jag ett riktigt tydligt plus trots att jag bara är runt 3+5 enligt äl. Men i glädjen att vara gravid så börjar det jobbiga, när jag börjar känna efter eftersom jag vet att jag snart blir dålig. Ska försöka ta det lugnt och stressa mindre och ta till mig alla tips jag fått och får.

Svar på tråden Tips mot hyperemesis gravidarum