• Anonym (Längtar)

    Är 3 missfall ovanligt efter 40?

    Har läst att 3 missfall i rad är ovanligt , men samtidigt läser jag att efter 40 är missfallsrisken så hög som 50 procent ?

    Då kan ju inte 3 missfall i rad vara något ovanligt , eller?? Jag har haft 3 missfall i rad nu på 10 månader , fyller 42 om 3 månader. Har 2 barn sedan innan med samma man , vill så gärna ha er till ?

  • Svar på tråden Är 3 missfall ovanligt efter 40?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Längtar) skrev 2021-07-03 11:22:20 följande:

    Har läst att 3 missfall i rad är ovanligt , men samtidigt läser jag att efter 40 är missfallsrisken så hög som 50 procent ?

    Då kan ju inte 3 missfall i rad vara något ovanligt , eller?? Jag har haft 3 missfall i rad nu på 10 månader , fyller 42 om 3 månader. Har 2 barn sedan innan med samma man , vill så gärna ha er till ?


    Nej, det är nog inte så ovanligt, eftersom risken ökar vid din ålder. 
  • Anonym (Jag)

    Nej, efter 40 blir m.f vanligare. Vid 45 är risken för m.f betydligt högre än 50%. Man kan bara försöka och hoppas.

  • Anonym (Längtar)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-07-03 12:42:49 följande:

    Låter inte alls ovanligt.


    Känner också så , då stämmer inte den statistiken för oss som är 40+ , att 3 missfall inte är ovanligt alls ,
  • Tootie

    Hej. Jag är själv 36 och jag o min sambo har försökt att bli gravida i 9 månader och har 3 täta missfall med oss. Vi har även fått en missfallsutredning som inte visade någon ting. Men vi var i kontakt med en så fantastisk människa på våran gynmotagning så förklarade för oss att det inte alls är ovanligt med många missfall innan man blir gravid, hon ingav oss verkligen hopp om att det kommer komma en liten till oss när det pr dags, men att det tar mycket längre tid ju äldre man är.

  • Anonym (Längtar)
    Tootie skrev 2021-07-04 07:49:46 följande:

    Hej. Jag är själv 36 och jag o min sambo har försökt att bli gravida i 9 månader och har 3 täta missfall med oss. Vi har även fått en missfallsutredning som inte visade någon ting. Men vi var i kontakt med en så fantastisk människa på våran gynmotagning så förklarade för oss att det inte alls är ovanligt med många missfall innan man blir gravid, hon ingav oss verkligen hopp om att det kommer komma en liten till oss när det pr dags, men att det tar mycket längre tid ju äldre man är.


    Skönt när man får höra av nån kunnig person också eller hur ! Man blir mer positiv och får nytt hopp om att lyckas :)

    Ska på missfallsutredning 31 augusti hos en privat klinik , en läkare som bara sysslar med utredningar , barnlöshet , mm. Bara så man inte slösar din tid, tänk om man har brist på något tex progesteron , sköldkörteln, aggressivt immunförsvar , inte vet jag men känns ändå bra att gå och kolla .
  • Anonym (Längtar)
    Tootie skrev 2021-07-04 07:49:46 följande:

    Hej. Jag är själv 36 och jag o min sambo har försökt att bli gravida i 9 månader och har 3 täta missfall med oss. Vi har även fått en missfallsutredning som inte visade någon ting. Men vi var i kontakt med en så fantastisk människa på våran gynmotagning så förklarade för oss att det inte alls är ovanligt med många missfall innan man blir gravid, hon ingav oss verkligen hopp om att det kommer komma en liten till oss när det pr dags, men att det tar mycket längre tid ju äldre man är.


    Vad menade hon med många missfall, hur många då sa hon det ?
  • Anonym (Jag)
    Tootie skrev 2021-07-04 07:49:46 följande:
    Hej. Jag är själv 36 och jag o min sambo har försökt att bli gravida i 9 månader och har 3 täta missfall med oss. Vi har även fått en missfallsutredning som inte visade någon ting. Men vi var i kontakt med en så fantastisk människa på våran gynmotagning så förklarade för oss att det inte alls är ovanligt med många missfall innan man blir gravid, hon ingav oss verkligen hopp om att det kommer komma en liten till oss när det pr dags, men att det tar mycket längre tid ju äldre man är.
    Jo, före 40 är det mycket ovanligt med många m.f. Överlag drabbas ca 3% av 3 missfall eller fler. De flesta behöver mediciner för att lyckas. Efter 40 ökar risken pga dålig äggkvalitet däremot och då hjälper sällan medicin.
Svar på tråden Är 3 missfall ovanligt efter 40?