• Anonym (Ts)

Vaccin mot covid19 när?

Ännu en vaccintråd... men lite nyfiken. Ni gravida som vaccinerat er mot covid19, när fick ni första/andra dosen (vilken vecka)? Sa er bm/läkare något om när i tiden det var bäst?

Känns som jag både hört att efter första och andra trimestern är det okej och att det inte spelar någon roll alls?

• Svar på tråden Vaccin mot covid19 när?
  • Anonym (Minna)

Jag fick första i vecka 24 och andra i vecka 30, av den anledningen att det inte var godkänt för gravida tidigare än så.

Från vecka 22 räknas man som riskgrupp, så jag önskar att jag hade fått vaccinet tidigare och varit färdigvaccinerad då.

Som tidigast får man ta vaccinet i vecka 12. Jag har även hört de som varit i vecka 35+ och ombetts vänta till efter förlossningen då de ändå inte hinner bli färdigvaccinerade innan förlossning.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Minna) skrev 2021-07-05 07:12:42 följande:

Jag fick första i vecka 24 och andra i vecka 30, av den anledningen att det inte var godkänt för gravida tidigare än så.

Från vecka 22 räknas man som riskgrupp, så jag önskar att jag hade fått vaccinet tidigare och varit färdigvaccinerad då.

Som tidigast får man ta vaccinet i vecka 12. Jag har även hört de som varit i vecka 35+ och ombetts vänta till efter förlossningen då de ändå inte hinner bli färdigvaccinerade innan förlossning.

Ok! Men det har inte funnits någon rekommendation om specifik vecka? (Nojar lite för man läser om olika utvecklingssteg hos barnet olika veckor, och funderar om någon vecka är säkrare, men inser ju samtidigt att appar som beskriver sådant kanske inte är en exakt vetenskap... )

Fick du någon biverkning? (Har knappt hört nån gravid som fått det...)
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-05 07:18:09 följande:

Ok! Men det har inte funnits någon rekommendation om specifik vecka? (Nojar lite för man läser om olika utvecklingssteg hos barnet olika veckor, och funderar om någon vecka är säkrare, men inser ju samtidigt att appar som beskriver sådant kanske inte är en exakt vetenskap... )

Fick du någon biverkning? (Har knappt hört nån gravid som fått det...)

Nej, ingen direkt rekommendation. Däremot är det ju ökad risk för prematurfödsel och fosterdöd om man drabbas av Covid efter vecka 22. Så jag tänker att det optimala vore att få första dosen i vecka 14, andra i vecka 20 och därmed ha fullt skydd lagom till vecka 22.

Å andra sidan så finns det ju betydligt mer forskning på barn där mamman fått vaccinet sent i graviditeten. Eftersom de andra barnen inte fötts än. Tänker också att om det mot förmodan skulle kunna finnas biverkningar som drabbar fostret. Så är barnet känsligare tidigt i graviditeten.

Så förlåt! Inget bra svar.

Men nej, jag fick inga biverkningar av vaccinet förutom en öm arm i något dygn. Eventuellt lite tröttare än vanligt, men jag är gravid och har småbarn så?
Svar på tråden Vaccin mot covid19 när?