• Anonym (Panik)

Någon som vet hur det funkar med föräldrapenning när man är Tim anställd? Har panik

Hej. Fick precis veta idag att jag är gravid i v13. Bara det skapade ren panik . Efter jag landat i beskedet kom nästa panik hur blir det med föräldrapenning? Jag jobbar bara på timme och har bara arbetat dom 3 senaste månaderna och inte varje dag men snittar på ca 23 före skatt. Kommer jag bara få lägsta nivån föräldrapenning? Tanken är att jag ska jobba så långt det går in i graviditeten men vad händer om det inte går. Snälla någon som vet ?

• Svar på tråden Någon som vet hur det funkar med föräldrapenning när man är Tim anställd? Har panik
  • nnnnnnnn

Finns det en annan förälder till barnet med i bilden, så kanske den har en bra SGI?
    Då kan ni räkna på om ni skulle tjäna på att denne jobbar 80% och är lediga alla måndagar = kan ta ut SGI-dagar lördag + söndag + måndag. Kanske klarar ni er utan att du tar ut några SGI-dagar?
    Sen när barnet är några månader så kan du säkert börja jobba lite. Sök jobb och ta så många timmar du kan. Sök även jobb inom annat än det du är utbildad till, så du kanske kan landa en fast 100% tjänst. Då kan den andre föräldern vara hemma heltid och ta ut av sina SGI-dagar.

När du jobbat 8 månader 100% så kan du börja ta ut föräldraledighet igen och ta ut dina SGI-dagar. Då har du fått en bra SGI och kan vara helt ledig eller jobba tex 50% och ta ut FP och klara dej bättre jämfört med att ta ut SGI-dagarna och ledigheten när din SGI är låg.

• Anonym (C)

Som jag förstår det så bör du precis hinna arbeta 8 månader innan barnets födelse?

Gör du detta så kommer du få föräldrapenning på sgi-nivå på en gång. Har du inte gjort det kommer de 180 första dagarna bli på grundnivå (250 kronor före skatt per dag).

Det spelar ingen roll VEM som plockar ut dessa 180 dagar. Din partner kan alltså ta ut 180 dagar och då får du sedan när du börjar ta dagar på sgi-nivå direkt.

När du arbetar på timme så kommer fk räkna ut ett genomsnitt 6 månader bakåt på din lön. Så du kommer rimligen ha en sgi som bygger på runt 23.000 i månadslön. Om du fortsätter att arbeta så som du gör nu.

• Anonym (C)

Jag förstår att du arbetar på timme. Alltså inte visstid eller vikariat?

Är det ett yrke där du riskerar att bli avstängd pga Corona under graviditeten?

Om du jobbar på timme och blir sjukskriven och arbetsgivaren då slutar lägga in dig på pass så kommer du få sjukpenning utifrån att du är arbetslös (lägre än vad du får på din sgi). Blir du avstängd pga Corona kommer du som läget är nu inte få någon gravpenning eftersom du ännu inte har en sgi. (Du måste ha arbetat 6 månader).

Har du en bra chef så kan de vid en sjukskrivning se till att lägga in dig på de pass som du annars hade blivit erbjuden, så att du faktiskt får sjukpenning för motsvarande mängd arbete.

Jag vill råda dig att söka all visstid/vikariat/tillsvidare, som du kan.

Får du en anställning som skall vara mer än 6 månader så ändras din sgi direkt till den nya lönen, även om du bara hinner arbeta ett par månader innan barnet föds

Svar på tråden Någon som vet hur det funkar med föräldrapenning när man är Tim anställd? Har panik