• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Addy99
    Lillkroken skrev 2026-01-08 13:20:56 följande:

Får man fråga hur gammal du är?

Ja verkligen, många plus vill vi se!

Är det kanske någon som närmar sig BIM?

Ja såklart! Fyller 37 nästa vecka 😊
  • litesenpådet
    Lillkroken skrev 2026-01-08 13:29:35 följande:

Var är dina tester ifrån? Åh den där sekunden man ser de där andra strecket! 😊 
    Hade tester från Graviditetskontrollen ett sånt storpack med 30-40 stycken.. 2 ggr visade det dubbla streck som inte var någon. bojkottar dom nu 🙈

Rfsu testa tidigt, jag blev så besviken på cb testa tidigt som fick streck på alla håll o kanter så tänkte att dessa kanske va bättre 😄 tji fick jag! 

Hann säkert planera halvvägs för ett barn på de sekunderna Drömmer 
  • Anonym (R)

Jag har legat lite lågt här det senaste, men blir glad att se att det är lite aktivitet i tråden av både nya och gamla. Hoppas precis som ni andra att det blir många plus och friska graviditeter under 2026.

Här har jag precis haft ägglossning tror jag. Lite oklart om det var cykeldag 12 eller 14 och just att jag inte tydligt "vet" känns ju alltid lite oroväckande. Oavsett vilket så har vi fått till det varannan dag här under perioden så tycker att vi gjort vad vi kunnat. Jag hade en väldigt sparsam mens senast och i allmänhet har jag bara en känsla av att hormonnivåerna (och fertiliteten håller på att trappa av). Så mycket därför som jag inte är så aktiv här. Tror jag försöker landa i att det kanske bara blir ett barn i vår familj, och det är inte så bara och var aldrig någon självklarhet heller. Nu känns det faktiskt som att det är något som jag kommer att kunna landa mjukt i och det gjorde det absolut inte för ett år sedan.

Samtidigt vill jag inte helt släppa hoppet och på ultraljudet på fertilitetsundersökningen syntes ju trots allt ett antal äggblåsor på varje sida och man önskar ju förstås att det finns ett guldägg som sitter där och bara väntar på att lossa. Hellre förr än senare! Flört

• Lillkroken

är du säker på att det inte är ett plus denna ggn då?:) 

litesenpådet skrev 2026-01-08 15:05:52 följande:
    Rfsu testa tidigt, jag blev så besviken på cb testa tidigt som fick streck på alla håll o kanter så tänkte att dessa kanske va bättre 😄 tji fick jag! 

Hann säkert planera halvvägs för ett barn på de sekunderna Drömmer 
  • Anonym (Längtar innerligt)
    litesenpådet skrev 2026-01-08 10:17:35 följande:
    Samma här, men hoppet finns där så länge jag är frisk o fertil!
    Just nu försöker jag bli klok på när jag har äl, började tempa denna månaden och samtidigt testa med äl-stickor. Fick aldrig peak utan bara nästan lika starka streck. Och har två höjningar så ägglossat verkar jag ha gjort, men det är oklart om jag gjorde de när ältest var högt eller ngr dagar senare, så jag tänker att tiden får utvisa Cool

Så alt 1 jag är på dpo 10, eller alt 2 dpo 6!

Sjukt förvirrande😁

Oavsett va det negativt med testa tidigt idag. Men fick ett mikrohopp när det först blev ett streck som sen försvann. Jag tycker alltid testa tidigt ger märkliga utslag, så ska nog försöka nöja mig med vanliga.

Hur länge har ni försökt?
    Samma förvirring här! Inget tydligt positivt test och verkade som att kroppen försökte ägglossa två gånger. Antingen DPO6 eller DPO3 haha
  • litesenpådet
    Lillkroken skrev 2026-01-09 17:34:26 följande:

är du säker på att det inte är ett plus denna ggn då?:) 

Än så länge inget plus, så jag räknar inte med det. Men mirakel kan hända 🤗
  • litesenpådet
    Anonym (Längtar innerligt) skrev 2026-01-09 18:17:07 följande:
    Samma förvirring här! Inget tydligt positivt test och verkade som att kroppen försökte ägglossa två gånger. Antingen DPO6 eller DPO3 haha
    Visst är det irriterande, svårt att veta när man ska dömma ut cykeln 😆
  • Anonym (Keepthehope)

Hej allihopa, tänkte att jag joinar här.. jag är dock 34år men blir 35 i år? jag har barn sedan innan men min partner har inte några barn och har svårt att få barn pga lägre spermieantal så vi får se om vi lyckas men hoppas så innerligt på att lyckas att skapa ett mirakel tillsammans.
    jag har oregelbunden mens så svårt att hålla koll på ägglossning men tänkte börja prova lite med att mäta temperatur osv.. samt även beställa hem rosenrot då jag hört att det hjälpt många med att förstärka och förtydliga ägglossningen.

hoppas det går bra för alla och att många plus dyker upp här snart :)

• Lillkroken

Hittar bara detta 

? Rosenrot är en adaptogen som påverkar hjärnan och stresshormoner. Hos vissa kan den:

störa menscykeln

göra ägglossning senare eller utebli

ge oregelbunden mens

påverka sköldkörteln (som i sin tur påverkar ägglossning)

?

Anonym (Keepthehope) skrev 2026-01-10 15:22:18 följande:

Hej allihopa, tänkte att jag joinar här.. jag är dock 34år men blir 35 i år? jag har barn sedan innan men min partner har inte några barn och har svårt att få barn pga lägre spermieantal så vi får se om vi lyckas men hoppas så innerligt på att lyckas att skapa ett mirakel tillsammans.
    jag har oregelbunden mens så svårt att hålla koll på ägglossning men tänkte börja prova lite med att mäta temperatur osv.. samt även beställa hem rosenrot då jag hört att det hjälpt många med att förstärka och förtydliga ägglossningen.

hoppas det går bra för alla och att många plus dyker upp här snart :)

• Anonym (43)
    Hoppar in i denna tråd, mest för att jag är nyfiken men även för att se hur andra som är lite äldre tänker. 🙂

10/10 testade jag positivt, och den 29/12 vid KUB ser man inget foster.
    Har ingen aning om när bebisen dog, men med tanke på att jag hade så lågt HCG i blodet den dagen (runt 2900) så måste det ha varit runt vecka 6.. Visst, jag har blödit till och från sedan dag 1 men alla symtom har ökat hela tiden så har inte haft en tanke på att den inte skulle leva. 😔
    Den 28/12 började jag blöda mer och klarrött, inte bara lite rosa/brunt. Så det var väl kanske tur i oturen att jag hade en tid bokad dagen efter.
    Men så gott som allt av missfallet kom ut samma dag iaf, skitjobbigt men ändå skönt att ha det "avklarat" och att det inte blev utdraget.

Vi hade inte planerat att få barn, men testet jag skulle ha gjort var väldigt viktigt för mig.. skulle även göra ett prov på moderkakan eftersom jag vet om att jag har kromosomavvikelse så det skulle kollas upp om bebisen också har det.
    Är så himla ledsen över att jag inte hann ta det testet.. Jag vill ju veta ifall jag ens kan få friska barn eller inte. Kan jag inte det då vet jag det, istället för att gå runt och undra... 🥺 

Pojkvännen har ett barn och har alltid känt att han är nöjd med det och jag har två sedan tidigare och äldsta har samma avvikelse som mig, yngsta har vi inte kollat.
    Jag sa att jag verkligen vill försöka igen, och han är väldigt osäker på vad han vill.
    Vi har haft funderingar på att göra slut, eftersom han inte kommer kunna ge mig vad jag vill ha. Jag vill inte ha skyddat sex eftersom jag vet vad jag vill, och jag är 43,5 år och blir inte yngre direkt...

Men igår tog han initiativ till sex, så jag vet inte vad som försiggår i hans huvud riktigt.  😅 Jag vet att det sägs att det är lättare att bli gravid direkt efter ett missfall, men jag har ju ingen aning om ägglossning eller sånt alls nu efter missfallet.

Någon här som blivit gravida direkt efter ett missfall?
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida