• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Lillkroken

Beställde du? 

Anonym (Keepthehope) skrev 2026-01-13 07:55:09 följande:

Ja hehe är så olika upplevelser av det, ja men det ska jag absolut göra Glad

• Anonym (43)
    Lillkroken skrev 2026-01-13 16:47:11 följande:

Då förstår jag, hoppas att du kan få fe svaren som du söker!

sladdis är det bästa som finns. Våran minsting är så otroligt älskad av sina 4 syskon, det blev bättre än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig 🥰

Jag fyller 40 i år! Vi började prata om detta med ett syskon i närmare ålder ( det är ett hopp till 10år på yngsta ) i september.
    Hur aktiva vi har varit är svårt att säga, för jag vet inte när jag har ÄL , vi har väl sagt ?om det tar sig så tar det sig? lite den inställningen, men att ci väldigt gärna vill utan att lägga för stor press på det. Vi vill inte förstöra det fina vi har 🥰

Jag är sladdis fast åt andra hållet, det är 9 och 11 år mellan mig och mina brorsor (jag har en annan pappa). När jag var tonåring tyckte jag de var pyttesmå, men nu när de båda är över 30 så känns vi jämngamla.

Så skönt att ni båda är överens, det hjälper mycket. 😉
    Näe, man vill nog inte ligga i för mycket med tester och känna sig tvungen att ligga just då för att ett test visar det... Min äldsta blev till på ett ligg, spontant.. 😅 och yngsta blev till på första försöket. Eller försök och försök, vi hade sex lite då och då en vecka efter mensen. 😁

Sen var jag ju 17 år yngre än nu, och detta är med en annan kille.
    Sånt kan ju också göra skillnad.
  • Lillkroken

man växer kanske ikapp hehe :) 

Nä, precis så.. det tar lite udden av det som ska vara trevligt och mysigt. 

Men du hade varit gravid med din nya kille om jag inte förstod fel? Då vet du ju att du kan 😊

Min minsta är strax efter året, så det gick ju bra för ett år sedan iallafall, men samma kille 🙈 Men det är ju noll garanti på att de skulle funka igen 

ja, den superfertila åldern har väl passerat oss alla här inne 😊 vi fortsätter hoppas!

Jag har BIM på lördag, men har så mkt före-mensen-besvär så de är inte klokt 🙈
    Mensvärk, trött och lättirriterad! 

Anonym (43) skrev 2026-01-13 21:03:22 följande:
    Jag är sladdis fast åt andra hållet, det är 9 och 11 år mellan mig och mina brorsor (jag har en annan pappa). När jag var tonåring tyckte jag de var pyttesmå, men nu när de båda är över 30 så känns vi jämngamla.

Så skönt att ni båda är överens, det hjälper mycket. 😉
    Näe, man vill nog inte ligga i för mycket med tester och känna sig tvungen att ligga just då för att ett test visar det... Min äldsta blev till på ett ligg, spontant.. 😅 och yngsta blev till på första försöket. Eller försök och försök, vi hade sex lite då och då en vecka efter mensen. 😁

Sen var jag ju 17 år yngre än nu, och detta är med en annan kille.
    Sånt kan ju också göra skillnad.
  • Anonym (R)
    Lillkroken skrev 2026-01-13 22:46:14 följande:

Men du hade varit gravid med din nya kille om jag inte förstod fel? Då vet du ju att du kan 😊

Min minsta är strax efter året, så det gick ju bra för ett år sedan iallafall, men samma kille 🙈 Men det är ju noll garanti på att de skulle funka igen 

ja, den superfertila åldern har väl passerat oss alla här inne 😊 vi fortsätter hoppas!

Har du testat något eller ska du vänta ut utebliven mens?
  • Lillkroken

Har inga tester kvar, så jag väntar snällt in mensen denna gången 🙈☺️

Anonym (R) skrev 2026-01-14 13:39:44 följande:
    Har du testat något eller ska du vänta ut utebliven mens?
  • litesenpådet

Jag är imponerad att du kan hålla dig till BIM Lillkroken 😇

Själv fick man mensen med ett brak igår, men det ser jag som ett gått tecken. Har fått spottings ngr månader nu, vilket jag aldrig tidigare fått så jag tolkar en rejäl mens som att proppen gick loss efter några tröga cykler 😆

Vet inte om det är för att det varit mkt på jobbet som skapat stress eller vad som kan påverkat. Men nytt år nya möjligheter, så nu kör jag yoga varje morgon för att lära mig andas o slappna av, ja vad gör man inte för fertiliteten 🤭

• Lillkroken

Jag har inget val haha, det var dåligt planerat av mig :) 
    lördag är ju snart.. eller hur 😬

Vad gött att det gav med sig och startade igång på riktigt 🤗 Ja, är det inte det ena, så är det väl det andra.. mkt som är stressigt mest hela tid?. 
    yoga, du får berätta om det hjälper 😬

litesenpådet skrev 2026-01-14 19:12:44 följande:

Jag är imponerad att du kan hålla dig till BIM Lillkroken 😇

Själv fick man mensen med ett brak igår, men det ser jag som ett gått tecken. Har fått spottings ngr månader nu, vilket jag aldrig tidigare fått så jag tolkar en rejäl mens som att proppen gick loss efter några tröga cykler 😆

Vet inte om det är för att det varit mkt på jobbet som skapat stress eller vad som kan påverkat. Men nytt år nya möjligheter, så nu kör jag yoga varje morgon för att lära mig andas o slappna av, ja vad gör man inte för fertiliteten 🤭

• Anonym (Keepthehope)

Yes har beställt och hoppas de kommer i dagarna så jag kan börja denna cykeln :)

Lillkroken skrev 2026-01-13 16:49:01 följande:

Beställde du? 

• Anonym (43)
    Lillkroken skrev 2026-01-13 22:46:14 följande:

Ha ha, ja men då är det absolut. 

Ja, jag tänker det också att vi vet ju att vi är kompatibla.
    Hade ett missfall i maj också men jag visste knappt att jag var gravid då.. Hade en känsla i kroppen men tog aldrig något graviditetstest utan jag fick reda på det när jag åkte in akut pga hemsk smärta i mage och rygg, kraftig blödning och jag skulle inte haft mens då heller så jag förstod inte riktigt varför jag blödde.. 

Det dryga är ju att symtom på mens kan vara exakt samma som när man är gravid.. 😅
  • Lillkroken
    Anonym (43) skrev 2026-01-15 09:46:15 följande:
    Ha ha, ja men då är det absolut. 

Ja, jag tänker det också att vi vet ju att vi är kompatibla.
    Hade ett missfall i maj också men jag visste knappt att jag var gravid då.. Hade en känsla i kroppen men tog aldrig något graviditetstest utan jag fick reda på det när jag åkte in akut pga hemsk smärta i mage och rygg, kraftig blödning och jag skulle inte haft mens då heller så jag förstod inte riktigt varför jag blödde.. 

Det dryga är ju att symtom på mens kan vara exakt samma som när man är gravid.. 😅

ja man ska väl inte känna efter för mkt 🤣

• Anonym (43)
    Lillkroken skrev 2026-01-15 10:50:56 följande:

ja man ska väl inte känna efter för mkt 🤣

Håller tummarna att du får ett positivt test på lördag!! 🌸

Nu när jag var gravid senast så hade jag bim 9/10, det kändes precis som att mensen skulle komma.. det liksom rann till därnere och jag sprang på toa varje kvart, typ.. 😁 Hade lite ljusrosa flytningar men mensen kom aldrig, så 10/10 tog jag ett graviditetstest som utan tvekan var positivt.

Något som är skumt är att vid första ultraljudet jag gjorde i vecka 6 så var bebisen mycket mindre än beräknat, så efter det började de räkna att min senaste mens var 18/10.. vilket är skumt eftersom jag redan var gravid då. 😅

Men jag har tänkt på det i efterhand, att det kanske var ett tecken på att något inte stod rätt till, att den var mindre än förväntat menar jag.
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida