Rumpetrollet skrev 2025-11-19 19:41:13 följande:
Hej!
Jag har inte skrivit så mycket i den här tråden (har inte varit 35 så länge) men har läst ikapp lite nyss. Vad omtumlande det är med allt hopp och förtvivlan. Jag känner så med er som fått mf/ma här på slutet, vad förjävligt det är! Fy, önskar ingen det!
Det är i alla fall fint att se att några av er verkar ha en lyckosam graviditet, det ger hopp!
Vi ska påbörja en privat fertilitetsutredning imorgon efter en strulig resa till försök till syskon. Har de senaste 2,5 åren varit gravid 3 gånger, men tyvärr haft två MA i v 13 och ett avbrytande i v 15. Har ett barn på några år där det gick problemfritt innan dess.
Känner mig nervös inför utredningen, vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Har ni andra gjort någon utredning? Har man hittat nåt då? Jag tror ju inte att man kommer att hitta nåt som är fel så skulle faktiskt bli lite chockad om man gör det.
Hej!
Vi påbörjade vår privata utredning i förrgår. Läkaren tyckte väl lite grann att eftersom vi nu precis haft ett missfall så vet man ju att det ändå är mycket som fungerar och att vi ju får ta ställning till vad vi vill göra vad det gäller undersökningar osv med tanke på att vi ju får betala allt själva. Jag trodde att om man redan hade gemensamt barn så fick man stå för allt själva oavsett, men tydligen så hade vi fått utredningen genom allmänna vården om jag varit under 40 år. Lite surt när man fyllde för två månader sedan, men men.
Iaf så kollade de sköldkörteln på mig och det såg bra ut. Gjordes även en vaginal undersökning med ultraljud och det såg bra ut. Konstaterades att jag precis haft ägglossning i helgen (vilket var vad jag trodde) och att det fanns 4-5 äggblåsor på vardera äggstock så det såg bra ut. Jag är inte på väg in i klimakteriet än iaf. Vi har bokat in spolning av äggledaren (bara en kvar) efter nästa mens och det kanske också blir aktuellt att ta progesteronprov 7 dagar efter ägglossningen. Denna gången gick det inte eftersom jag haft ägglossningen under helgen. Lite risk att det blir samma nästa gång tyvärr. Min sambo ska lämna spermaprov, men det var lång väntetid på det så inte förrän i februari.
Så inte jättemycket klokare, men ändå skönt att de inte hittade något uppenbart fel och att det ändå är ett positivt tecken att vi lyckats bli gravida nyss. Om jag blir gravid igen tyckte hon att jag kunde höra av mig och få recept på progesteron att stötta upp med.
Hoppas att det går bra för er idag! Skriv gärna och berätta vad ni fick göra för undersökningar osv.