• Anonym (Gladochledsen)

Håller graviditeten hemlig för pappan, tills jag har bestämt vad jag vill..

Jag är alltså gravid.. Tidigt, kanske vecka 3 eller 4a.

Jag lever ihop med pappan, vi är lyckliga, men det är inte läge att få en bebis, vi har en redan på 1,5 år.

Samtidigt som jag kan se dem växa upp ihop, ge den lilla vi har ett syskon.

Få uppleva en graviditet igen, få ha en liten till att älska, se dem tillsammans.

Men det kanske också blir för tufft, två blöjbarn, två som ska sövas, en som vill leka och en liten som kanske har kolik, ingen vet vsf som väntar.

Jag vet att min sambo kommer hs svårt att ta ett beslut i detta, samtidigt som jag känner att hab kommer säga att vi ska ta bort det av praktiska själv, också rimliga.

Men att det ändå kommer kännas som ett svek mot en liten på ett sätt.

Därför känner jag att jag måste ge det några dagar i min hemlighet för att jag ska vara säker på vaf jag vill och känner för att vi ska kunna bli säkra tillsammans.

Hjälp mej tänka.. Jag är 36 år, kanske sista chansen att kunna bli gravid. Kanske dumt att förlora 9 månader av vår lillas tid till en graviditet med trötthet och illamående.

Kanske kommer jag ångra mej för alltid om jag inte låter det här lilla fröet bli den person i vår familj som det kan bli..

Hur ska jag tänka?!

• Svar på tråden Håller graviditeten hemlig för pappan, tills jag har bestämt vad jag vill..
  • Guldnovan

Jag har 14 månader mellan mina två första och förstår inte TS resonemang. Men det kan iofs vara andra saker som spelar in. Men att tveka för att det är nära, är det så nära egentligen?

• Anonym (Alice)

Jag tänker att det är helt okej att ta nån dag att tänka på vad man själv vill innan du berättar för pappan. Det är ju i grund och botten ditt beslut här. Men det låter också som att du helst vill behålla och att du enbart skulle ta bort det av "praktiska" anledningar. Jag är 100% för abort så dömer ingen som går den vägen. Superbra att det finns! Men det känns ju som sagt att du redan vet vad du vill. Kanske att det skulle hjälpa i ditt fall att berätta för din sambo snart och bolla dina tankar med honom? Han kanske också tycker att det vore smart att behålla  om ni nu vill ha syskon?

• Anonym (Din kropp, ditt val...)

Att det är ditt val i slutändan går ju inte att säga så mycket om men jag förstår verkligen inte varför man inte diskuterar detta tillsammans med sin partner, det är ett beslut som bör tas tillsammans (även om majoriteten på fl inte tycker att pappan har någon talan), har jag misstänkt att jag är gravid så har jag pratat med min partner och sen tagit ett test.

Nu vet du ju redan så visst, ta någon dag att fundera lite men jag tycker att du bör berätta så fort som möjligt, om du väntar en vecka och tar ett beslut själv så tror jag att det kommer bli ordentliga konflikter om han sen låter åt ett annat håll istället för att ni kommet fram till ett beslut tillsammans

• Anonym (K)

Din sambo kan inte säga nånting om saken. Det är ju han som gjort dig gravid, bara att hacka i sig.

• maengs

Hej!

Hur går det för dig TS? Jag kan förstå att du väntar lite med att berätta om du känner dig osäker och är rädd att mannen ska pusha för abort. Har läst många trådar där kvinnan vill behålla men känner att hon inte borde pga mannen. Ingen kvinna ska behöva känna sig pressad till abort. Vill tipsa om stödchatten oplaneratgravid.se

• Citronsaft

Tycker inte du ska hålla det hemligt. Det är ett stort svek tycker jag.

Säg som det är och att du inte vill göra abort. Hade du velat det hade du inte tvekat. Det får bära eller brista. Han vet hur barn blir till.

• Anonym (2 barn)
    maengs skrev 2021-07-19 10:22:30 följande:

Hej!

Hur går det för dig TS? Jag kan förstå att du väntar lite med att berätta om du känner dig osäker och är rädd att mannen ska pusha för abort. Har läst många trådar där kvinnan vill behålla men känner att hon inte borde pga mannen. Ingen kvinna ska behöva känna sig pressad till abort. Vill tipsa om stödchatten oplaneratgravid.se

Oplanerat gravid är en kristen organisation skapad ur organisationen Livsval, som är emot abort. De är inspirerade av itu projektet på vars förstasida på nätet det finns ett citat ur en psalm som handlar om fosters människovärde.

Ha detta i åtanke om du kontaktar dem, TS. Du kommer förmodligen inte att få objektiv rådgivning där.
  • Anonym (morot)

Mne om din man nu är så osäker på ett barn till, varför skyddar ni er inte?

Varför skyddade inte han sig?

Ni är verkligen gamla nog att veta bättre.

• maengs

Ja det stämmer som Anonym (2barn) säger. Oplaneratgravid.se är ett initiativ som bygger på kristen grund. Men det betyder ju inte att man måste fortsätta en graviditet bara för att man pratar med dom. De kan lyssna och bolla tankar och har fått va till hjälp för flera gravida. Man kan även få viss praktisk hjälp, lite grejer till bebisen osv om man behåller. Väljer man att göra abort erbjuder de även samtal efter abort på efterenabort.se

Hoppas det går bra för dig TS

• Anonym (Soligt)

Angående blöjor.

Jag har 4 barn. 13 månader mellan första och andra. Två år mellan andra och tredje. 13 månader mellan tredje och fjärde. Jag har aldrig haft två blöjbarn samtidigt.

Våra barn och vi föräldrar däremot haft riktigt jäkla kul under åren! Vilket tight syskongäng det blivit när de ändå kommit så tätt. Yngsta är nu 12 år, och vårt förhållande har aldrig varit dåligt. Klart vi hade tuffare dagar och perioder emellanåt när barnen var små, men vi kunde ibland börja skratta åt kaoset och tänka att det var övergående (typ när barnen hade magsjuka och vi körde femte tvättmaskinen för dagen......). Så när jag tänker på hur vi hade det, och att vi ändå aldrig upplevde det som så värst jobbigt, tänker jag att två barn med nästan 2,5 år emellan kan väl inte vara en så enorm huvudbry..? Om man nu vill ha två barn menar jag.

Småbarnsåren går VÄLDIGT fort, även om det kan vara intensivt där och då. Nu med (snart) fyra tonåringar har vi lite annat ... Och här kan vi snacka dyrt, med alla telefoner, aktiviteter hockey, häst, rugby, tennis m.m.), MATEN, kläderna och skorna som de vuxit ur innan man hunnit ut ur butiken....

Svar på tråden Håller graviditeten hemlig för pappan, tills jag har bestämt vad jag vill..