• Affirmation

Vaccin tidigt i graviditeten

Hej!

Fick reda på idag att jag är gravid. Skulle egentligen ha min mens nu i dagarna så det är väldigt tidigt. Jag har förstått att vaccin mot covid-19 erbjudits till gravida under ett tag nu i Sverige och jag har hela tiden tänkt att jag även som gravid tänkt ta det. Men nu har jag vaccinationstid redan imorgon och jag undrar därför om någon tagit vaccin så tidigt under graviditeten och vad BM rekommenderat?

• Svar på tråden Vaccin tidigt i graviditeten
  • Anonym (T)

Vaccin rekommenderas från vecka 12. Så kanske kan det vara smart av dig att vänta

• Affirmation

Att de rekommenderar från v12 fortfarande har jag tolkat beror på att gravida hade förtur tidigare till vaccin och innan v12 kan det hända så mycket och man har ingen större risk för svår sjukdom .. alltså inte att de avråder innan v12 ????

men jag vet inte riktigt så hade varit intressant att veta om någon tagit det så tidigt.

• Anonym (T)
    Affirmation skrev 2021-07-07 18:18:43 följande:

Att de rekommenderar från v12 fortfarande har jag tolkat beror på att gravida hade förtur tidigare till vaccin och innan v12 kan det hända så mycket och man har ingen större risk för svår sjukdom .. alltså inte att de avråder innan v12 ????

men jag vet inte riktigt så hade varit intressant att veta om någon tagit det så tidigt.

Man kan ju dock tycka att de skall ändra detta nu isf?
  • Affirmation
    Anonym (T) skrev 2021-07-07 18:21:52 följande:

Man kan ju dock tycka att de skall ändra detta nu isf?

Absolut. Vet inte alls hur jag ska tänka .. arbetar inom skola så det hade känts tryggt att få vaccin så fort som möjligt ..
  • Anonym (Ah)

Det stämmer! Det står på FHM's hemsida. Jag trodde själv det berodde på att fostret var för känsligt i tidigt stadie, men du har rätt. 

www.folkhalsomyndigheten.se/the-public-health-agency-of-sweden/communicable-disease-control/covid-19/vaccination-against-covid-19/pregnancy-and-vaccination-against-covid-19/
  • Anonym (T)
    Affirmation skrev 2021-07-07 18:38:52 följande:

Absolut. Vet inte alls hur jag ska tänka .. arbetar inom skola så det hade känts tryggt att få vaccin så fort som möjligt ..

Kan du få tag i mvc innan tiden? Omboka denna?
  • Affirmation
    Anonym (T) skrev 2021-07-07 18:40:26 följande:

Kan du få tag i mvc innan tiden? Omboka denna?

Får försöka få tag på dem innan. Vill helst inte avboka då jag upplever att där är stor risk för smitta inom mitt yrke och tar jag vaccin nu har jag fullt vaccin till nästa termin.
  • Anonym (T)
    Affirmation skrev 2021-07-07 18:52:15 följande:

Får försöka få tag på dem innan. Vill helst inte avboka då jag upplever att där är stor risk för smitta inom mitt yrke och tar jag vaccin nu har jag fullt vaccin till nästa termin.

Du kan inte boka om tiden bara några dagar framåt så att du hinner få tag på mvc?

Hur ser risken ut för att du blir avstängd/omplacerad i höst trots att du är vaccinerad? För just nu verkar fortfarande fullvaccinerade bedömas på samma sätt som icke vaccinerade när det gäller risker i arbetsmiljön
  • Affirmation
    Anonym (T) skrev 2021-07-07 18:55:05 följande:

Du kan inte boka om tiden bara några dagar framåt så att du hinner få tag på mvc?

Hur ser risken ut för att du blir avstängd/omplacerad i höst trots att du är vaccinerad? För just nu verkar fortfarande fullvaccinerade bedömas på samma sätt som icke vaccinerade när det gäller risker i arbetsmiljön

Jag vet inte riktigt. Kan tänka mig att det blir ändrat om smittspridningen går ner och fler får vaccin. Men svårt att säga hur hösten kommer att se ut. Men vi kommer ha inskolningar och börja träffa kollegor från andra verksamheter osv igen vilket gör att det hade känts bäst att vara vaccinerad innan dess. Vet inte om MVC kan ge mig mycket bättre svar än vad som står på fhm hemsida egentligen. Det är väl lite ett eget val. Men tänker att här måste ju finnas någon som tagit vaccin så tidigt? Som kanske inte vetat om graviditeten ens?
  • Anonym (T)
    Affirmation skrev 2021-07-07 20:24:08 följande:

Jag vet inte riktigt. Kan tänka mig att det blir ändrat om smittspridningen går ner och fler får vaccin. Men svårt att säga hur hösten kommer att se ut. Men vi kommer ha inskolningar och börja träffa kollegor från andra verksamheter osv igen vilket gör att det hade känts bäst att vara vaccinerad innan dess. Vet inte om MVC kan ge mig mycket bättre svar än vad som står på fhm hemsida egentligen. Det är väl lite ett eget val. Men tänker att här måste ju finnas någon som tagit vaccin så tidigt? Som kanske inte vetat om graviditeten ens?

Säkert finns någon. Men vad tänker du att du får ut av att höra någon som tagit före vecka 12? Att det gått bra eller dåligt? Det blir ju oavsett inte ett statistiskt underlag som på något sätt går att lita på.

Min kommentar är absolut inte menad att låta otrevlig så att du inte tror att det är mitt syfte!

Jag tänker att om du boka om tiden till några dagar framåt bara så hinner du åtminstone få fundera litegrann?
  • Anonym (Elsa)

När du ska vaccinera dig får du fylla i en blankett med ja/nej-frågor. Ex om du har feber, äter immunnedsättande läkemedel, har någon svår allergi, eller är gravid. Om du kryssar "ja" i någon ruta får du gå via läkare som bedömer om du ska vaccineras eller avvakta/remitteras till annan enhet. Om du är gravid tänker jag att läkaren på plats vet om du ska ta vaccinet eller ej.

Så funkar det i Region Örebro iaf.

• Holy93

Vet inte vilket län du bor i men här gällde endast förtur tidigare för gravida i riskgrupp (det vill säga bmi över 30 eller 35+år gamla). Nu har de släppt för alla över 18 men gravida efter vecka 13 där jag bor
  • Snäckan92
    Anonym (Elsa) skrev 2021-07-07 21:49:40 följande:

När du ska vaccinera dig får du fylla i en blankett med ja/nej-frågor. Ex om du har feber, äter immunnedsättande läkemedel, har någon svår allergi, eller är gravid. Om du kryssar "ja" i någon ruta får du gå via läkare som bedömer om du ska vaccineras eller avvakta/remitteras till annan enhet. Om du är gravid tänker jag att läkaren på plats vet om du ska ta vaccinet eller ej.

Så funkar det i Region Örebro iaf.

Det är skillnad mellan Regionerna. Jag fyllde i hälsokontroll när jag bokade vaccin, är gravid och kryssade Ja. Fick ingen fråga om de. Men är i v 25 och min BM sa att de va bra o vaccinera såfort som möjligt för mig :)
Svar på tråden Vaccin tidigt i graviditeten