• Anonym (Ledsen)

Kunde inte köra till förlossningen, hon förlåter mig inte

Det har gått nästan tre månader och hon är ännu arg på mig.

När jag fick veta att hennes man jobbade borta om dagarna trots att hon gått över tiden erbjöd jag mig att hjälpa henne om det skulle dra igång när hon var ensam om hon kände att hon behövde det. Hon var förstagångsföderska medan jag har fyra.

Vi är grannar och jag minns den ångest jag hade över att vara ensam hemma på slutet.

Nu råkade det bli så att just de timmar jag inte hade tillgång till bil drog det igång och hon fick panik. Hon blev vansinnig över att jag inte hade bil "när jag lovat", men jag fixade iaf taxi eftersom hon inte verkade kunna tänka klokt.

Hon kom in, men hann inte in på avdelningen innan bebisen var ute och nu klandrar hon mig för det, att hon inte fick föda i ett rum utan en korridor.

Jag tycker det känns så orättvist. Jag ville bara vara snäll och gjorde mitt bästa för att lösa det ändå, men hon vägrar släppa det.

• Svar på tråden Kunde inte köra till förlossningen, hon förlåter mig inte
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (...) skrev 2021-07-10 16:08:08 följande:

Fast nu erbjöd du dig att vara den backupen. Då får man stå för det. Och jo du skyller på att du aldrig lovat att köra fast det både var din och hennes tanke.Det är ju inga småbarn men hursomhelst, varför erbjuda sig när det är så osäkert om man har möjlighet. 

Jag tror mer på att det är din bortförklarande attityd i efterhand som gör henne förbannad, förutom att hon uppenbarligen inte kunde lita på dig när det gällde.

Jag har inte sagt ett ord av det här till henne.

Ja jag erbjöd mig att vara hennes backup, men det ändrar inte att det är hon och hennes man som brast i sitt ansvar. DE borde ha sett till att ha backup för länge sen. Jag tog ett väldigt stort ansvar för henne och bebisen, som utan mig antagligen hade fötts hemma utan hjälp. Ni stirrar er blinda på att jag inte kunde köra henne, som att inget av det andra spelar någon roll.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (...) skrev 2021-07-10 16:08:08 följande:

Fast nu erbjöd du dig att vara den backupen. Då får man stå för det. Och jo du skyller på att du aldrig lovat att köra fast det både var din och hennes tanke.Det är ju inga småbarn men hursomhelst, varför erbjuda sig när det är så osäkert om man har möjlighet. 

Jag tror mer på att det är din bortförklarande attityd i efterhand som gör henne förbannad, förutom att hon uppenbarligen inte kunde lita på dig när det gällde.

Att du orkar gå på och gå på, i dygn efter dygn. Har du inga planer denna helg?
  • Anonym (Ha)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-07-10 18:26:19 följande:

Ja jag erbjöd mig att vara hennes backup, men det ändrar inte att det är hon och hennes man som brast i sitt ansvar. DE borde ha sett till att ha backup för länge sen. Jag tog ett väldigt stort ansvar för henne och bebisen, som utan mig antagligen hade fötts hemma utan hjälp. Ni stirrar er blinda på att jag inte kunde köra henne, som att inget av det andra spelar någon roll.

Om du inte kan släppa tanken på grannen ts så skulle jag skriva ett brev (eller lyckas prata med dem)

Typ.

?Jag är oerhört ledsen att situationen blev som den blev.

När jag erbjöd mig att vara backup så var inte min tanke att detta innebar dygnet runt jour i flera veckor, utan detta var ett erbjudande som nödlösning ifall det skulle behövas och jag var hemma.

Jag förstår att du/ni hade andra förväntningar och antog att jag skulle finnas tillgänglig i hemmet med bil och barnvakt redo för att kunna rycka in på en minut.

Det är olyckligt att vi missförstått varandra på detta sätt och även synd att den enda gång bilen inte var tillgänglig under dessa veckor var när förlossningen (med så oerhört snabbt förlopp) drog igång.

Jag beklagar att jag inte hade möjlighet att följa med i taxin och att jag heller inte insåg hur långt gången förlossningen var. Då hade jag givetvis istället tillkallat ambulans.

Jag beklagar verkligen den traumatiska upplevelse denna blixtförlossning måste ha varit och hoppas att du/ni kan få

hjälp i detta trauma.
  • Anonym (Ha)
    Anonym (Ha) skrev 2021-07-10 18:33:43 följande:

Om du inte kan släppa tanken på grannen ts så skulle jag skriva ett brev (eller lyckas prata med dem)

Typ.

När jag erbjöd mig att vara backup så var inte min tanke att detta innebar dygnet runt jour i flera veckor, utan detta var ett erbjudande som nödlösning ifall det skulle behövas och jag var hemma.

Jag förstår att du/ni hade andra förväntningar och antog att jag skulle finnas tillgänglig i hemmet med bil och barnvakt redo för att kunna rycka in på en minut.

Det är olyckligt att vi missförstått varandra på detta sätt och även synd att den enda gång bilen inte var tillgänglig under dessa veckor var när förlossningen (med så oerhört snabbt förlopp) drog igång.

Jag beklagar att jag inte hade möjlighet att följa med i taxin och att jag heller inte insåg hur långt gången förlossningen var. Då hade jag givetvis istället tillkallat ambulans.

Jag beklagar verkligen den traumatiska upplevelse denna blixtförlossning måste ha varit och hoppas att du/ni kan få

hjälp i detta trauma.

Och detta kan naturligtvis spä på konflikten. Men kanske hjälper det dig iaf att släppa det hela
  • Anonym (...)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-07-10 18:26:19 följande:

Så vad har du sagt när hon klandrade dig?

Det är tydligt att du tänker fortsätta att skylla på dem i efterhand. Du borde inte erbjuda något du inte kunde. Att ringa en taxi är inte att ta ett stort ansvar.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ha) skrev 2021-07-10 18:33:43 följande:

Typ.

hjälp i detta trauma.

Detta är ett väldigt fint, och framförallt vuxet brev. Känner TS att hon inte kan släppa händelsen så är detta en bra idé.

Det svåra är att veta hur det tas emot. Det känns lite som att grannen kan vara av typen: Kommer aldrig prata om det, kommer aldrig lyssna, vill aldrig förlåta. För det är enklare när saker är någon annans fel. Dessutom: är grannens vänskap ens något att stå efter?

De kanske blir mer eller mindre vänner, och vad är då nästa grej? Ts ska passa hennes barn och det blir något missförstånd och gräl igen?

Hur som helst så kan ett sådant brev vara bra som en avslutning, TS får säga sitt och sen får grannen reagera hur hon vill.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (...) skrev 2021-07-10 19:02:03 följande:

Så vad har du sagt när hon klandrade dig?

Det är tydligt att du tänker fortsätta att skylla på dem i efterhand. Du borde inte erbjuda något du inte kunde. Att ringa en taxi är inte att ta ett stort ansvar.

Som sagt, har du inget annat att göra denna helg än att mala samma meningar om och om igen?

För att vara en granne som knappt umgås med nyblivna modern i vanliga fall så tog TS iallafall mer ansvar än vad mannen gjorde. TS sträckte ut en hand. TS kom när det var bråttom, TS ringde efter taxi, satt med tills taxin kom. Ts ringde till mannen och berättade vad som var på gång.

Du skulle aldrig gjort något liknande, så stig ner från din domar-roll som du tagit på dig.
  • Anonym (...)
    Anonym (Linn) skrev 2021-07-10 18:32:10 följande:
    Att du orkar gå på och gå på, i dygn efter dygn. Har du inga planer denna helg?
    Frågan är snarare hur man orkar gå in i ett diskussionsforum och klaga på folk som diskuterar. Inga planer?
  • Anonym (...)
    Anonym (Linn) skrev 2021-07-10 19:07:33 följande:
    Som sagt, har du inget annat att göra denna helg än att mala samma meningar om och om igen?

För att vara en granne som knappt umgås med nyblivna modern i vanliga fall så tog TS iallafall mer ansvar än vad mannen gjorde. TS sträckte ut en hand. TS kom när det var bråttom, TS ringde efter taxi, satt med tills taxin kom. Ts ringde till mannen och berättade vad som var på gång.

Du skulle aldrig gjort något liknande, så stig ner från din domar-roll som du tagit på dig.
    Att jag upprepar mig är för att ts gör det. Jag har redan sagt att självklart hade ts ingen skyldighet. Men det handlar inte tråden om. Tar man frivilligt på sig något får man stå för det och inte skylla ifrån sig i efterhand med att man aldrig lovat.

Och du vet ingenting om vad jag skulle ha gjort.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (...) skrev 2021-07-10 19:08:03 följande:

Frågan är snarare hur man orkar gå in i ett diskussionsforum och klaga på folk som diskuterar. Inga planer?

Jag mår illa när jag ser någon skoningslöst gå på en person som är ledsen, gång på gång på gång. Vi vet alla vad du tycker. Du har malt detta i några dygn nu.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (...) skrev 2021-07-10 19:11:53 följande:

Att jag upprepar mig är för att ts gör det. Jag har redan sagt att självklart hade ts ingen skyldighet. Men det handlar inte tråden om. Tar man frivilligt på sig något får man stå för det och inte skylla ifrån sig i efterhand med att man aldrig lovat.

Och du vet ingenting om vad jag skulle ha gjort.

Jaha så du måste gå på i dygn efter dygn eftersom TS inte går ner på knä och erkänner allt inför dig?

Jo jag tror det.
  • Anonym (...)
    Anonym (Linn) skrev 2021-07-10 19:11:57 följande:
    Jag mår illa när jag ser någon skoningslöst gå på en person som är ledsen, gång på gång på gång. Vi vet alla vad du tycker. Du har malt detta i några dygn nu.
    Det har jag inte. Jag har sagt att jag tror att ts menade väl osv. Men att skylla på dem när man lovat vet tom barn att man inte gör. Och jag förstår att grannen är besviken då hon litade på ts.
  • Anonym (...)
    Anonym (Linn) skrev 2021-07-10 19:13:48 följande:
    Jaha så du måste gå på i dygn efter dygn eftersom TS inte går ner på knä och erkänner allt inför dig?

Jo jag tror det.
    Varför hänger du i ett diskussionsforum om du inte vill läsa när folk diskuterar. Det är frivilligt. Det är fler som mal samma mantra.
  • Anonym (Silla)
    Anonym (Linn) skrev 2021-07-10 19:11:57 följande:

Jag håller med. Sorgligt att läsa alla inlägg från ? Undrar om det är hen som kallar sig E i en annan tråd
Svar på tråden Kunde inte köra till förlossningen, hon förlåter mig inte