• Anonym (Lilla jag)

Sen mens men inga grav.symtom

Hej, jag har en fundering.

Kom nyligen på att jag borde ha fått min mens (som alltid är i tid... på sin höjd en dag för tidig eller för den) och när jag går in i min kalender app så ser jag mycket riktigt att mensen är försenad. 10 dagar... Jag ska såklart ta och köpa ett graviditetstest när jag åker och handlar imorgon men tänkte kika om det finns någon här med liknande erfarenheter?

10 dagar sen mens men inga graviditetssymtom alls. Under min förra graviditet (oplanerad) så upptäckte jag den via test 14 dagar efter missad mens och då hade jag haft en del mensvärk, illamående, tydliga blodådror på överkroppen, förstärkt luktsinne och ont i brösten. Denna gång inget... förutom lite mensvärk ibland och en större trötthet.

Vad tror ni? Kan jag vara gravid?

• Svar på tråden Sen mens men inga grav.symtom
  • Anonym (H)

Absolut. Du behöver inte ha symptom för att vara gravid även om du hade det förra gången

• Anonym (Risk)

Om mensen verkligen är försenad så är man gravid. Och med det menar jag om man haft äl och mensen inte kommit den dag den ska enligt den lutealfas man har eller max en dag senare. Äl och inte blivit gravid= mens. Kruxet är att många inte vet när eller ens om de hade äl och därmed egentligen inte vet om mensen är sen. En app kan ju omöjligt veta det. Om du däremot alltid haft regelbundna menscykler sen bra länge är ju misstanken stor att du är gravid. Symptom hit och dit betyder egentligen ingenting. Man kan må olika som gravid från gång till gång.

• Anonym (V)

Min är 4 dagar sen men har inte haft sex senaste månaden, kan jag vara gravid ändå? Är annars väldigt punkligt och den brukar komma på beräknad dag eller en dag innan.

• Anonym (Risk)
    Anonym (V) skrev 2021-07-08 22:43:36 följande:
    Min är 4 dagar sen men har inte haft sex senaste månaden, kan jag vara gravid ändå? Är annars väldigt punkligt och den brukar komma på beräknad dag eller en dag innan.
    I så fall blev du ju gravid förra cykeln och din mens var ingen mens i den bemärkelsen. Annars är det ju så att ägglossningen helt styr när mensen kommer. Tiden mellan mens och äl kan variera, men aldrig tiden mellan äl och mens.
  • Anonym (Blomman)

Har du vaccinerat dig?

Det rubbar menscykeln på vissa.

Svar på tråden Sen mens men inga grav.symtom