• Jue

    Pennor att skriva på glas?

    Hejhej. Jag har ett gäng glasburkar jag förvarar diverse torkade frukter och annat i, och skulle vilja märka upp dessa med penna, typ vit och svart beroende på innehållets färg. Vad ska jag använda för sorts penna till det? Vill kunna ta bort färgen ifall jag får för mig att ändra innehållet i burken, samtidigt som jag vill att det ska sitta tillräckligt bra för att inte suddas ut när man tar i det.

  • Svar på tråden Pennor att skriva på glas?
  • bananmilkshake

    För att du ska kunna ta i burken och komma åt texten, så måste det vara en permanent, och då blir det förstås svårare att få bort den. Men antagligen funkar nåt slags lösningsmedel. 


    Snyggast blir det nog med porslins/glaspenna, som du härdar i ugnen. 

  • LasseBD

    Testa med en permanent marker. Gör en liten prick och se om du får bort det med ett rakblad.

    Annars kan man ju använda whiteboardpenna om man inte rör vid texten.

    Alternativ 3 är att köpa en penna för textilier. Den blir antagligen aningen bättre än whiteboard pennan men bör gå att skrapa bort med naglarna.

    Men alternativ 1 tror jag mest på!

  • 100wfs

    Jag skriver på burkar med poscas akrylpennor. Dom är täckande och när jag vill ändra innehåll och skriva något annat så går färgen att diska bort bara. Mycket smidigt! 

  • Ellie

    Du kan ju köpa speciell glasfärg, sådan som går att dra loss när den torkat; sök på tex window paint panduro.

Svar på tråden Pennor att skriva på glas?