• Jojjo87

    Bf juli/augusti 2021

    Hej!

    BF närmar sig med stormsteg :) 8/8 och det är mitt första.

    Hur mår ni som ska föda snart? Och har ni gått någon profylaxkurs lr liknande som förberedelse?

  • Svar på tråden Bf juli/augusti 2021
  • tjoppan
    Flurris skrev 2021-07-20 17:40:06 följande:

    Men dagen efter beräknat är ju jätte bra! Ja ni får väl se sen vem av er som har rätt ;) bebisen har ju sin vilja också. Jag ska bli igångsatt på bf. Träffade en läkare vid senaste besöket och fick det beviljat. Känns som en lättnad att inte behöva gå 10dagar över igen. Sen har dom ändrat rutinerna här så som man sätts igång i 41+0 istället för 42.


    Åhh! Skönt att bli igångsatt vid den tiden. Härligt att veta att man inte behöver gå över tiden :)

    Var hos BM idag. Bebis är inte fixerad än, men har sjunkit ner lite iaf. Så, nästa besök är om 2v hos en annan BM. Hon kommer få ansvara för att skicka remiss till spec.mödravården för en tid för igångsättning 2 veckor efter bf om inget hänt innan dess. Så här kan det va närmre 5 veckor kvar innan det blir nån bebis! :/
  • Flurris
    HenneGrek skrev 2021-07-21 01:48:11 följande:

    Ja det är skönt! Men känns ändå som att tiden står still. Har typ städat hela lägenheten och "bunkrat" med mat hemma så vet knappt vad jag ska sysselsätta mig med längre haha. Hur fördriver ni andra tiden?


    Vi har en 1.5åring hemma att underhålla så hon får dagarna att gå ;) mitt problem är snarare att kunna smita iväg och få en vilostund. Men vi försöker att turas om och ge varandra egentid. Det ska bli så skönt att inte längre känna sig stor och klumpig helatiden X)
  • Flurris
    tjoppan skrev 2021-07-21 15:38:13 följande:

    Åhh! Skönt att bli igångsatt vid den tiden. Härligt att veta att man inte behöver gå över tiden :)

    Var hos BM idag. Bebis är inte fixerad än, men har sjunkit ner lite iaf. Så, nästa besök är om 2v hos en annan BM. Hon kommer få ansvara för att skicka remiss till spec.mödravården för en tid för igångsättning 2 veckor efter bf om inget hänt innan dess. Så här kan det va närmre 5 veckor kvar innan det blir nån bebis! :/


    Ja det känns bra, men jag har ändå funderat lite kring igångsättning nu när jag har en tid och det bästa för kroppen är väl att den får komma igång av sig självt. Har läst lite och för vissa har det gått snabbt och bra och för andra har det blivit mer utdraget pga att kroppen inte varit redo just då. Så jag ska försöka att göra mig så redo som jag bara kan och hoppas på det bästa :)

    När var det du va beräknad? Skönt att din bebis sjunkit ner, då är det på gång! Du har ju inte gått två veckor över med dina andra utan snarare fått dem nära ditt bf så denna gång borde va liknande, tänker jag iallafall. Bara att hålla tummarna för det :)
  • HenneGrek
    Jojjo87 skrev 2021-07-21 08:22:56 följande:

    Jag har mått bra överlag också, lite illamående i början men det va hanterbart :) skulle nog säga att det är mer nu mot slutet det är kämpigare. Värmen gör så att jag lätt samlar vätska i fötterna och handlederna vilket kan vara påfrestande.


    Vad bra! Men mindre kul att samla på sig vätska! Jag undrar ibland om det är något fel på mig för jag hör att i princip "alla" gravida samlar på sig vätska och blir svullna och får ont i fötterna osv men det har inte hänt för mig. Konstigt.
  • HenneGrek
    Flurris skrev 2021-07-21 18:21:32 följande:

    Vi har en 1.5åring hemma att underhålla så hon får dagarna att gå ;) mitt problem är snarare att kunna smita iväg och få en vilostund. Men vi försöker att turas om och ge varandra egentid. Det ska bli så skönt att inte längre känna sig stor och klumpig helatiden X)


    Haha åh förstår! Tänk så roligt att introducera bebisen sen till den stora tjejen
  • HenneGrek

    Hur känner ni alla inför förlossningen?

    Ibland känner jag mig rädd och nervös och ibland får jag ett pirr inför att träffa bebisen :-P

    Har alltid varit förlossningsrädd men försökt tänka att "det blir som det blir". Känns som att de flesta mammor ser förlossningar som något fantastiskt medan jag bara lider med mammorna på det sätt att de är nakna och utsatta typ, haha!

  • tjoppan
    HenneGrek skrev 2021-07-21 21:12:04 följande:

    Hur känner ni alla inför förlossningen?

    Ibland känner jag mig rädd och nervös och ibland får jag ett pirr inför att träffa bebisen :-P

    Har alltid varit förlossningsrädd men försökt tänka att "det blir som det blir". Känns som att de flesta mammor ser förlossningar som något fantastiskt medan jag bara lider med mammorna på det sätt att de är nakna och utsatta typ, haha!


    Kommer inte riktigt ihåg hur jag kände inför min första förlossning. Men klart man har lite blandade känslor inför förlossningen, för det kan ju verkligen sluta typ hur som helst.

    Jag är en av de som tycker att förlossning är en jäkligt häftig upplevelse.

    Har inte planerat i förväg vilken smärtlindring osv jag vill ha, utan det tar jag på plats, när man vet/ser hur allt går osv. Under mina 4 förlossningar har jag bara använt mig av lustgas.

    Sista förlossningen hann vi va där i 6 minuter innan bebis föddes, så då hanns det inte med nån smärtlindring direkt, lite lustgas på sin höjd :)

    Så går det när man tjurar på hemma, för att de några timmar tidigare efter jag varit in på kontroll för att vattnet gått, skickat hem mig med "för svaga värkar", för att läggas in :)
  • tjoppan
    Flurris skrev 2021-07-21 18:31:07 följande:

    Ja det känns bra, men jag har ändå funderat lite kring igångsättning nu när jag har en tid och det bästa för kroppen är väl att den får komma igång av sig självt. Har läst lite och för vissa har det gått snabbt och bra och för andra har det blivit mer utdraget pga att kroppen inte varit redo just då. Så jag ska försöka att göra mig så redo som jag bara kan och hoppas på det bästa :)

    När var det du va beräknad? Skönt att din bebis sjunkit ner, då är det på gång! Du har ju inte gått två veckor över med dina andra utan snarare fått dem nära ditt bf så denna gång borde va liknande, tänker jag iallafall. Bara att hålla tummarna för det :)


    Jo, jag har oxå hört att igångsättning kan va långdragen, eftersom kroppen eg inte var/är redo. Håller tummarna för att det sätter igång för dig innan igångsättningen, å gör det inte det, så hoppas jag att dina förberedelser ger utdelning i form av en smidig igångsättning :)

    Jag är beräknad till den 8e. Så än är det väl minst 3 veckor kvar tills jag får träffa bebis :)
  • HenneGrek
    tjoppan skrev 2021-07-21 23:39:45 följande:

    Kommer inte riktigt ihåg hur jag kände inför min första förlossning. Men klart man har lite blandade känslor inför förlossningen, för det kan ju verkligen sluta typ hur som helst.

    Jag är en av de som tycker att förlossning är en jäkligt häftig upplevelse.

    Har inte planerat i förväg vilken smärtlindring osv jag vill ha, utan det tar jag på plats, när man vet/ser hur allt går osv. Under mina 4 förlossningar har jag bara använt mig av lustgas.

    Sista förlossningen hann vi va där i 6 minuter innan bebis föddes, så då hanns det inte med nån smärtlindring direkt, lite lustgas på sin höjd :)

    Så går det när man tjurar på hemma, för att de några timmar tidigare efter jag varit in på kontroll för att vattnet gått, skickat hem mig med "för svaga värkar", för att läggas in :)


    Åh intressant att höra! Herregud 6 minuter, det var inte mycket tid inne på förlossningen :-P. Jag är lite orolig att jag ska åka in för tidigt och bli hemskickad. Kan tänka mig att min partner lätt blir stressad och vill att vi åker in för tidigt, haha.

    Jag har lite tillitsproblem till andra människor och tycker det är jobbigt att man ska vara naken inför främlingar. Jag hade ju hellre fött i ett kolsvart rum ifred liksom. Men man kanske inte tänker såna tankar under själva förlossningen pga man är upptagen med smärtan osv.
  • Perssonlund
    HenneGrek skrev 2021-07-23 02:48:15 följande:

    Åh intressant att höra! Herregud 6 minuter, det var inte mycket tid inne på förlossningen :-P. Jag är lite orolig att jag ska åka in för tidigt och bli hemskickad. Kan tänka mig att min partner lätt blir stressad och vill att vi åker in för tidigt, haha.

    Jag har lite tillitsproblem till andra människor och tycker det är jobbigt att man ska vara naken inför främlingar. Jag hade ju hellre fött i ett kolsvart rum ifred liksom. Men man kanske inte tänker såna tankar under själva förlossningen pga man är upptagen med smärtan osv.


    Jag är likadan och tycker att det är jobbigt att visa mig naken inför främlingar, men under mina förlossningar (blir den tredje nu) så har jag inte tänkt en sekund på det. Har haft så ont och varit så inne i mig själv :)
  • Dagsförentredje

    Hej på er!

    Här har ni en till som är beräknad i dagarna.

    1/8 är det BF för mitt tredje barn.

    Denna graviditet har överlägset varit den tuffaste, med Hyperemesis Gravidarum halva graviditeten, och en helvetets foglossning den andra halvan.

    Vill bara att han ska komma ut nu!

    Har ni andra några känningar än? Hur mår ni?

    Jag har haft förvärkar i 2-3 veckor nu, men inget mer som händer.

    Och ingen hinnsvepning kan jag få, då han inte sjunkit ner än...

    Tvivlar på att han lägger sig tillrätta innan förlossningen startar.

    Dock känner jag mig inte speciellt påverkad av hormoner eller liknande. Mår rätt bra och känner mig glad :)

  • tjoppan
    HenneGrek skrev 2021-07-23 02:48:15 följande:

    Åh intressant att höra! Herregud 6 minuter, det var inte mycket tid inne på förlossningen :-P. Jag är lite orolig att jag ska åka in för tidigt och bli hemskickad. Kan tänka mig att min partner lätt blir stressad och vill att vi åker in för tidigt, haha.

    Jag har lite tillitsproblem till andra människor och tycker det är jobbigt att man ska vara naken inför främlingar. Jag hade ju hellre fött i ett kolsvart rum ifred liksom. Men man kanske inte tänker såna tankar under själva förlossningen pga man är upptagen med smärtan osv.


    Är ju inte hela världen att bli hemskickad. Men tjura inte ihop allt för mycket å vägra åka in när värkarna kommer tätare å tätare och gör ondare och ondare sen... Som ja gjorde :P

    Jag hade typ kunnat föda hemma i duschen, men vi hann in :)

    Ja, alltså, inte är ja den personen som gillar att va naken och fläka ut mig inför andra människor heller. Och visst, när man kommer in till förlossningen med inte allt för hemska värkar och de ska göra en kontroll, så är man ju lite mer medveten om det.

    Men när man väl har rejäla värkar / krystvärkar osv, och vet att man snart får träffa sin efterlängtade bebis, så är nakenheten det absolut sista man tänker på. Så har det iaf varit för mig :)
  • tjoppan
    Dagsförentredje skrev 2021-07-26 13:17:30 följande:

    Hej på er!

    Här har ni en till som är beräknad i dagarna.

    1/8 är det BF för mitt tredje barn.

    Denna graviditet har överlägset varit den tuffaste, med Hyperemesis Gravidarum halva graviditeten, och en helvetets foglossning den andra halvan.

    Vill bara att han ska komma ut nu!

    Har ni andra några känningar än? Hur mår ni?

    Jag har haft förvärkar i 2-3 veckor nu, men inget mer som händer.

    Och ingen hinnsvepning kan jag få, då han inte sjunkit ner än...

    Tvivlar på att han lägger sig tillrätta innan förlossningen startar.

    Dock känner jag mig inte speciellt påverkad av hormoner eller liknande. Mår rätt bra och känner mig glad :)


    Åhh, spännande! Inte många dagar kvar för dig nu då, förhoppningsvis :)

    Jobbigt med hemsk foglossning :/

    Det har jag haft mina tidigare graviditeter, men inte denna gång.

    Jag har inga som helst känningar. Har ja väl iofs väldigt sällan haft förrns typ dagen innan barnen är födda. Men det vore så kul att känna nått som säger att det kan va på gång inom några dagar.

    Jag mår så dåligt i den här värmen som är nu. Går ju inte att göra typ nånting :/

    Skönt att du får må bra i övrigt iaf! Håller tummarna för att bebis kommer snart, så du slipper gå över tiden. Har du gått över tiden de andra graviditeterna?
Svar på tråden Bf juli/augusti 2021