• Anonym (A)

Det är aldrig rätt tid...

Vi har varit tillsammans i 11 år. Har en son på 10.

Jag känner mig inte lycklig.

Det är liksom inte jätte fel på min man.

Men han är ganska butter o sur en del.

Vi kollar bara film. Umgås aldrig med någon. Jag har tappat alla mina vänner jag haft. Eftersom han smsat o frågar när jag är iväg. Vi har pratat om det och han försöker sluta att ha koll på mig.

Det är många många (små) saker som jag stör mig på. Jag vill inte ha sex. Har det ändå 1 gång /v för att inte det ska bli tjat.

Jag vill vara själv. Inte bädda. Göra vad jag vill o inte. Han är väldigt pedant. Ska vara tipp topp jämt.

Nu till det jobbiga. När är rätt tid. Nu ska vi på semester tillnågra ställen i Svergie... Det känns ju aldrig rätt. Men jag vill inte vänta...

Sen får vi det sämre med ekonomi o sånt när jag bor själv. Har en dotter sen tidigare som är 15.0

• Svar på tråden Det är aldrig rätt tid...
  • Fjäril kär

Du måste helt enkelt bestämma dig för att du nått deadline. Nog är nog. Att hela tiden skjuta upp det pga omständigheter är ju ett sätt att slippa ta beslutet att lämna.

Om du verkligen vill lämna så har du helt enkelt bestämt dig för att det är nog. Då går du bara. Inga ursäkter.

• Anonym (Syster)

Det här måste väl gå att lösa?

Strunta i att han är butter. Fortsätt umgås med vänner och svara inte när han skickar sms.

Säg till honom att du vill att ni gör nåt annat än bara glo på film. Skaffa barnvakt och gå ut på middag eller nåt!

Ha inte sex om du inte känner för det. Tala om för honom att tjat är det som verkligen kommer sätta stopp för ett sexliv.

Sluta bädda. Kvalster och annat krafs trivs jättebra i en bäddad säng. Vill mannen att det ska vara tipp topp får han städa själv eller släppa lite på kontrollen.

Och gå i familjeterapi. Annars kommer ingenting bli bättre.

Klart du får sämre ekonomi om ni flyttar isär, men det går. Dessutom har du väl underhåll för dottern. Du får ansöka om bostadsbidrag, det är en slant också. Allt går om man bestämt sig.

Och nej, det finns ingen bra tidpunkt. Men räkna med att han kommer bli skitsur oavsett. Antingen om du tar det före resorna kommer han bli sur för att du förstör det, om det kommer direkt efter så blir det som en blixt från klar himmel. Om du tar det till hösten.... Inte säkert du orkar vänta så länge.

Det kan ta tid att gå isär. Han kanske ska köpa ut dig ur gemensamt boende. Om ni är gifta ska ni så klart ha bodelning, dessutom är det ev betänketid. Men ställ dig i bostadsköer så länge.

• Anonym (A)
    Anonym (Syster) skrev 2021-07-10 22:03:52 följande:

Det här måste väl gå att lösa?

Strunta i att han är butter. Fortsätt umgås med vänner och svara inte när han skickar sms.

Säg till honom att du vill att ni gör nåt annat än bara glo på film. Skaffa barnvakt och gå ut på middag eller nåt!

Ha inte sex om du inte känner för det. Tala om för honom att tjat är det som verkligen kommer sätta stopp för ett sexliv.

Sluta bädda. Kvalster och annat krafs trivs jättebra i en bäddad säng. Vill mannen att det ska vara tipp topp får han städa själv eller släppa lite på kontrollen.

Och gå i familjeterapi. Annars kommer ingenting bli bättre.

Klart du får sämre ekonomi om ni flyttar isär, men det går. Dessutom har du väl underhåll för dottern. Du får ansöka om bostadsbidrag, det är en slant också. Allt går om man bestämt sig.

Och nej, det finns ingen bra tidpunkt. Men räkna med att han kommer bli skitsur oavsett. Antingen om du tar det före resorna kommer han bli sur för att du förstör det, om det kommer direkt efter så blir det som en blixt från klar himmel. Om du tar det till hösten.... Inte säkert du orkar vänta så länge.

Det kan ta tid att gå isär. Han kanske ska köpa ut dig ur gemensamt boende. Om ni är gifta ska ni så klart ha bodelning, dessutom är det ev betänketid. Men ställ dig i bostadsköer så länge.

Jag står i bostadskö. Sen 7 år. Alltid bra tänker jag.

Alltså vi måste bädda sängen. Allt ska vara tipptopp. Det är så jobbigt. Jag kan inte slappna av han är sån i allt.

Jag har nog bestämt mig. Och ja vi kommer klara oss.

Jag måste bara bestämma NÄR. Tack för ditt svar.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (A) skrev 2021-07-10 22:10:06 följande:

Alltså vi måste bädda sängen. Allt ska vara tipptopp. Det är så jobbigt. Jag kan inte slappna av han är sån i allt.

Jag tänker att "när" blir när det finns en passande ledig lägenhet mest...? Lycka till i vilket fall, och planera noga.
  • Fjäril kär
    Anonym (A) skrev 2021-07-10 22:10:06 följande:

Du har redan svarat på när...

När bostadskön ger dig en lägenhet, då är rätt tid.
  • Anonym (man1)

Din man vet inte skvatt om dina tankar. Så du går bakom ryggen på han och planerar för separera. Och diskuterar detta på internet med?

Varför inte prata med din man istället för att bara droppa bomben och förstöra hans liv? Se till och börja jobba på relationen och se till att han verkligen förstår att du är missnöjd. Kan garantera dig att han är 100% ovetande om dina bekymmer och tror att allt är bra.

• Anonym (A)

Tror nog att kärleken är död.

Så hur säger man det?

• Anonym (man1)
    Anonym (A) skrev 2021-07-13 21:36:11 följande:

Tror nog att kärleken är död.

Så hur säger man det?

Frågan är  nog inte hur, snarare när. Och när är inte när allt är försent. Utan innan.

Tror det är därför så många fler kvinnor skiljer sig från sina män. Vi män jobbar på det och pratar, därför blir vi oftare nöjda med relationen. Kvinnor säger inget, utan skaffar sig en älskare eller bara låter kärleken dö.
  • Anonym (A)

Jag låter inte kärleken dö.

Du vet ju inte hur min man är. Och ja ingen är perfekt. Men varför stanna i ett förhållande som man kvävs i. Jag känner varje dag att jag inte vill leva så här. Han vill inte samma som jag. Vi har ett liv.

Så du tycker man ska hålla ihop bara för att.?

Ja jag måste verkligen ta tag i detta. Trodde man kunde skriva vad man ville här som man hade på hjärtat. Utan att bli halshuggen för att man hänger ut sin man.

Ibland vill man bara skriva ner orden.

Ja. Män lever på och tar sällan tag i problemen i ett förhållande.

• Anonym (What you hear is what you get)
    Anonym (man1) skrev 2021-07-11 22:26:53 följande:

Din man vet inte skvatt om dina tankar. Så du går bakom ryggen på han och planerar för separera. Och diskuterar detta på internet med?

Varför inte prata med din man istället för att bara droppa bomben och förstöra hans liv? Se till och börja jobba på relationen och se till att han verkligen förstår att du är missnöjd. Kan garantera dig att han är 100% ovetande om dina bekymmer och tror att allt är bra.

Och det är ju då vanligen för att hon har sagt saker redan på tvåhundra olika sätt och karln är bara trög i huvet och/eller lyssnar inte.

Allt annat än rena kavallerikommandon misslyckas med min man och sen blir han sur för att jag "kommenderar ". 

Liksom, du begriper ju inte eller hör uppenbarligen inte de första åtta gångerna när jag ber dig snällt så vad ska jag göra? Jag är precis så högljudd som jag behöver vara för att du ska höra...

Funderar på att köpa en bastuba, men den är svår att smyga fram med när han sitter framför datorn...
  • Anonym (What you hear is what you get)
    Anonym (man1) skrev 2021-07-14 18:39:56 följande:
    Frågan är  nog inte hur, snarare när. Och när är inte när allt är försent. Utan innan.

Tror det är därför så många fler kvinnor skiljer sig från sina män. Vi män jobbar på det och pratar, därför blir vi oftare nöjda med relationen. Kvinnor säger inget, utan skaffar sig en älskare eller bara låter kärleken dö.
    Det är väldigt typiskt att du just skriver "pratar" och inte med ett ord nämner "lyssnar", vilket är nyckeln till varför män blir lämnade.

Och om det du skriver vore sant så hade väl inte så många män haft fobi för familjerådgivning och vägrat tala med psykologer och läkare när de är mår psykiskt dåligt? 
  • Anonym (J)

Jag gillar också att bädda men det är inget tvång. Min man har tyvärr inget som helst behov av att bädda, men han slänger på täcket snyggt i alla fall. För min skull. <3

Sluta ligg med honom! Hur funkar det rent praktiskt? Ligger du bara där och stirrar i taket eller?

• Anonym (A 2)
    Anonym (B) skrev 2021-07-19 18:39:20 följande:
    Heja dig!
    Livet är för kort för att stanna i pisstrista relationer med en man som är så oreflekterande och fantasilös så klockorna stannar. Kontollbehov verkar han ha också. Kräver pedantiskt bäddade sängar och ska ha koll på dig, usch.
    Vad har han att erbjuda en kvinna? En teve och ett netflixabonnemang.

Nä, bryt opp kära syster och återvänd till livet i frihet!
    Bädda din säng som du vill, ta upp kontakten med gamla vänner eller försök skaffa nya genom att kanske gå en kvällskurs eller bli aktiv i någon förening. Njut av att ingen kontrollerar dig eller kväver dig.
    Känn att du lever ditt liv som DU vill, och inte som någon halvdöd snubbe vill och kräver.

Ekonomin kommer kanske bli sämre, men det låter som det är värt det. Bara du har råd med det nödvändigaste så fixar du det.

Hoppas han accepterar att du vill lämna honom, och inte ställer till med massa elände. 

Lycka till!
    +1
  • Anonym (Betty)
    Anonym (man1) skrev 2021-07-14 18:39:56 följande:

"Vi män jobbar på det och pratar"???!!!. Ehhh, what!!! Det roligaste jag hört. OM vi ska generalisera så stoppar män huvudet i sanden och tror/låtsas (oklart) att allt är bra och nöjer sig. Som kvinna har man inget för att man föröker prata om problem och få till förändringar. Men när mannen skiter i det och fortsätter som vanligt (ev ändrar sig i några veckor) ja ev då skaffar kvinnor älskare
  • Anonym (Hur har det gått?)

Som min signatur lyder, hur har det gått?

Det skulle kunna vara jag som skrev inlägget, jag är i exakt samma situation. Har totalt tröttnat på min man, har inga känslor kvar men skjuter bara upp. Är dock väldigt nära nu känner jag.

Svar på tråden Det är aldrig rätt tid...