• Baaaphomet

Vad tycker ni om namnet Blixten?

Jag och min man funderar på att döpa vår son till Blixten. Vad tycker ni om det?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Blixten?
  • trollhona

Blixten är inte ett namn, om du inte räknar en bil från en Disney film.
    Gör er son en tjänst för livet, ge honom ett normalt namn sedan kan ni ha "Blixten" som smeknamn ändå. Förslagsvis han ni döpa honom till Sixten. Eller Ture, utan att lägga till Jazz.

• fluu

Att det är ett smeknamn, ett sådant smeknamn som inte ens är baserat på ett namn. Så inget dopnamn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jag är bara jag

Visserligen fanns det till min stora förvåning ca 75 stycken som har det som namn i Sverige, men det är och förblir inte ett riktigt namn i mina ögon/öron ändå. Förutom på en hund.

• Catriarch

Jazz-Ture var nog det vackraste jag hört sedan prästen läste över mig! Tänker mig en liten byfåne med stripigt hår, kritstrecksrandiga byxor, skinnväst och klassiska tjack-tics (han har dock fått en mindre religiös upplevelse på senare år som gjorde att han lade av med tjacket och det nämner han så ofta han kommer ihåg) som alltid vill prata med allt och alla och ställer till med en liten, svängig dans när han är glad, därav namnet. Jazz-Ture tycker om katter och har alltid en burk med blötfoder i fickan som han glatt bjuder varenda utekatt i området på, hans tunga är lite för stor för hans mun och när han han får prata om hur det var förr i världen när han var ung (fast först måste han poängtera att han har slutat med tjacket) så lyser det i ögonen på honom som det bara kan göra hos ett barn som fyller år dagen därpå. Det är mycket rörande. Ingen är helt säker på vart han bor och han verkar på det stora hela aldrig vara hemma heller. Alla vet vem Jazz-Ture är sedan barnsben medan Jazz-Ture inte kommer ihåg namnet på en, enda människa i sin närhet. Det är oklart om han har något ansiktsminne, men det gör ingenting för han är lika vänlig mot alla människor han möter och behandlar var och en som vore hen hans allra bästa vän i livet. Ibland så kommer Jazz-Ture ihåg att ansöka om socialbidrag och då står han på den lokala grillen så fort den öppnar för att fira med en rejäl mosbricka med bostongurka OCH räksallad. Då gör han korvgrillsdansen. Tyvärr bär han alltid kontanter men äger ingen plånbok så det kan hända att han lägger ifrån sig sina ihopknycklade sedlar av misstag, exempelvis när han skall ta fram kattmaten, varför pengarna sällan räcker särskilt länge. Av någon anledning lyckas han alltid bli bjuden på starkis och jordnötter, så det går ingen nöd på honom ändå. Det är som om han har en inbyggd klocka som ringer exakt i det ögonblicket då folk på bykrogen är tillräckligt berusade för att bli ovanligt givmilda men inte så berusade att de saknar omdöme. Och bara en starkis, givetvis. Han har ju lagt av nu.

Han kommer att bli en legend! Det namnet har definitivt min röst.

• BeautifulLiz
    Baaaphomet skrev 2021-07-11 08:17:08 följande:

Ett annat namn vi funderar på är Jazz-Ture

Den här låten kan ni ha på dopet!

• AnnaSturesson

Barnet ska ju ha namnet hela livet, inte bara när det är en liten bebis.

Känns som många missar eller skiter i det.

• Catriarch
    AnnaSturesson skrev 2021-07-11 22:26:13 följande:

Barnet ska ju ha namnet hela livet, inte bara när det är en liten bebis.

Känns som många missar eller skiter i det.

Är la inget som säger att man är tvungen att ha samma namn hela livet?
  • AnnaSturesson
    Catriarch skrev 2021-07-11 22:31:21 följande:

Nä men det är det ju men nä nog inte så kul o vara 15+ och ha ett sånt namn. Och då hålla på med namnbyte är ju extra stök.

Bättre att välja ett normalt namn direkt.
  • Friger
    Catriarch skrev 2021-07-11 22:31:21 följande:
    Nä, men det kan väl ändå vara hyggligt att ge ungen ett namn som denne inte ska känna sig tvungen att byta så fort det blir möjligt.

Jag tycker att man med fördel kan ge ungen ett namn som är känt för att vara ett namn. Finns både vanliga och mindre vanliga sådana.

Blixten heter för övrigt hunden i tidningen Hälge.
  • 19Richie88

Gillar det ..Störtcoolt. Verkligen!

Kul, modigt osv o hela den tjillevippen.. Skönt att se någon 'våga gå utanför ramarna' med, igen. udda och vågade namn på/ åt sina barn.

Du har + (plus) från mitt håll.

• Elizabet 1
    sushi nin nin skrev 2021-07-16 16:11:56 följande:

Du och din man ska kanske köpa en hund istället tycker jag

Då skulle dom väl döpa hunden till Attack eller Bravo..

Hunden springer fram till någon tex och dom ropar Attack eller Bravo som vissa faktiskt har "döpt" sina hundar till. I mitt grannskap i alla fall.

Grannen var ju inte så imponerad när dom ropade Attack för att kalla in hunden
    som är en stor vakthund som bara var glad och ville hälsa på grannenSkrattande
  • Baaaphomet

Nu känner jag mig lite snopen då jag gillar namnet "Attack" på djur, och om jag tänkt skaffa hund hade jag faktist tänkt namnge den till Attack

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Blixten?