• Anonym (!!)

Vad händer om man har barn i två olika länder?

Hej

Vad händer om en mamma får barn med en i Sverige de separerar och mamman får barn med en man från ett annat land?

Deras gemensamma barn åker såklart och träffar mannens familj som bor i det andra landet men syskonet får aldrig följa med för att pappan vägrar att skriva på ett pass till barnet.

Kan detta gå till så? Ska mammans barn vara helt separerat från sitt syskons pappas hemland allt som som händer där och hela släkten osv?

Mår inte barnet dåligt att känna sig så separerat från resor som mamman pappan och det gemensamma barnet gör till landet?

Pappan kommer säga i rätten att han är rädd att mamman kidnappar barnet till det landet men det landet har utlänningsavtal ambassad och har fungerade lagar så det ej går att kidnappa barn, plus att pappan kan få alla möjliga slags påskrifter adresser mm, för inget sådant kommer hända.

Vad tror ni rätten anser?

• Svar på tråden Vad händer om man har barn i två olika länder?
  • Anonym (!!)

Hej

Vad händer om en mamma får barn med en pappa (pappa 1) i Sverige de separerar och mamman får barn med en man (pappa 2) från ett annat land?

Deras gemensamma barn 2 åker såklart och träffar pappa 2s familj som bor i det andra landet men syskonet får aldrig följa med för att pappa 1 vägrar att skriva på ett pass till barn 1.

Kan detta gå till så? Ska mammans barn 1 vara helt separerat från sitt syskons pappas hemland allt som som händer där och hela släkten osv?

Mår inte barnet 1 dåligt att känna sig så separerat från resor som mamman pappan och det gemensamma barnet 2 gör till landet?

Pappan kommer säga i rätten att han är rädd att mamman kidnappar barnet 1 till det landet men det landet har utlänningsavtal ambassad och har fungerade lagar så det ej går att kidnappa barn 1, plus att pappan kan få alla möjliga slags påskrifter adresser mm, för inget sådant kommer hända.

Vad tror ni rätten anser ska pappa 1 få vägra barn 1 ett pass i detta läget?

• LFF
    Anonym (!!) skrev 2021-07-14 14:51:43 följande:

Hej

Vad händer om en mamma får barn med en i Sverige de separerar och mamman får barn med en man från ett annat land?

Deras gemensamma barn åker såklart och träffar mannens familj som bor i det andra landet men syskonet får aldrig följa med för att pappan vägrar att skriva på ett pass till barnet.

Kan detta gå till så? Ska mammans barn vara helt separerat från sitt syskons pappas hemland allt som som händer där och hela släkten osv?

Mår inte barnet dåligt att känna sig så separerat från resor som mamman pappan och det gemensamma barnet gör till landet?

Pappan kommer säga i rätten att han är rädd att mamman kidnappar barnet till det landet men det landet har utlänningsavtal ambassad och har fungerade lagar så det ej går att kidnappa barn, plus att pappan kan få alla möjliga slags påskrifter adresser mm, för inget sådant kommer hända.

Ja, pappan till det andra barnet är helt i sin fulla rätt att neka barnet pass. Rätten kommer inte ge mamman rätt att ta med sig barnet utomlands. 
  • Anonym (pppp)
    Anonym (!!) skrev 2021-07-14 14:51:43 följande:

Hej

Rent krass så ja, det kan nog gå till så.
    Det finns nog en hel del barn i Sverige som aldrig träffar sina halvsyskons andra förälder heller, så jag skulle inte uppröras så mycket över just den saken. 

Om man däremot anser att det handlar om en kontrollerande ex som försöker sabotera för (idet här fallet) mamman så är det en annan sak. Att inte skriva på för pass brukar inte ses med positiva ögon av rätten men att framföra som du gör här, att det skulle vara till skada för barnet att inte få ta del av sitt halvsyskons pappas land - det tror jag inte räcker som argument. Det handlar mer om hur detta ex är rent generellt - försöker denne sabotera och inte samarbeta. 
  • Anonym (!!)
    LFF skrev 2021-07-14 14:55:20 följande:

Ja, pappan till det andra barnet är helt i sin fulla rätt att neka barnet pass. Rätten kommer inte ge mamman rätt att ta med sig barnet utomlands. 

Tycker det är helt sjukt att barnet ska vara segregerad i sin egen andra familj

Vad händer om hela familjen skulle flytta utomlands kan pappan neka barnet att besöka mamma med familj pga att han fortfarande vägrar pass?
  • LFF
    Anonym (!!) skrev 2021-07-14 14:57:55 följande:

Vad händer om hela familjen skulle flytta utomlands kan pappan neka barnet att besöka mamma med familj pga att han fortfarande vägrar pass?
    Ja, mamman får ta sig till Sverige i så fall för umgänge med sitt barn. Eller stämma pappan i rätten för enskild vårdnad. 
  • Anonym (!!)
    Anonym (pppp) skrev 2021-07-14 14:56:45 följande:

Rent krass så ja, det kan nog gå till så.

Det finns nog en hel del barn i Sverige som aldrig träffar sina halvsyskons andra förälder heller, så jag skulle inte uppröras så mycket över just den saken. 

Om man däremot anser att det handlar om en kontrollerande ex som försöker sabotera för (idet här fallet) mamman så är det en annan sak. Att inte skriva på för pass brukar inte ses med positiva ögon av rätten men att framföra som du gör här, att det skulle vara till skada för barnet att inte få ta del av sitt halvsyskons pappas land - det tror jag inte räcker som argument. Det handlar mer om hur detta ex är rent generellt - försöker denne sabotera och inte samarbeta. 

Ja det handlar om att han vill sabotera också även på andra punkter.

Mamman har nu gett förslaget att barnet får följa med i 2 veckor på en resa nu i sommar eller behöva stanna hemma med pappan, hon har frågar i flera månaders tid, då säger pappan att han vägrar att ha barnet något annat en en vecka i taget varannan vecka även under sommaren.

Tycker det bara handlar om kontroll, pappan hade utan fundering kunna tagit barnet 2 veckor eftersom han vägrar pass men han vill inte för att han vill sabotera för mamman att hon bara åka med sin andra familj i en vecka i taget.
  • LFF
    Anonym (!!) skrev 2021-07-14 14:57:55 följande:

Sen tycker jag (som haft en förälder som flyttat utomlands) att det är helt förkastligt att flytta så långt ifrån sitt barn.

Nu är mina föräldrar vettiga och har alltid samarbetat så det var inga problem för mig att hälsa på min andre förälder i dennes nya hemland (varken nya hemland 1 eller 2). Men relationen mellan mig och min förälder förändrades kraftigt av dennes beslut att flytta, först när jag var 10 år och sen, efter några år hemma i Sverige, när jag var 16. 
  • Anonym (!!)
    LFF skrev 2021-07-14 14:59:46 följande:

Ja, mamman får ta sig till Sverige i så fall för umgänge med sitt barn. Eller stämma pappan i rätten för enskild vårdnad. 

Tror ni hon får igenom det? Detta plus att pappan inte är så intresserad av sitt barn tex hämtar inte barnet på den veckan han ska mm.
  • LFF
    Anonym (!!) skrev 2021-07-14 15:03:17 följande:
    Tror ni hon får igenom det? Detta plus att pappan inte är så intresserad av sitt barn tex hämtar inte barnet på den veckan han ska mm.
    Ingen aning. Men det brukar krävas rätt mycket för att man ska få igenom enskild vårdnad. 
  • Anonym (!!)
    LFF skrev 2021-07-14 15:02:37 följande:

Sen tycker jag (som haft en förälder som flyttat utomlands) att det är helt förkastligt att flytta så långt ifrån sitt barn.

Nu är mina föräldrar vettiga och har alltid samarbetat så det var inga problem för mig att hälsa på min andre förälder i dennes nya hemland (varken nya hemland 1 eller 2). Men relationen mellan mig och min förälder förändrades kraftigt av dennes beslut att flytta, först när jag var 10 år och sen, efter några år hemma i Sverige, när jag var 16. 

Mamman kommer inte flytta, det var bara en fundering på hur pappan enligt rätten får bete sig utan att mamman kan få vårdnad. Mamman vill att pappan ska få träffa sitt barn varannan vecka men att det ska kunna tummas på lite om tex familjen vill åka utomlands i 2 veckor istället för en att pappan kan ha två veckor och mamman tex två senare när det bara gäller en enda sommar på ett helt år
Svar på tråden Vad händer om man har barn i två olika länder?