• Juliaisabell95

Vänta tills fast jobb eller skaffa barn ändå?

Jag och min sambo fick reda på att vi blev gravida förra månaden och blev såklart superglada! Vi fick i v5 ett tidigt missfall och är redan i tankar på att försöka bli gravida igen!

Min sambo har fast jobb och jag har en tidsbegränsad anställning inom regionen och har jobb fram till sista december 2021 med chans till förlängning! För att få fast anställning inom regionen så behöver jag ha jobbat 2 av 5 år som det ser ut nu och är osäker på om jag vill vänta tills dess. Jag älskar mitt jobb men vill samtidigt också starta familjelivet!

Hur tycker ni att man ska tänka? Ge tips! ??

• Svar på tråden Vänta tills fast jobb eller skaffa barn ändå?
  • Sockerikaffet

Jag tänker att det beror på flera olika saker:

-har du sgi?

-hur attraktiv är du på arbetsmarknaden om du måste leta nytt jobb?

-kan du få a-kassa om du blir arbetslös?

-hur lång tid är det kvar tills du blir inlasad?

Vi valde att börja försöka medan jag var arbetslös, men då hade jag hög sgi, a-kassa plus inkomstförsäkring och en utbildning som är attraktiv på marknaden. Nu är jag gravid och under graviditeten har jag fått en tillsvidareanställning, men jag visste också att om det inte skulle hända så hade jag många dagar kvar hos a-kassan och en skyddad sgi.

• Rally12

Jag hade inte fast anställning vid första barnet. Huvudsaken du har jobbat ett tag så du inte bara får garanti nivån på föräldrapenningen. Jag tycker du ska lyssna på vad du vill och vad som känns viktigt för dig just nu. Lycka till!

• Carolaline
    Juliaisabell95 skrev 2021-07-16 17:37:22 följande:

Ja, jag vet att min yrkesroll är bred och är inte bindande på ett ställa och tänker att jag kommer troligen hitta jobb efteråt samt att jag får stämpla isåfall. Inte det bästa men det är en början om man skulle bli gravida! Tack för åsikt!! ??

Jag håller med! För tre år sedan hade jag sagt ?vänta, en stabil grund och ekonomi är A och O för att skaffa barn? men sen visade sig verkligheten vara att det tog jävligt lång tid att bli gravid igen. Då behöver man i alla fall inte undra om man missat något tåg <3 lycka till!
  • Vattuman1

Är lite i samma sits kring funderingar då jag har tidsbegränsad anställning också med goda möjligheter till fast jobb. Har resonerat att då vår ekonomi är god, min eventuella ?fallskärm? bra, och vi nu är 30+ så kör vi på och ser vad som händer. Det kan ta en månad, det kan ta evigheter.

Något jag lärt mig efter 10 år som vuxen på arbetsmarknaden (inkl ett stort varsel på mitt jobb för några år sen + en helt otippad pandemi) är att ett fast jobb på pappret faktiskt inte är en garanti att man kommer ha kvar det när man tänkt avsluta mammaledigheten. Allt kan faktiskt hända.

Jag säger att om ni känner att det hade funkat ekonomiskt så kör på!

• Juliaisabell95
    Anotherone skrev 2021-07-16 20:29:05 följande:
    Jag tänker att du kan jobba dig till en heltidstjänst genom att vara vikarie sammanlagt 2 år under en 5-årsperiod. Men det finns ju inget som hindrar att du själv söker tillsvidaretjänster. Då kan du snabbare få stabiliteten och tryggheten av att veta att du har ett jobb och en lön och alla rättigheter att vara ledig osv.
    I min värld är det inte smart att skaffa barn (om man får använda det ordet) under en period när man har låg SGI, vet att man bara kommer kunna vara hemma ett år pga man kommer behöva ta ut full föräldrapenning tex. och sen inte veta om man har en tjänst att komma tillbaka till.
    Jämfört med att vänta, och då menar jag inte tills du är 30 utan bara max 1-1,5 år kanske räcker? Så att du får bättre lön = bättre SGI, kanske inte behöver ta ut alla dagar direkt utan kan spara så att du kan jobba deltid några år sen eller ta lite längre sommarledighet med ditt barn.
    Varför inte försöka bättra på förutsättningarna litegrann om man nu har chansen.
    Nej så är det såklart! Grejen är att jag nu jobbar inom byggenheten och jobbar inom deras kundtjänst och det är verkligen det roligaste jobbet jag någonsin haft. Om jag ska få en tillsvidaretjänst så behöver jag antingen vänta tills jag blir inlasad eller söka om att bli t.ex bygglovshandläggare. 
    Jag och min sambo är inne på att vi ska dela på föräldraledigheten. Att det blir lika och att han också får möjlighet att vara hemma med barn som jag får och att jag då kan återgå till jobb om det skulle tillåta. Såklart vill man ge sina barn den bästa förutsättningen som finns! 
  • Juliaisabell95
    Sockerikaffet skrev 2021-07-16 20:41:40 följande:

Jag tänker att det beror på flera olika saker:

-har du sgi?

-hur attraktiv är du på arbetsmarknaden om du måste leta nytt jobb?

-kan du få a-kassa om du blir arbetslös?

-hur lång tid är det kvar tills du blir inlasad?

Vi valde att börja försöka medan jag var arbetslös, men då hade jag hög sgi, a-kassa plus inkomstförsäkring och en utbildning som är attraktiv på marknaden. Nu är jag gravid och under graviditeten har jag fått en tillsvidareanställning, men jag visste också att om det inte skulle hända så hade jag många dagar kvar hos a-kassan och en skyddad sgi.

-Ja, jag har SGI. 

- Jag har aldrig haft problem med att skaffa jobb och är heller inte kräsen. Nuvarande jobbet tog de kontakt med mig. Jobbat inom kundtjänst inom olika områden och kommer isåfall söka liknande jobb isåfall.

- Ja det kan jag. 

- Efter denna anställning så är det 1,5 år kvar. Alltså, jag är precis anställd av regionen. Jag har fått mycket beröm av högsta chefer på avdelningen men vet inte om jag blir förlängd. Allt beror sig på arbetsbelastningen. 
  • Juliaisabell95
    Vattuman1 skrev 2021-07-17 09:11:22 följande:

Är lite i samma sits kring funderingar då jag har tidsbegränsad anställning också med goda möjligheter till fast jobb. Har resonerat att då vår ekonomi är god, min eventuella ?fallskärm? bra, och vi nu är 30+ så kör vi på och ser vad som händer. Det kan ta en månad, det kan ta evigheter.

Något jag lärt mig efter 10 år som vuxen på arbetsmarknaden (inkl ett stort varsel på mitt jobb för några år sen + en helt otippad pandemi) är att ett fast jobb på pappret faktiskt inte är en garanti att man kommer ha kvar det när man tänkt avsluta mammaledigheten. Allt kan faktiskt hända.

Jag säger att om ni känner att det hade funkat ekonomiskt så kör på!

Precis, man vet inte hur lång tid det kan ta! Vi blev gravida förra månaden av misstag men vem vet hur snabbt/långsamt det tar när man försöker! 

Så sant, så sant! Jobb kommer alltid finnas där och har man a-kassa så löser det sig isåfall. Det jag tänker är att jag älskar mitt jobb just nu och vill verkligen inte förlora det men håller verkligen med det du skriver!
  • Maymom

Kör på!

Jobb kommer alltid finnas för den som är lite framåt och du vet ju inte när du blir gravid nästa gång.

Det känns som det blivit nån hets nu om att man ska vara färdigpluggad och jobbat upp sig till en viss lön och flyttat till ett lagom stort hus innan man skaffar barn.

Men bättre att njuta av familj och barn medan man kan och orkar, jobba kan man göra sen. Det viktigaste i barnens liv är kärlek, inte om kläderna har något särskilt märke, hur många studsmattor det har eller om det får eget rum direkt.

(Sen måste man ju såklart ha råd med hyra mm men det låter inte som att det är en del av din fundering)

• Vattuman1
    Juliaisabell95 skrev 2021-07-17 09:39:54 följande:

Precis, man vet inte hur lång tid det kan ta! Vi blev gravida förra månaden av misstag men vem vet hur snabbt/långsamt det tar när man försöker! 

Så sant, så sant! Jobb kommer alltid finnas där och har man a-kassa så löser det sig isåfall. Det jag tänker är att jag älskar mitt jobb just nu och vill verkligen inte förlora det men håller verkligen med det du skriver!

Är i samma sits även där, har literally jobbet jag suktat efter så himla länge och kommer ha svårt att nöja mig med något annat om jag förlorar det. Men ja, klockan tickar och vi vill bilda familj. Jag kan inte längre vänta på yttre omständigheter som ska stämma till 100%.

Nu är du visserligen några år yngre än jag tror jag, jag var inte alls barnsugen för 5-6 år sen. Så börja försöka nu om du verkligen vill bli mamma nu, annars är du ju fortfarande ung och hinner vänta :) Så det är bara er vilja som kan avgöra bäst tror jag.

Beklagar missfallet, lycka till framöver hur ni än väljer att göra <3
  • Juliaisabell95
    Maymom skrev 2021-07-17 09:43:49 följande:

Kör på!

Jobb kommer alltid finnas för den som är lite framåt och du vet ju inte när du blir gravid nästa gång.

Det känns som det blivit nån hets nu om att man ska vara färdigpluggad och jobbat upp sig till en viss lön och flyttat till ett lagom stort hus innan man skaffar barn.

Men bättre att njuta av familj och barn medan man kan och orkar, jobba kan man göra sen. Det viktigaste i barnens liv är kärlek, inte om kläderna har något särskilt märke, hur många studsmattor det har eller om det får eget rum direkt.

(Sen måste man ju såklart ha råd med hyra mm men det låter inte som att det är en del av din fundering)

Jag håller med. Jag vet fler som har skaffat barn utan att ha något fast jobb och det har fixat sig galant! 

Jag vill orka leka, busa och vara med barnen utan att känna mig sliten av jobb. Om jag senare efter föräldraledigheten vill göra något annat så studerar jag vidare, det gör mig ingenting! Håller med allt du skriver! 

Ekonomin kommer inte vara några problem då vi har mycket sparat sedan innan! :)
  • GGN

Vilken stad bor du i? Det är en av flera faktorer som kan spela in. Själv vet jag att jag kan ha ett nytt jobb imorgon om jag vill. Då hade jag kört på barn.

• Juliaisabell95
    GGN skrev 2021-07-17 20:35:40 följande:

Vilken stad bor du i? Det är en av flera faktorer som kan spela in. Själv vet jag att jag kan ha ett nytt jobb imorgon om jag vill. Då hade jag kört på barn.

Jag har inga problem med att isåfall skaffa nytt jobb om det skulle vara så! Där jag bor finns det utbud med liknande jobb som jag har nu!
Svar på tråden Vänta tills fast jobb eller skaffa barn ändå?