• Babbabu

Kids och Internet

Nu är jag så trött på att bråka med kids och internet.

De är 15 o 11. Från början hade vi speltid på q tim men nu har allt ballar ur o den stora stänger in sej på rummet o kollar mest Ipad.

Den lilla spelar tvspel. Skrollar massa på tiktok o spelar på Ipad. Säger jag inte ifrån sådan de sitta hela jäkla dagen. Den lille är beroende och detta måste upphöra då ja märker ert tråkigt tålamod, bemötande o attityd.

Får tjata flera ggr på att saker som ska göras o de käftas emot eller så är den lilla så ofokuserad så den helt glömt bort va ja ber den om att göra. Eller så gör hon det med telefonen i ena handen o grejar med andra.

Nu är de lov o jag har fått totalt nog!

Nu blir de låst internet och 1.5 tim surf om dagen MAX.

Hur gör ni?

Känner ni igen beteendet?

Jag orkar inte o vill inte bråka med kids varje gång de är här. Vv.

• Svar på tråden Kids och Internet
  • Anonym (E)

Låter som ett klokt beslut. Hur gör du för att låsa internet förresten, rent praktiskt?

Det här är extremt vanligt bland barn och ungdomar, skärmanvändandet går rakt in i hjärnans belöningssystem och de blir faktiskt beroende av det, på samma sätt man kan bli av droger, kaffe, andra slags spel osv. Det är därför vuxna måste ge dem riktlinjer, och själv också föregå med gott exempel.

• Babbabu

Boxen sitter i en låda på väggen med lås som hyresvärden ordnat.

Så jag drar ur sladden o låser bara.

Ja så tråkigt med beroendet o detta beteende.

• Anonym (E)
    Babbabu skrev 2021-07-17 12:20:21 följande:

Boxen sitter i en låda på väggen med lås som hyresvärden ordnat.

Så jag drar ur sladden o låser bara.

Ja så tråkigt med beroendet o detta beteende.

Aha :) Smart lösning! Nu gäller det bara att du håller stenhårt på skärmtiden tills barnen blir äldre, då kommer det att funka bäst.
  • Tow2Mater
    Anonym (E) skrev 2021-07-17 14:24:54 följande:
    Aha :) Smart lösning! Nu gäller det bara att du håller stenhårt på skärmtiden tills barnen blir äldre, då kommer det att funka bäst.
    Alternativt väljer de att bo mer hos den andra föräldern om den har fri internet.

Har de andra saker att göra, eller är alternativet att sitta och stirra in i väggen eller bråka med varandra? Tycker det är svårt att hitta andra saker att göra, ungarna cyklar inte runt och spelar spontanfotboll etc idag som de gjorde förr.
  • Babbabu

Den andre föräldern känner exakt som mej o kommer ha samma regler. Ja men tänker att de e så stora nu så de borde kunna roa sej själva.

• Elin P

Jag kör inte med stenhårda regler och begränsning för min 10-åring utan försöker istället dels ha en dialog med honom och dels locka med annat att göra än skärm. Jag har pratat mycket med honom kring att det inte är nyttigt att bara sitta och spela utan kroppen och hjärnan behöver göra annat. Har försökt hjälpa och uppmuntra honom att ringa till vänner och vi åker tex iväg och badar ofta. Vi brukar också göra annat tillsammans som att vara ute i trädgården och spela fotboll eller hoppa studsmatta. Har också köpt utesaker att göra åt honom som kickbike, airboard m.m. Skärmarna lockar ju extremt mycket och det gäller ju att barnet kan hitta lust till annat också. Att bara förbjuda utan att barnet har några alternativ tycker inte jag är bra. Min son och jag hamnar då i stora konflikter hela tiden och jag tycker inte det är bra för vår relation. Ibland spelar han mycket men jag tycker ändå vi har en viss balans. Man måste också se datorn som både en social grej och ett intresse och inte förminska det helt. Det är ju bra att intressera sig för det barnet gör och inte bara avfärda det som skit.

• Anonym (Lata barn?)

Har inte 15-åringen något driv? Min nyblivna 15-åring jobbar nästan hela sommaren, tränar på gym, rider en häst om dagen och hinner även hänga en hel del med kompisar. Jag hade aldrig tyckt att det hade varit okej att bara slappa hela dagarna!

Svar på tråden Kids och Internet