• Aniiee

    Min filmutmaning - att se 100 svenska filmer. Men vilka?

    Jag är notoriskt dålig på att se svensk film så jag har nu blivit utmanad av några vänner att se 100 svenska filmer innan året är slut. Meeeen.... vilka?

    Så tipsa så många du orkar. Nya, gamla, för barn. för vuxna, Vilka genrer som helst. Kan vara miniserier oh scenuppsättningar också. Ös på!


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-19 21:35
    Jag börjar idag.

    Jag vet att skrev tidigare att jag skulle göra en Letterboxd-lista, men då det även är miniserier (och Sunes Jul) med på listan så får Letteboxd maka på sig för Trakt.

    Den som vill följa och komma in mina rankningar kan göra det här:
    trakt.tv/users/aniiee/lists/100-swedish-movies-and-mini-series

    Jag kommer försöka peta på den här tråden då och då, just because.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-26 20:51
    Här är samma lista på en annan hemsida, där mian satta betyg syns. Obs att serier inte kommer komma med på denna lista.

    letterboxd.com/aniiee/list/100-swedish-movies/detail/
  • Svar på tråden Min filmutmaning - att se 100 svenska filmer. Men vilka?
  • pennywisethedancingclown
    Aniiee skrev 2021-07-25 00:32:26 följande:

    Pet pet för all aintresserade. Jag har nu uppdaterat listan med denna veckas filmer. Idag ser jag Så som i himmlen, därav ligger den just nu sist och har inget betyg. 

    Fundering - jag plannerar/slumpar filmerna på måndagen, för att hinna få tag på dem. Ska jag fylla på listan redan på måndagen, och lägga till betyg och sortera i slutet av veckan eller ska jag lägga till dem, betygsätta och sortera eftersom?

    Tankar, tankar...


    Hur ser man dina betyg i listan? Måste man vara inloggad kanske?
  • Aniiee
    pennywisethedancingclown skrev 2021-07-25 18:57:17 följande:
    Hur ser man dina betyg i listan? Måste man vara inloggad kanske?
    Det har jag faktiskt inte tänkt på, at de nte syns. Kanske måste man vara inloggad, men jag vet faktiskt inte.

    Om inte det går så får jag kanske skriva upp det här när jag ser en ny film.....
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • pennywisethedancingclown
    Aniiee skrev 2021-07-25 19:49:24 följande:

    Det har jag faktiskt inte tänkt på, at de nte syns. Kanske måste man vara inloggad, men jag vet faktiskt inte.

    Om inte det går så får jag kanske skriva upp det här när jag ser en ny film.....


    Lite krånglig sida tyckte jag. För det är inte procentsatsen som är ditt betyg väl?

    Vad tyckte du om Repmånad? Jag minns det som en hyfsat fånig film :)
  • Aniiee
    pennywisethedancingclown skrev 2021-07-26 00:07:04 följande:
    Lite krånglig sida tyckte jag. För det är inte procentsatsen som är ditt betyg väl?

    Vad tyckte du om Repmånad? Jag minns det som en hyfsat fånig film :)
    Jag ska se om jag kan komplettera med Letterboxd ändå. Då kommer inte miniserier med, men skit samma kanske.... Nej, procentsatsen som står är genomsnittet för alla som gett en film betyg. För mig står mitt betyg i övre högra hörnet av postern, men det verkars alltså som att det inte syns för andra =/

    Repmånad var väl ungefär som jag förväntade mig. Lasse Åbergs filmer är ju så där, någonstans mellan buskis och romantisk komedi, men de har sin charm. Jag minns att jag sett Repmånad någon gång för något liv sedan. Den fick trots allt en 7a av mig (vilket på trakt betyder "good", de har satt lite ledord på betygen. För att se ett sammanhang/kunna relatera mellan betygen. 6 = fair, 8 = great)
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Aniiee

    Tanke jag fått:


    Vad är det med svensk film och maktgalna prällar?


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Aniiee

    Om någon är intresserad, se om betygen syns på denna sida. Jag tror man måste hålla över filmen dock.....


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Aniiee
    pennywisethedancingclown skrev 2021-07-26 20:11:33 följande:
    Det syns! Om man klickar på de fyra strecken blir det en annan vy och då ser man betyget.

    Härligt att du verkade gilla så som i himmelen, vad blir det härnäst?
    Då ska jag registrera betygen på de andra filmerna där också. 

    Den här veckan blir det.....*kollar listan, random generator*...... Sånger från andra våningen, Mitt liv som hund, Det sjunde in seglet och Leif. Inte nödvändigtvis i den ordningen.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Aniiee

    Ytterligare 4 filmer loggade (inklusive ->) Ser Sjunde inseglet idag.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • zapi

    "Tuppen" med Magnus härenstam av Lasse Hellström

    Nån film av Richard hobert tex "Alla älskar Alice"

  • Yrla2

    En kärlekshistoria

    Mitt liv som hund

    Smultronstället

    Lust och fägring stor

  • Solum

    Jag rekommenderar filmen ?Känn ingen sorg?. Det är en av de bästa svenska filmerna jag sett.

Svar på tråden Min filmutmaning - att se 100 svenska filmer. Men vilka?