• Anonym (Mamman)

Regler sjukpenning

Hej, skriver då jag har funderingar kring sjukpenning/sjukersättning åt min dotter

Hon har i slutet av maj börjat sitt första jobb, ett vikariat som sträcker sig till början av oktober

Hon har en armbåge som är trasig och har opererat sig och väntar på trolig ny operation så hennes läkare kontaktade henne idag och tycker att hon ska sjukskriva sig 50%, hon har nyligen varit på besök på ortopeden och pratat kring sin smärta och de problem hon har med armbågen och som tidigare skrivet så kommer det mest troligt bli en ny operation då det är fortsatt glapp i armbågen.

Hur går det till kring sjukpenning då man har ett tidsbegränsat vikariat och inte har a-kassa/sgi/etc sen tidigare?

Har aldrig varit sjukskriven själv då har absolut noll koll på detta

Tänker ni kke vet lite här som jag kan vidarebefordra till henne

• Svar på tråden Regler sjukpenning
  • Anonym (Beror på)

Vad jobbar hon med? Belastar hon armbågen?

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-07-20 18:26:30 följande:

Vad jobbar hon med? Belastar hon armbågen?

Hon jobbar med lokalvård(städ)
  • Glinda från Oz

Hon måste ha jobbat 6 månader på raken för att ha en SGI (måste inte vara på samma arbetsplats) det går jättebra att ha sjukpenning under vikariat, som timmis eller när man är arbetslös.

Sjukersättning är samma som förtidspension.

• Glinda från Oz

Hon kan alltså vara sjukskriven nu men hon får inga pengar från Försäkringskassan. Hamnar hon under existensminimum (och inte har sparade pengar) kan hon söka socialbidrag.

• Anonym (M)

Ja hon har rätt till en Sgi eftersom planen var att hon skulle arbeta hela vikariatet. Om hon blir beviljad sjukpenning så kommer hennes arbetsförmåga bedömas mot hennes arbete som lokalvårdare. Om hon är fortsatt sjukskriven när vikariatet går ut så kommer hon bedömas mot normalt förekommande arbete och begränsas till a-kassetaket. Om hon inte är fortsatt sjukskriven när vikariatet går ut så är det viktigt att hon skyddar sin sgi genom att skriva in sig på af.

• Anonym (Mamman)
    Glinda från Oz skrev 2021-07-20 20:53:26 följande:

Hon kan alltså vara sjukskriven nu men hon får inga pengar från Försäkringskassan. Hamnar hon under existensminimum (och inte har sparade pengar) kan hon söka socialbidrag.

Anonym (M) skrev 2021-07-20 21:19:39 följande:

Ja hon har rätt till en Sgi eftersom planen var att hon skulle arbeta hela vikariatet. Om hon blir beviljad sjukpenning så kommer hennes arbetsförmåga bedömas mot hennes arbete som lokalvårdare. Om hon är fortsatt sjukskriven när vikariatet går ut så kommer hon bedömas mot normalt förekommande arbete och begränsas till a-kassetaket. Om hon inte är fortsatt sjukskriven när vikariatet går ut så är det viktigt att hon skyddar sin sgi genom att skriva in sig på af.

Tack för era svar, hon får vänta på försäkringskassans beslut alternativt kontakta dom för att se vad som gäller

För tolkar jag era svar rätt så har ni helt olika svar på frågan
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamman) skrev 2021-07-20 22:31:02 följande:

Tack för era svar, hon får vänta på försäkringskassans beslut alternativt kontakta dom för att se vad som gäller

För tolkar jag era svar rätt så har ni helt olika svar på frågan

I lagen står det att lönen ska antas vara minst 6 månader. Så om vikariatet är maj-oktober så är det 6 månader. Så hon behöver inte ha jobbat 6 månader utan det räcker att hon har ett kontrakt som sträcker sig över 6 månader.
Svar på tråden Regler sjukpenning