• Anonym (Trissan)

    Hur gjorde ni efter MA?

    Väntade nr 3 som tyvärr på ultraljud visade att hjärtslag saknades.. Fick göra en abort.

    Var i vecka 12 och det är nu en vecka sen jag gjorde aborten.

    Men min fråga, hur gjorde ni andra efter och hur gick det?

    Läkaren sa att jag borde vänta tills jag haft en mens innan jag blir gravid igen, vilket låter vettigt, är heller inte redo på en gång då jag både är ledsen och rädd.

    Men ni Andra väntade ni mer än en mens? Vad är att föredra, tänker om det finns risk för ännu ett missfall vid för tät graviditet?

    Har ni kunnat bli gravid igen efteråt? Tog de längre tid än innan?

    Är det många av er som fått missfall igen efteråt?

    Jag har aldrig tidigare haft missfall, jag har två friska barn som graviditeterna var helt "normala" på.

  • Svar på tråden Hur gjorde ni efter MA?
  • Anonym (Ja)

    Haft 2 MA, väntade en mens varje gång. Dels för att jag hade nån liten rest kvar och så ville jag se att systemet kom igång igen. Sen småblödde jag fortfarande när jag ÄL (visste inte att jag hade äl då heller) och var inte så sugen. 


    Det som blev första MA:t blev till på första försöket, efter det blev jag gravid på andra försöket som då alltså blev ett till MA. Sen blev jag gravid på fjärde försöket efter det som går bra (är halvvägs). Så efter varje missfall har det tagit lite längre tid, även om det ändå räknas som snabbt. Om det berodde på missfallen, min ålder eller bara slumpen vet jag ju förstås dock inte. 

  • vardagsprat

    Jag gick MA för nåt år sedan. Upptäcktes vid KUB i vecka 13 och hade avstannat i vecka 9. Frågade om jag borde invänta mens innan vi började försöka på nytt men läkaren sa då att det inte behövdes. Det viktiga var att jag själv var redo.

    Blev gravid med tvillingar första ägglossningen därefter :)

  • Anonym (Glitter)

    Anledningen till att en del får tillsägelse att vänta en cykel är att slemhinnan direkt efter ett MA kanske inte är lika tjock som vanligt p.g.a. att hormonerna påverkats/strulat och det ökar risken för ett nytt MA.

    Jag har lätt att bli gravid och fick det som råd efter MA i v13 (blev gravid direkt efter att ha tagit ut kopparspiral).

    Blev då gravid igen cykel 2 efter MA och fick en son.

  • Wave Mother
    Anonym (Trissan) skrev 2021-07-22 21:39:52 följande:

    Väntade nr 3 som tyvärr på ultraljud visade att hjärtslag saknades.. Fick göra en abort.

    Var i vecka 12 och det är nu en vecka sen jag gjorde aborten.

    Men min fråga, hur gjorde ni andra efter och hur gick det?

    Läkaren sa att jag borde vänta tills jag haft en mens innan jag blir gravid igen, vilket låter vettigt, är heller inte redo på en gång då jag både är ledsen och rädd.

    Men ni Andra väntade ni mer än en mens? Vad är att föredra, tänker om det finns risk för ännu ett missfall vid för tät graviditet?

    Har ni kunnat bli gravid igen efteråt? Tog de längre tid än innan?

    Är det många av er som fått missfall igen efteråt?

    Jag har aldrig tidigare haft missfall, jag har två friska barn som graviditeterna var helt "normala" på.


    Så tråkigt att höra att vi är i samma sits :(  Fick konstaterat MA i förra veckan och genomgick/genomgår behandlingen just nu (började blöda i onsdags med hjälp av Cytotec).

    När jag pratade med BM innan aborten sa hon att det var okej att försöka igen direkt och att det inte var någon risk med det, bara man har slutat blöda. Men jag ser att många har fått andra direktiv, så är som du lite fundersam. Min man och jag vill gärna försöka igen direkt, men jag vill samtidigt absolut inte gå igenom detta igen, så att vänta på mensen kanske är värt det för att få bort lite av oron, om inte annat.

    Jag ska i alla fall på efterkontroll om 10 dagar, och håller tummarna extra hårt för att allt har kommit ut (är rätt osäker, eftersom jag bara blödde mycket första dagen). 

    Hoppas du känner dig bättre snart. Själv känner jag att det går ganska mycket upp och ner, men det kändes absolut värst innan behandlingen påbörjats. Men jag räknar med att det bog kommer bakslag igen, eftersom det bara gått en vecka sedan beskedet för mig. Skickar lite värme härifrån, det är en tuff sak att gå igenom <3 
  • Lillis85

    Haft två ma.

    Varav det ena pågående just nu...

    Efter det första, vilket också var vår första graviditet(ma upptäcktes i v12, avstannat vecka 6)

    Så väntade vi en mens innan vi började försöka igen. Ma upptäcktes i början på juni och i månadsskiftet sept /okt var vi gravida igen!! Har för mig att första mensen efter ma et fick med dig de sista resterna ut så tror man faktiskt vinner på att vänta nån månad. Även om man bara vill sätta igång direkt....

    Denna gång vet jag ännu inte hur vi ska göra. Om vi ska försöka alls igen eller inte Hann inte gå så långt som tur väl var iaf. Vecka 7+4 var jag på ul pga småblödninfar och väldigt lite symtom. Med tanke på vul och tid för plus räknar de med att grav återigen stannat kring vecka 5.

    Ska tillbaks nästa vecka för dubbelkoll. Men ingen tvekan från min sida om mf. Kraftig mensvärk i intervaller och ökade blödningar. Kroppen verkar fixa det själv iaf. Allltid nåt.

  • Lillis85

    1. Ma vecka 12

    2. Bebis

    3. Tidigt mf kring bim/kemisk graviditet

    4. Bebis

    5. Bebis

    6. Tidigt missfall troligtvis, försenad konstig mens.

    7. Bebis

    8. Ma vecka 8

    Har inte tagit oss längre tod att bli gravida efter ma/mf

  • Anonym (Trissan)
    Wave Mother skrev 2021-07-23 17:44:35 följande:

    Så tråkigt att höra att vi är i samma sits :(  Fick konstaterat MA i förra veckan och genomgick/genomgår behandlingen just nu (började blöda i onsdags med hjälp av Cytotec).

    När jag pratade med BM innan aborten sa hon att det var okej att försöka igen direkt och att det inte var någon risk med det, bara man har slutat blöda. Men jag ser att många har fått andra direktiv, så är som du lite fundersam. Min man och jag vill gärna försöka igen direkt, men jag vill samtidigt absolut inte gå igenom detta igen, så att vänta på mensen kanske är värt det för att få bort lite av oron, om inte annat.

    Jag ska i alla fall på efterkontroll om 10 dagar, och håller tummarna extra hårt för att allt har kommit ut (är rätt osäker, eftersom jag bara blödde mycket första dagen). 

    Hoppas du känner dig bättre snart. Själv känner jag att det går ganska mycket upp och ner, men det kändes absolut värst innan behandlingen påbörjats. Men jag räknar med att det bog kommer bakslag igen, eftersom det bara gått en vecka sedan beskedet för mig. Skickar lite värme härifrån, det är en tuff sak att gå igenom <3 


    Nej precis vill heller inte behöva gå igenom det igen, lider fruktansvärt med dom som måsta genomgått detta flertal gånger!

    Jag blödde oxå bara mycket första dagen och gick snabbt över till brun/röda flytningar som har varierat i mängd, vissa dagar nästan inget å vissa dagar måste jag använda en tunn binda. Men jag har pratat med dom och dom menar att det är bra för då kom troligtvis hela graviditeten ut när den skulle, så jag hoppas på att det stämmer.

    Jag har samma känsla som du, det går upp och ned.. Vissa dagar helt okej andra dagar inte alls bra.. Grubblar en del på varför och skuldbelägger mig själv om kvällarna då jag sitter ensam..

    Lycka till när de blir dax igen!
  • Anonym (Orolig)

    Har hänt samma sak för mig nu. Väntade nr 3. De två första graviditeterna har gått hur bra som helst och blivit till snabbt. Och denna grav blev till på första försöket men ma i v11. Hur har det gått för dig? Har kroppen kommit igång igen?

  • Stabben1989

    Fick först ett missfall i augusti 2020, blev gravid direkt utan mens mellan i september och fick konstaterat MA i oktober, borde varit ca v. 8-9 men det verkade enligt ultraljud avstannat i v. 5-6.

    Väntade den gången en mens (blev egentligen rekommenderad två cykler men vi orkade inte vänta längre än så) och blev sen gravid igen, testade positivt i början av december och väntar nu att bebis ska komma ut vilken dag som helst (BF 16 augusti <3).

Svar på tråden Hur gjorde ni efter MA?