• Humlan88

    Ni som har valp med äldre hund. Hur går det?

    Ni som har en valp/unghund tillsammans med äldre hund. Hur går det? Vi ska hämta vår valp snart och vi har en 13 labbe hemma som är relativt pigg. Egentligen skulle vi väntat men planwringsmässigt är nu bästa tiden eftersom jag pluggar på distans. Vi har köpt grindar för att skärma av och har svärmor i närheten som gärna tar den äldre ibland. Problemet är att vår äldre har svårt att säga till. Hon ryter aldrig ifrån när nån hund är "för på henne". Ni som skaffat valp med äldre. Hur har det gått. ? Snälla inga kommentarer om att jag borde väntat med valpen.

  • Svar på tråden Ni som har valp med äldre hund. Hur går det?
  • Dexter dot com

    Det beror ju helt på hur mycket den äldre hunden uppskattar och orkar med valpen och hur påstridig valpen är. Räkna med att få kliva in och styra upp om den äldre hunden inte förmår att sätta valpen "på plats". Se till att den äldre hunden inte hamnar i skymundan utan får sin egentid och egna promenader.

    Mina hundar har varit yngre när det kommit in en valp och dom har oftast haft stort utbyte av varandra men det blir ju absolut mer jobb med separata träningar, promenader , kurser osv och full koll så valpen får sin sömn/vila och den äldre inte blir terroriserad.

Svar på tråden Ni som har valp med äldre hund. Hur går det?