• Anonym (ts)

Ni som fick barn tätt!

Ni som fick barn tätt och planerade för det / ville ha det - när började ni försöka efter barn 1? Hur långe ammade ni mot när ni aktivt började försöka för barn 2?

Eller blev det mer ?blir det så blir det??

• Svar på tråden Ni som fick barn tätt!
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (tips) skrev 2021-07-24 21:59:03 följande:

började försöka aktivt när ettan var 1 år och 2 månader. blev gravid på första försöket. med endast 2 år mellan Kidsen tyckte jag var för tätt samtidigt som de har mkt glädje av varandra.

Mitt råd är att checka av hur ettan är...

är det en high need baby med temperament, aktiv o s v så tycker jag att ni bör vänta med att skaffa tvåan tills ettan är blöjfri och mer eller mindre självgående.. kanske 5 år är en bra åldersskillnad mellan ettan och tvåan då. om ni har möjlighet att vänta så länge.

är det en easy going-unge så kör på med 2 års mellanrum. alltså att ettan är 2 år när unge 2 kommer.

Jag känner nästan tvärtom... Det är ju en EXTREMT jobbig ålder att få en nyfödd att ha hand om - om man har en 2-åring... Terrible two's och samtidigt en nyfödd. Nej fy katten! Betydligt enklare då att ha en nyfödd och en som är runt året.

(Jag har upplevt båda...)
  • Anonym (ts)
    Anonym (tips) skrev 2021-07-24 21:59:03 följande:

började försöka aktivt när ettan var 1 år och 2 månader. blev gravid på första försöket. med endast 2 år mellan Kidsen tyckte jag var för tätt samtidigt som de har mkt glädje av varandra.

Mitt råd är att checka av hur ettan är...

är det en high need baby med temperament, aktiv o s v så tycker jag att ni bör vänta med att skaffa tvåan tills ettan är blöjfri och mer eller mindre självgående.. kanske 5 år är en bra åldersskillnad mellan ettan och tvåan då. om ni har möjlighet att vänta så länge.

är det en easy going-unge så kör på med 2 års mellanrum. alltså att ettan är 2 år när unge 2 kommer.

Eftersom första barnet kommer rätt nära innan jag är 39 har jag inte förmånen att avvakta för syskon.
  • Anonym (tips)
    Anonym (ts) skrev 2021-07-24 22:11:37 följande:

Eftersom första barnet kommer rätt nära innan jag är 39 har jag inte förmånen att avvakta för syskon.

då hade jag börjat försöka direkt när bebis ett var ute..

Du är så gammal (fertilitetsmässigt)att det kommer säkert ta minst ett år innan du blir gravid.
  • Anonym (Frida)

Vi fick först ett tvillingpar som jag helammade när vi började försöka med andra graviditeten. När äldsta tvillingarna var 20 månader föddes andra tvillingparet... Jag delammade då de äldsta och helammade yngsta tvillingparet. Men det gick det med De äldsta delammades tills de var 2,5 och de yngsta tills de var 2 respektive nästan 3.

• Anonym (Frida)

Efter alla graviditerna(har två enlingar också) har jag fått tillbaka mensen efter en månad trots att jag ammat mycket.

• Anonym (ts)
    Anonym (tips) skrev 2021-07-24 22:21:45 följande:

då hade jag börjat försöka direkt när bebis ett var ute..

Du är så gammal (fertilitetsmässigt)att det kommer säkert ta minst ett år innan du blir gravid.

Kanske. Denna bebis gjorde inte det. Men just då det kan ta tid och det inte är min största tillgång är det nog bäst.

Du uttalar dig rätt bestämt om allt?
  • Anonym (Två tätt)

Jag var 33 när jag blev gravid med barn 1. Blev gravid på första oskyddade samlaget. Sedan ammade jag barn 1 dygnet runt när jag blev gravid med barn 2.

Det har gått bra med ett års åldersskillnad. Jag och pappan var föräldralediga heltid båda två och det var nog nödvändigt för att orka med och ge båda barnen full uppmärksamhet

• Anonym (ts)
    Anonym (Två tätt) skrev 2021-07-25 18:05:07 följande:

Jag var 33 när jag blev gravid med barn 1. Blev gravid på första oskyddade samlaget. Sedan ammade jag barn 1 dygnet runt när jag blev gravid med barn 2.

Det har gått bra med ett års åldersskillnad. Jag och pappan var föräldralediga heltid båda två och det var nog nödvändigt för att orka med och ge båda barnen full uppmärksamhet

Låter ju toppen, skönt att höra om de som det gått bra med! Mest hört motsatsen...
  • HeidiHR

Så fort första var född kände vi att vi ville ha fler barn. Fick mens tre veckor efter förlossning (trots helamning) och plussade när första var sju månader (14 månader mellan barnen). Väldigt överraskade att det gick så snabbt!

• Anonym (Charlotte)

Vi har exakt 2 år mellan barnen och det har varit väldigt tungt och tufft samtidigt som vi velat prestera bra inom våra yrken. Jag blev tvungen att tacka nej till en chefsroll pga att jag inte hade någon ork över..Man tänker att jamen det fixar jag! Det ordnar sig! Men nej, med total sömnbrist och där bägge barnen är små så tar orken slut och det är omöjligt att bolla alla delar i livet som karriär etc trots att man är två föräldrar som tar lika mycket ansvar.

• Anonym (Charlotte)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-07-24 13:25:25 följande:

Undrar också.

Planerar barn tätt efter denna (fortfarande gravid) och vill börja direkt, men svårt att veta hur länge mensen dröjer pga amning.

Oj, Får man fråga varför du har så bråttom?

Jag har som jag skrev i den här tråden två barn med 2 års mellanrum och det är ingen barnlek. Du kommer förstå när du väl fått barn.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Charlotte) skrev 2021-07-25 20:57:03 följande:

Oj, Får man fråga varför du har så bråttom?

Jag har som jag skrev i den här tråden två barn med 2 års mellanrum och det är ingen barnlek. Du kommer förstå när du väl fått barn.

Jag har redan ett barn på 5 år och vill inte behöva börja om efter flera år igen, vill ha barnen tätt och sedan bli klar med barn tidigt. Det blir tufft men det är ändå så jag vill att det ska bli.
  • Anonym (Charlotte)

[quote=81266744][quote-nick]Anonym (ts) skrev 2021-07-24 22:11:37 följande:[/quote-nick]

[/quote

Om du är 39 år så bör du nog inte vänta längre än nödvändigt om du vill ha fler barn. Hade du varit 30 så hade jag hållit fast vid det jag skrev tidigare.

• Anonym (Genast.)
    HeidiHR skrev 2021-07-25 20:41:46 följande:

Så fort första var född kände vi att vi ville ha fler barn. Fick mens tre veckor efter förlossning (trots helamning) och plussade när första var sju månader (14 månader mellan barnen). Väldigt överraskade att det gick så snabbt!

Samma som mig men det är fem inte sju. Har oxå 14 mån mellan två första.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Charlotte) skrev 2021-07-25 21:09:13 följande:

Om du är 39 år så bör du nog inte vänta längre än nödvändigt om du vill ha fler barn. Hade du varit 30 så hade jag hållit fast vid det jag skrev tidigare.

Absolut. Har redan den karriärnivå jag eftersträvar med, kanske pga åldern, så jag har inget behov de kommande åren att klättra där, mer bara bli bättre på den nivå jag är. Det är skönt.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Charlotte) skrev 2021-07-25 20:50:51 följande:

Vi har exakt 2 år mellan barnen och det har varit väldigt tungt och tufft samtidigt som vi velat prestera bra inom våra yrken. Jag blev tvungen att tacka nej till en chefsroll pga att jag inte hade någon ork över..Man tänker att jamen det fixar jag! Det ordnar sig! Men nej, med total sömnbrist och där bägge barnen är små så tar orken slut och det är omöjligt att bolla alla delar i livet som karriär etc trots att man är två föräldrar som tar lika mycket ansvar.

Så det kanske inte är meningen att man ska karriära när man har småbarn...
  • Anonym (MD/PhD)
    Anonym (Frida) skrev 2021-07-26 00:12:07 följande:
    Så det kanske inte är meningen att man ska karriära när man har småbarn...
    När ska man göra karriär då? Beroende på yrke man valt så "måste" man prestera på arbetsplatsen även med småbarn. Och när de blir tonåringar/pre-teens så behöver barnen definitivt mycket uppmärksamhet och kärlek fortfarande.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Charlotte) skrev 2021-07-25 20:50:51 följande:

Ja, 2 år emellan är verkligen hemskt! Också gjort den resan. Betydligt enklare med antingen ett år emellan, eller tre år emellan.
  • Anonym (m)

Plussade med andra barnet när första var 4 månader. Ammade inte då, slutade amma när 1an var 3 månader.
    Skiljer 13 mån mellan barnen. Otroligt påfrestande tid har det varit och är. Men finns såklart många fina stunder också, speciellt att se hur deras relation och band med varandra utvecklas. 

Svar på tråden Ni som fick barn tätt!