Franskt/svenskt namn
Det är första gången jag använder familjeliv och vet inte varför texten blev blåmarkerad eller hur man får bort det...
Min dotter heter Amelié. Väldigt fint tycker jag men tyvärr uttalar de flesta det ?Ammelie? istället för ?Ameliiii?.
Amélie skulle det stå
Om man tittar på top15 här så skulle jag säga att alla utom Jade och Ambre fungerar på båda språken: www.journaldesfemmes.fr/prenoms/classement/prenoms/prenom-francais-fille
Och givetvis finns det många längre ner på listan som också fungerar, men det blev för mycket att kommentera hela.
Jag gillar Manon (tänker på opera! :) Uttalet lär inte bli konstigt på svenska heller. Eftersom ni har en fransk anknytning kunde det vara roligt att ha ett namn som också klingar lite mer franskt tycker jag :)
F.ö. känner jag några Amélie och har aldrig hört dem kallad annat än "Ammeli/ii"
Alice?
Tycker Amelie är fint. Sedan tycker jag Henrietta/Henriette är fint, det sistnämnda lite mer franskt
Alice?
[quote=81270054][quote-nick]Charlieflower skrev 2021-07-26 17:56:18 följande:[/quote-nick]Jag gillar Manon (tänker på opera! :) Uttalet lär inte bli konstigt på svenska heller. Eftersom ni har en fransk anknytning kunde det vara roligt att ha ett namn som också klingar lite mer franskt tycker jag :)
Oj, jag tänker precis tvärtom med Manon. Ingen favorit alls och tror det kommer låta väldigt konstigt på svenska. Folk kommer bli förvirrade tror jag. Favoriten är Amèlie. Ickefavoriter: Manon och Nicole.
Manon och Soline funkar inte i Sverige. De andra namnen går an, men kommer ju inte att uttalas på franska här.