• namnamn

Franskt/svenskt namn

Hej! Min partner är fransman och vi skulle vilja hitta ett flicknamn som passar i båda länderna och klingar franskt. Jag är dock inte säker på hur våra namnförslag funkar i Sverige. Skulle ni kunna hjälpa mig genom att bedöma hur enkla de är att uttala och om de passar på en bebis? 

Chloé
    Amélie
    Soline
    Manon
    Nicole
    Cécile
    Aline
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-26 14:17
    Det är första gången jag använder familjeliv och vet inte varför texten blev blåmarkerad eller hur man får bort det...
  • Svar på tråden Franskt/svenskt namn
  • Anonym (J)

Min dotter heter Amelié. Väldigt fint tycker jag men tyvärr uttalar de flesta det ?Ammelie? istället för ?Ameliiii?.

• Anonym (boli)
    namnamn skrev 2021-07-26 14:15:29 följande:
    Hej! Min partner är fransman och vi skulle vilja hitta ett flicknamn som passar i båda länderna och klingar franskt. Jag är dock inte säker på hur våra namnförslag funkar i Sverige. Skulle ni kunna hjälpa mig genom att bedöma hur enkla de är att uttala och om de passar på en bebis? 

Chloé
    Amélie
    Soline
    Manon
    Nicole
    Cécile
    Aline

Det är första gången jag använder familjeliv och vet inte varför texten blev blåmarkerad eller hur man får bort det...
    Mycket "stripper-name" över Nicole. Alla andra alternativ är bra.
  • Charlieflower

Jag gillar Manon (tänker på opera! :) Uttalet lär inte bli konstigt på svenska heller. Eftersom ni har en fransk anknytning kunde det vara roligt att ha ett namn som också klingar lite mer franskt tycker jag :)

F.ö. känner jag några Amélie och har aldrig hört dem kallad annat än "Ammeli/ii"

• nnnnnnnn
    Chloé  Kommer uttalas engelsk här eller felaktigt, svårt namn för svenskar
    Amélie Kommer antagligen uttalas som Annelie fast med m istället för n.
    Soline Svårt... Seline eller Celine känner de flesta igen pga Celine Dion, men stavningen ställer till det...
    Manon Nä tyvärr, inget namn här i sverige. Det går bort...
    Nicole Mycket tråkiga vibbar av det namnet, hade inte valt det. Möjligtvis Nicolina.
    Cécile Blir säkert Cecilia när folk ska uttala det
    Aline Nä, funkar inte direkt. Alina går bra, Alicia eller Alice.

Namn som skulle funka fint på båda språken:
    Emma
    Agnes
    Elle
    Gabrielle
    Juliette
    Simone
    Zoe
  • Anonym (H)

Tycker Amelie är fint. Sedan tycker jag Henrietta/Henriette är fint, det sistnämnda lite mer franskt

• namnamn
    Anonym (-) skrev 2021-07-26 18:33:47 följande:

Alice?

Alice är väldigt fint, men så vanligt nu
  • trollhona

Chloé
    Amélie
    Soline
    Manon
    Nicole
    Cécile
    Aline
    Amelie, Nicole och Cecile fungerar i Sverige. Tillräckligt etablerade för att inte uttalet ska bli förvanskat.
    Aline kan fungera men förbered er på att rätta uttalet från A-lin-e. Chloe också, säkerligen flera som kommer uttala på olika sätt.
    Soline och Manon skulle jag skippa.

Det finns ju namn som är etablerade i Sverige som kanske vore lättare, ex Marianne, Charlotte, Adele, Celine, Louise, Marie
  • trollhona

Chloé
    Amélie
    Soline
    Manon
    Nicole
    Cécile
    Aline
    Amelie, Nicole och Cecile fungerar i Sverige. Tillräckligt etablerade för att inte uttalet ska bli förvanskat.
    Aline kan fungera men förbered er på att rätta uttalet från A-lin-e. Chloe också, säkerligen flera som kommer uttala på olika sätt.
    Soline och Manon skulle jag skippa.

Det finns ju namn som är etablerade i Sverige som kanske vore lättare, ex Marianne, Charlotte, Adele, Celine, Louise, Marie, Sabine
  • E M A

[quote=81270054][quote-nick]Charlieflower skrev 2021-07-26 17:56:18 följande:[/quote-nick]Jag gillar Manon (tänker på opera! :) Uttalet lär inte bli konstigt på svenska heller. Eftersom ni har en fransk anknytning kunde det vara roligt att ha ett namn som också klingar lite mer franskt tycker jag :)

Oj, jag tänker precis tvärtom med Manon. Ingen favorit alls och tror det kommer låta väldigt konstigt på svenska. Folk kommer bli förvirrade tror jag. Favoriten är Amèlie. Ickefavoriter: Manon och Nicole.

• fluu

Manon och Soline funkar inte i Sverige. De andra namnen går an, men kommer ju inte att uttalas på franska här.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Franskt/svenskt namn