TSH 4,5 (Hypotyreos) , gravid vecka 12
Jag är gravid i vecka 12 (11+4) och jag var på inskrivning igår. Sköldkörtelprovet (TSH) var 4,5 (ska vara under 4,2 står det) så jag fick Levaxin utskrivet idag. Jag har alltså hypotyreos (underproduktion) om jag har förstått det rätt och det kan tydligen bero på graviditeten.
Men när jag googlar så låter det jätteläskigt.. är det så att det redan kan ha skadat så att jag till och med borde fundera på abort? :(
Jag gjorde VUL för snart 2 veckor sen (vecka 9+5)pga att jag hade ont och då såg allt bra ut men det ökar tydligen risken för missfall också?
Jag har två barn sen innan (födda 2016 och 2006) men då kollade man inte sköldkörteln tydligen så vet inte om jag hade det då. Vet att min mormor hade problem så jag kollade efter ett missfall 2005 (vecka 9) men då var värdena normala. Jag fick ett tidigt missfall i vintras också (vecka 5-6) men har inte haft svårt att bli gravid nu.
Nån som vet? Blir väldigt orolig.. ska träffa läkare på MVC på måndag så kan fråga mer då men tänkte om nån kanske kan lugna mig lite innan?