• Anonym (Orolig)

TSH 4,5 (Hypotyreos) , gravid vecka 12

Jag är gravid i vecka 12 (11+4) och jag var på inskrivning igår. Sköldkörtelprovet (TSH) var 4,5 (ska vara under 4,2 står det) så jag fick Levaxin utskrivet idag. Jag har alltså hypotyreos (underproduktion) om jag har förstått det rätt och det kan tydligen bero på graviditeten.

Men när jag googlar så låter det jätteläskigt.. är det så att det redan kan ha skadat så att jag till och med borde fundera på abort? :(

Jag gjorde VUL för snart 2 veckor sen (vecka 9+5)pga att jag hade ont och då såg allt bra ut men det ökar tydligen risken för missfall också?

Jag har två barn sen innan (födda 2016 och 2006) men då kollade man inte sköldkörteln tydligen så vet inte om jag hade det då. Vet att min mormor hade problem så jag kollade efter ett missfall 2005 (vecka 9) men då var värdena normala. Jag fick ett tidigt missfall i vintras också (vecka 5-6) men har inte haft svårt att bli gravid nu.

Nån som vet? Blir väldigt orolig.. ska träffa läkare på MVC på måndag så kan fråga mer då men tänkte om nån kanske kan lugna mig lite innan?

• Svar på tråden TSH 4,5 (Hypotyreos) , gravid vecka 12
  • Anonym (Ssk)

Det borde räta till sig med levaxin. Inget att vara orolig över.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Ssk) skrev 2021-07-27 18:08:17 följande:

Det borde räta till sig med levaxin. Inget att vara orolig över.

Tack så mycket för svaret!

Det borde inte ha skadat redan då? Nu när jag googlade så verkar ju inte 4,5 så extremt högt men ändå över normalvärde och läste nånstans att man helst ska ha under 3 när man är gravid :/

Svårt att veta om jag har märkt av det, har varit hård i magen och trött men det kan man ju bli pga graviditeten .. Kan ju ha haft det under mina tidigare graviditeter också bara att det inte upptäcktes..
  • Anonym (N)

Inget att oroa dig över. Som tidigare skrev så bör det ordna sig med Levaxin. :)

• Anonym (Orolig)
    Anonym (N) skrev 2021-07-27 18:36:01 följande:

Inget att oroa dig över. Som tidigare skrev så bör det ordna sig med Levaxin. :)

Tack för svaret! :) Blir bara orolig för att det redan kan ha skadat eftersom de första 12 veckorna är mest kritiska.. vet ju inte hur länge jag har haft det.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-07-27 18:28:11 följande:

Tack så mycket för svaret!

Det borde inte ha skadat redan då? Nu när jag googlade så verkar ju inte 4,5 så extremt högt men ändå över normalvärde och läste nånstans att man helst ska ha under 3 när man är gravid :/

Svårt att veta om jag har märkt av det, har varit hård i magen och trött men det kan man ju bli pga graviditeten .. Kan ju ha haft det under mina tidigare graviditeter också bara att det inte upptäcktes..

Eftersom bm kollar tsh på rutin vid inskrivningen runt v 8-10 så har jag svårt att tro det ska ta skada. Visste de att fostret tog skada av högt tsh så hade de nog uppmanat nygravida att snabbt söka bm vid positivt gravtest.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ssk) skrev 2021-07-27 19:56:38 följande:

Eftersom bm kollar tsh på rutin vid inskrivningen runt v 8-10 så har jag svårt att tro det ska ta skada. Visste de att fostret tog skada av högt tsh så hade de nog uppmanat nygravida att snabbt söka bm vid positivt gravtest.

Tack för svaret!

Nu var jag inte på inskrivning förrän nu i vecka 12 (11+) eftersom jag inte var helt säker på hur jag skulle göra med graviditeten (hade jobbig graviditet med cerklage och akutsnitt med yngsta).. men får hoppas att det inte har skadat iallafall.. Förut kollade man ju inte alls tydligen.
  • Anonym (Orolig)

Har pratat med pappan nu, han tycker att jag ska göra abort pga risken för skador .. och tycker att det är mitt fel för att jag har varit stressad (vet inte hur mycket det påverkar).

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu..

Han sa att gränsen är 2,5 eller 3 när man är gravid (hade han läst) . Hur är det med det egentligen?

Det står i journalen att referensintervall är 0,3 till 4,2.

Är så ledsen och orolig nu :(

• Anonym (N)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-07-27 23:32:47 följande:

Har pratat med pappan nu, han tycker att jag ska göra abort pga risken för skador .. och tycker att det är mitt fel för att jag har varit stressad (vet inte hur mycket det påverkar).

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu..

Han sa att gränsen är 2,5 eller 3 när man är gravid (hade han läst) . Hur är det med det egentligen?

Det står i journalen att referensintervall är 0,3 till 4,2.

Är så ledsen och orolig nu :(

Om du är så orolig att du överväger abort pga lätt förhöjda TSH-värden borde du ringa till MVC och prata med dem.

Skulle personligen inte göra abort då det inte ens varit ett orosmoment från min läkare att mina värden blev förhöjda när jag blev gravid och då har jag hypotyreos sen innan. Och ja, de vill att man har TSH lägre än 3 om man är gravid för att de tar det säkra före det osäkra och det har visat sig att lite lägre nivåer oftast är bättre.
  • Anonym (Orolig)

Tack för svaren!

Gjorde ett ultraljud igår av en annan anledning (hade ont i magen och bak mot njuren och har haft UVI nyss) och bebisen rörde på sig jättemycket och allt såg bra ut, är i vecka 11+6 nu.

Läkaren sa också att jag inte behöver oroa mig för att problemen med sköldkörteln ska ha skadat barnet eftersom det är en så pass liten höjning .. en släkting som är gynekolog sa samma sak också så hoppas det stämmer , känner mig iallafall lite lugnare nu.

Man vet ju aldrig vad som kommer hända men jag kommer iallafall inte att göra abort pga det här.

• Anonym (Hypotyreos)

Tycker inte du ska oroa dig för mkt. Om de hade varit allvarligt så hade dom sagt något direkt. Ja blir mer oroad för hur du mår, när jag hör att fadern försöker skylla förhöjda tsh värden på dig. Hypotyreos e väldigt vanligt under graviditet. Försök nu slappna V. Ja vet att de inte e lätt. Levaxinet kommer hjälpa så sakterliga. De tar upp till 6 veckor för det att stiga. Men de börjar stiga direkt. Komihåg inga mjölkprodukter 30 min före och efter du tar ditt levaxin. ( då det försämrar upptaget. Det e inget farligt om de skulle råka hända)

PS läkaren som skrev ut levaxinet, hade sagt till dig om man va orolig för fosterskador. Så du kan slappna av. Ditt värde va inte heller särskilt högt. I normala fall brukar värde över 10 ses som högt tsh. Ta å njut av din graviditet å slappna av. Och förstå att de e inte du som orsakat detta. Detta e bara ren otur. Stress tenderar att orsaka hypertyreos inte hypotyreos ( som du har) dock e stress aldrig nyttigt. Om du stressar mkt så rekommenderas att du äter antioxidanter som skyddar mot oxidation stress. Stress e verkligen inte bra i stora mängder. Om de e nått så får du gärna skriva om du behöver. Lycka till me graviditeten å njut nu av den. Kram på dig.

• Anonym (Orolig)

Tack så mycket för svaret! :) ska försöka att inte oroa mig så mycket

Svar på tråden TSH 4,5 (Hypotyreos) , gravid vecka 12