• Elotzzz

    Syskonvagn?

    Hej!

    Vi ska få ett syskon till vår dotter. Kommer vara 20 månader mellan dem. Funderar på att skaffa en syskonvagn, men vet inte hur mycket den kommer användas? Vi bor på landet och tar bilen överallt. Blir promenader, men det är i skogen och vet inte hur kul dottern kommer tycka de är att åka med när den lilla ska sova?

    Någon i likande situation som har tips?

  • Svar på tråden Syskonvagn?
  • Anonym (Em)

    Vi testade utan syskonbarn först. Hade liggvagn, sulky och ergonomisk sele. Köpte syskonvagn sedan ändå efter några månader, det var ändå skönast att ha på promenaderna. Vi hade hund så det blev många långa promenader. Hade först en vanlig Emmaljunga tvillingvagn (såna är kanske svåra att hitta nuförtiden), sedan skaffade jag en Phil&Ted och den var fantastisk.

  • HeidiHR

    Hade jag varit i er situation hade jag avvaktat! Sjal eller sele till bebisen och använd den vagnen ni har till det äldre barnet. Sen går det att skifta också, bebis i vagn och det större barnet får gå själv/bli buren i sele på ryggen (så har vi gjort en hel del i sommar och barnen är 1,5 resp snart 3 år).

    Vi hade en syskonvagn och den var otymplig och tung. Kör med en sån cykelvagn nu när vi behöver vagn för båda men undviker i görligaste mån att använda vagn utan låter barnen gå själva (eller cyklar). Bor i ett litet samhälle och har inte körkort kanske ska tilläggas!

  • Fröken W

    Precis som andra skrivit så tycker jag att ni ska avvakta med syskonvagn. De är både dyra och ofta osmidiga. Jag har inte själv erfarenhet men en nära vän som har barn med samma åldersskillnad. De har vid ett fåtal tillfällen använt syskonvagnen, då har den varit bra. Men hon säger själv att de använt den alldeles för sällan för att det ska vara värt det såväl kostnads- som utrymmesmässigt.

    Ofta tycker jag att barn får åka vagn lite för mycket för att vi föräldrar vill komma snabbt fram. Det handlar mindre om hur mycket barnet orkar.

    Så avvakta syskonvagnsinköp skulle jag säga. Köp en ståbräda alt. sits samt en sulky. Då kan ni ta med sulkyn om ni ska iväg någonstans och vet att äldsta barnet kommer behöva åka/vila.

Svar på tråden Syskonvagn?