• Småland87

    Skriva min dotter hos en släkting?

    Hej! Jag ville se om någon har gjort något liknande.

    Det är nämligen så att jag har ensam vårdnad om mina 2 äldsta barn och deras pappa finns inte med i bilden alls.

    Nu ska vi flytta väldigt långt, men dottern som är 15 år vill inte flytta med oss just nu, då hon vill gå klart 9an först och sedan flytta efter oss när hon gått ut högstadiet.

    Tanken är då att hon ska bo hemma hos en nära släkting där vi i nuläget bor.

    Men hur fungerar det med att skriva henne hos någon annan?

    Som jag har förstått det, borde det inte vara några problem.

    Men jag tänker även på underhållsstödet som jag får i dagsläget.

    Om jag skriver henne hos någon annan så har jag inte rätt till det antar jag?

    Tanken var att jag skulle ge dom pengarna till släktingen hon ska bo hos..

    Men är det någon som vet hur jag ska göra, kan jag få någon slags underhåll trots att hon inte bor hos mig?

    Pappan borde väl fortfarande ha en skyldighet rent ekonomiskt även om hon inte är bosatt hos mig under det året?

  • Svar på tråden Skriva min dotter hos en släkting?
  • Charlieflower

    Det bästa är nog att ringa försäkringskassan och fråga vad som skulle hända. Jag antar att flickan kommer hem till dig på loven? I så fall är skillnaden inte så stor mot att gå på internatskola och sådana finns ju både för grund-och gymnasieskola där föräldrarna har försörjningsskyldighet fast barnet är skrivet på annan ort . (Kan inte vara en helt ny fråga menar jag :)

  • Drottningen1970

    Underhållsstödet ska inte påverkas. Du ansvarar ju fortfarande för barnets försörjning och du kommer ju att ge mycket mer än det beloppet till personen som dottern bor hos.

    Däremot så får man inte utan socialtjänstens godkännande ta emot barn i sitt hem stadigvarande utan att vara godkänd. Stadigvarande är ett flytande begrepp. För ett äldre barn som vill gå kvar i skolan ett år och som åker hem till föräldern varje helg är det hyfsat grönt. Skulle barnet istället vara fem istället för femton så räcker det med ett par månader för att det ska räknas som stadigvarande.

  • Småland87

    Ja jag tänker att jag ska ringa försäkringskassan och kolla med dom.

    Hon kommer ju att komma hem lite då och då,och jag ska ansvara för dyra inköp samt betala hennes mobilabonnemang och försäkring.

    Men förhoppningsvis ska det väl ordna sig så att detta går att genomföra det närmaste året :)

  • Drottningen1970
    Småland87 skrev 2021-07-29 18:35:43 följande:

    Ja jag tänker att jag ska ringa försäkringskassan och kolla med dom.

    Hon kommer ju att komma hem lite då och då,och jag ska ansvara för dyra inköp samt betala hennes mobilabonnemang och försäkring.

    Men förhoppningsvis ska det väl ordna sig så att detta går att genomföra det närmaste året :)


    Du betalar väl för allt som gäller hennes uppehälle, inte bara dyrare inköp tänket jag. Allt vardagligt som mat, hygien etc.
  • Småland87
    Drottningen1970 skrev 2021-07-29 19:16:00 följande:

    Du betalar väl för allt som gäller hennes uppehälle, inte bara dyrare inköp tänket jag. Allt vardagligt som mat, hygien etc.


    Ja absolut gör jag det. Men jag tänkte sen när hon ska bo hos hennes släkting. Då Ska jag bistå med pengar till dom i stället för allt som dom får lägga ut under den period hon bor där.

    Så jag får ta reda på om det finns möjlighet att få underhåll utbetalt trots att hon inte står skriven hos mig. Det jag har läst mig till, är att barnet måste vara folkbokförd hos den som tar emot underhållsstödet.

    Men jag ska ringa och kolla vad som gäller i vårat fall.
  • Tow2Mater
    Småland87 skrev 2021-07-29 19:42:59 följande:
    Ja absolut gör jag det. Men jag tänkte sen när hon ska bo hos hennes släkting. Då Ska jag bistå med pengar till dom i stället för allt som dom får lägga ut under den period hon bor där.

    Så jag får ta reda på om det finns möjlighet att få underhåll utbetalt trots att hon inte står skriven hos mig. Det jag har läst mig till, är att barnet måste vara folkbokförd hos den som tar emot underhållsstödet.

    Men jag ska ringa och kolla vad som gäller i vårat fall.
    Jag tror de kan gora så underhållsstodet betals ut direkt till den där barnet bor. Plus att du betalar din del till dem direkt, naturligtvis. Sen får du väl ge barnet fickpengar separat, kanske sätta in på ett debitkort så barnet kan ta ut i automat.
  • Småland87
    Tow2Mater skrev 2021-07-29 19:48:00 följande:

    Jag tror de kan gora så underhållsstodet betals ut direkt till den där barnet bor. Plus att du betalar din del till dem direkt, naturligtvis. Sen får du väl ge barnet fickpengar separat, kanske sätta in på ett debitkort så barnet kan ta ut i automat.


    Ja precis, jag hoppas att det går att lösa det så på något vis. Sen ska hon ha sitt barnbidrag varje månad till sitt konto som hon kan använda själv till diverse saker.
  • Småland87

    Jag fick nu svar idag av FK att jag inte kan få underhåll på något vis, om hon inte är folkbokförd hos mig. Lite tråkigt.

    Enda alternativet är ju att hon är folkbokförd hos mig men får lov att bo tillfälligt hos släktingarna under veckorna. Och att hon åker hem under lov och helger. Om det nu räcker, men handläggaren sa inte emot när jag kom med det förslaget.

  • Drottningen1970

    Man kan också prata med skolan om att barnet kan gå kvar även om hon är folkbokförd på annan ort. Då betalar hemorten skolpengen till skolan hon går på.

  • nernu

    Som drottningen skrev så hör du av dig till socialtjänsten och får ett medgivande. Det är inte som att bli anmäld och utredd. De kan dessutom hjälpa dig med reglerna kring underhållsstöd och allt sånt.

Svar på tråden Skriva min dotter hos en släkting?