• skummizz

    Spännande idè?

    Funderat på en liten sidoverksamhet. Börja köra folk på olika loppisturer som jag själv skapat men är osäker på hur stort intresset är och vad det i så fall skulle kunna vara värt?! Jag har själv ett stort loppisintresse så detta skulle kunna förena nytta med nöje tänkte jag
     
    Jag hämtar upp kunden i deras hem då min målgrupp troligtvis saknar körkort/bil. Jag kan ta max 4 kunder per tur/dag. Rutterna går kring Sölvesborg, Bromölla, Kristianstad, Åhus och Karlshamn. Här finns det ett 50tal olika loppisar att besöka. Exempelvis kan en runda vara upplagd så här:
     
    Antal loppisbesök: 5st
    Total körsträcka: 10 mil
    Total arbetstid: 6 timmar
     
    Vad skulle va rimligt att ta i ersättning för denna runda?
    Är 4-8 rundor/månad rimligt att erbjuda?
     
    Nu vill jag hemskt gärna höra era åsikter kring detta upplägg Cool
  • Svar på tråden Spännande idè?
  • complicit

    Hur ska kunderna få med större saker hem om bilen är full av passagerare? Ska du ha ett max antal kassar/påsar, tex?

  • Mortiscia80

    Glöm det där med rundor, ett ställe per gång räcker. Och tänk som sagt på lastutrymme. Har du tänkt köpa minibuss då eller hur många blir man? En till två passagerare kan funka med vanlig bil, men jobbigt om de vill köpa sånt som möbler. Hjälper du till att ordna fraktalternativ då?

    Jag skulle inte vilja prenumerera på en massa rundor, det räcker med enstaka besök i så fall.

    Tanken är god men känns som en högst instabil inkomst, dessutom måste du ha företag med allt vad det innebär, t ex redovisning, betala skatt månadsvis osv. Och hur ska du göra vintertid? Jag antar att det här är mer för skojs skull men man måste ändå sköta sig utifrån lagarna.

  • Steven01

    Jag tror att du har gjort ett klassiskt misstag här och det är att man tänker att något som man själv tycker om är något som alla andra också vill betala för.

    Men det du kan göra är en kundundersökning, fråga runt bland släkt o vänner och se om det finns något intresse för din ide och sen vad man skulle tänkas vilja betala för det.

  • Litorina

    Titta här: www.foretagarna.se/juridisk-faq/entreprenadjuridik-och-bygg/fakturering-for-enskild-firma/

    De skriver bla detta: Som tumregel brukar man säga att en företagare behöver debitera minst 1,5 till 2 gånger timlönen plus moms för att få kostnaderna täckta.

    Utgå från den timlön du vill ha. Lägg till enligt lagar och regler och ta det gånger 6. Då får du det du behöver dra in i timlön för din arbetstid under en resa. Dela det med antalet passagerare och du får vad varje resenär ska betala.

    Men du behöver ta betalt för mer än tiden ni är ute och kör. Det ska täcka försäkringar, administration och eventuella extrakostnader som kan uppstå på vägen.

    Du behöver också lägga till kostnaden för bilen: drivmedel, slitage, skatt, försäkringar, parkeringsvgifter.

    Du behöver vara tydlig i ett avtal att du inte ansvarar för varorna de köper, om du ansvarar för transportskador eller inte (vem packar och vem har ansvar för vems prylar?), hur stort lastutrymme har var och en tillgång till?

    Sen förstår jag inte riktigt vad du erbjuder som inte var och en kan fixa på egen hand med en hyrbil, utan din inblandning. (Det gör det snarare jobbigt att behöva hålla dina tider.) Det behöver du vara tydlig med för att ha något att sälja.

  • Litorina

    Hur många rundor du schemalägger är helt beroende av hur mycket du vill jobba. Jag har lite svårt att tro att du skulle få en massa stammisar som åker tex två ggr/mån eller så. Min gissning (baserad på mig själv och mitt tyckande) är att det oftast kommer att vara nya kunder. Kanske turister som kan tycka att det är kul att bli visade ställen de annars inte hade hittat.

    Och en sak jag tror spelar jättestor roll är vem du är. Om du är en hejsan spelevink som känner loppisägarna och kan hjälpa folk göra kap, och är skoj att tillbringa tid i bil med har du större chans att lyckas. Det är till stor del dig själv, din personlighet och ditt kunnande som du säljer.

  • Steven01

    Mitt tips ts om du vill att detta ska funka så bör du expandera din ide enligt följande:

    Du ska skaffa en buss med typ 50 platser sen åker du runt till olika loppisar. Men dina kunder är inte bara dom som åker med bussen utan det är dom som har loppisarna. Tänk vilken win för dom om du kan komma med 50 köpsugna kunder!

    Men du måste göra en kundundersökning ändå, det är tveksamt om det finns så mycket pengar i loppmarknaden.

Svar på tråden Spännande idè?