• Anonym (Ensam)

Att föda ensam, någon som gjort det?

Jag har BF om två veckor och kommer troligen att få föda själv på grund av att maken måste ta hand om vår tvååring om inte förlossningen sker under dagtid och han kan gå på förskolan.

Vi har verkligen ingen som kan ta hand om sonen annars, inga vänner eller föräldrar i samma stad. Var tänkt att min mamma skulle ta hand om sonen först men har brutit kontakten med henne sedan cirka en månad tillbaka så där brast det tyvärr.

Men om det nu blir så att jag ska föda själv, hur klarar jag det? Kommer jag att vara ensam i flera timmar i förlossningsrummet tills utdrivningsskedet startar? Vet att de kommer in med jämna mellanrum men ändå. För en person med värkar är det verkligen inte kul att vara ensam ni som vet :( ?

Mår så dåligt och har sådan ångest inför detta. Vad bör jag tänka på? Någon fler som fött själv? Hur gick det?

• Svar på tråden Att föda ensam, någon som gjort det?
  • toughshit

Jag födde själv. Var så koncentrerad på att föda, så jag vet inte ens hur många som var i rummet. Hade nog bara varit jobbigt för mig om någon satt och "petade" på mig och pratade samtidigt..

Du fixar det absolut.

"Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Anonym (Laila)

Jag har fött själv två gånger och tyckte att det var superskönt. Personalen kom in då och och då och övrig tid surfade jag på telefonen, pratade i telefon mm. Fick superbra stöd av personalen och kände mig inte bortglömd eller ensam. Jag är lite av en ?ensamvarg? och tyckte att det gick jättebra. Nu är jag gravid igen och kommer inte föda ensam denna gång, men önskar det nästan lite i hemlighet att jag skulle göra det.

• Anonym (Lotta)

Min exmake var med då.Men kunde lika gärna fött själv,han var inte till någon hjälp.

• Anonym (Ensam)
    Whitehorse1979 skrev 2021-07-30 12:02:15 följande:

Barnvakt åt pojken?

Doula?

Prata med någon på förskolan om barnvakt?

MyNanny, kolla med dem

Kan man fråga de på förskolan om barnvakt tror du? Även nattetid? Skulle känna mig trygg med det tror jag men känns så dumt att fråga.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ensam) skrev 2021-07-30 13:42:26 följande:
    Kan man fråga de på förskolan om barnvakt tror du? Även nattetid? Skulle känna mig trygg med det tror jag men känns så dumt att fråga.
    Fråga på förskolan om de känner till någon som skulle kunna vara barnvakt. De känner ditt barn och skulle inte komma med dåliga förslag. Det finns en chans att någon av dem erbjuder sig att ta hand om ert barn, men om de inte vill eller kan det, så kanske de känner till någon student från tidigare praktik eller så.

Andra bra ställen att hitta barnvakt på är bland de andra föräldrarna på förskolan samt bland grannar. 

Arbetskompisar och kollegor kan också funka. Det skadar inte att fråga!

Visst är det en stor tjänst att be om, men samtidigt är det nog inte ovanligt att folk vill hjälpa till - eller har en superbra, väl beprövad barnvakt som de kan tänka sig att förmedla kontakt till.

Annars kolla in nanny-tjänster eller börja träna upp en barnvakt redan nu. 

Jag gick igenom nästan hela förlossningen av trean innan mannen kom inrusande mindre än 5 minuter innan hon tittade ut. Han var långt bort på jobb och det var ett par tre veckor innan den beräknade förlossningen när de på en rutinundersökning såg att bebisen var på väg ut. Min bästa kompis kom och hämtade storasyskonen som hade följt med och sedan var det jag och världens finaste barnmorska (verkligen jag tror att jag blev kär där och då) som klarade av resten. Visst var det synd att pappan inte var där, men själva förlossningen och upplevelsen var helt fenomenal.
  • Anonym (gör det)
    Ja! Prata med förskolans personal. Både jag och min mamma fick hjälp av förskolepersonalen när vi var ensamma, mamma när jag var 4 och fick en lillasyster och jag för bara tre månader sedan när min son var 3 och fick en lillebror. Min pappa var på sjön när mamma födde.
  • Whitehorse1979
    Ja jag hade gjort det faktiskt.

Jag hade ställt upp på ett ögonblick om jag fått frågan
  • Anonym (Jo)
    toughshit skrev 2021-07-30 11:42:31 följande:
    Jag födde själv. Var så koncentrerad på att föda, så jag vet inte ens hur många som var i rummet. Hade nog bara varit jobbigt för mig om någon satt och "petade" på mig och pratade samtidigt..
    Du fixar det absolut.
    Samma här.
  • Anonym (E)

Var själv på förlossningen när jag födde yngsta och det gick jättebra. Personalen var otroligt fina och de prioriterade att vara hos mig så när värkarna väl kom igång riktigt (blev igångsatt) var det någon inne hos mig nästan hela tiden. Skulle kunna tänka mig att föda själv igen. Det som är lite tråkigt är att jag inte har någon att dela minnena av yngstas födsel med, det har jag ju med äldsta.

• Anonym (yes)

hade gärna fött själv istället för som nu hade massa folk som sprang in i tid och otid och störde mig när jag helst av allt hade suttit själv med min lustgas!

Svar på tråden Att föda ensam, någon som gjort det?