• Anonym (HJÄLP)

Hur fördela privatekonomi

Jag får ut 35-37 000 SEK efter skatt och min sambo 19 500 SEK.
    Våra utgifter som är gemensamma ser ut enligt nedan. Separat betalar jag fritids, telefon,försäkringar, och akassa och han för sin bil, telefon, försäkring mm.

Kvar varje månad har jag ca 20 000 SEK och han 3000 SEK.
    Då vi i dagsläget betalar hälften, hälften. Är det orättvist?

Gemensamma utgifter
    Kostnad
    Hyra
    5953
    SEB, ränta
    3570
    SEB, amortering
    6000
    Bredband
    300
    Vattenfall
    1000
    Hemförsäkring 
    300
    Mat och hushåll
    8000
    Vatten+värme
    1500
    Hemlarm
    500
    Totalt
    27123
    Totalt per individ
    13561,5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-31 15:23
    Kanske ska tillägga att vi bor INTE ihop idag utan kollar på att flytta ihop och då skulle upplägget se ut enligt ovan. Vi har kännt varan i 4 år men varit med varan i ca 2 beroende på hur man räknar.
    Jag har två barn och han inga. Det kommer inte komma fler.
    Jag jobbar för att han en duglig livskvalitet och för att kunna göra saker med mina barn. Ska jag dra ner på vårt för att flytta ihop? Känns ju fel också..
  • Svar på tråden Hur fördela privatekonomi
  • Anonym (Yconoma)

Det är ju dina pengar men vill man leva ihop är det väl knappast kul att lyxa medan den andre suger på ramarna och måste tacka nej till resor och uteätande?

Det känns som procentuell betalning vore rimligare för er när det skiljer så mycket.

35+19= 54

Han betalar 19/54 av gemensamma kostnader
    Du betalar 35/54 samt kostnader för barn som enbart är dina (mat, omsorgsavgifter, kläder, aktiviteter)

Budgeten bör anpassas så att det blir pengar över till fickpengar och sparande för båda vuxna.

Jag har vänner som gjort så här, men även de som hårdnackat envisas med 50-50. Man får bestämma sig för vilken person man är.

• Anonym (Anno Nym)

Boendet är en investering vill man ta del av eventuell avkastning så bör man vara med och betala.
    Den med barn får ju förståss skjuta in mer pengar, ta dom där extra räkningarn, betala bilförsäkringen eller någon annat det är också ett sätt att lägga upp det.

Har man bara 3000kr var så bör man kanske fokusera på att få upp lönen, byta jobb kanske speciellt om man ska äga ett hus.

• Anonym (AC)
    Anonym (HJÄLP) skrev 2021-07-30 22:35:48 följande:

Jag får ut 35-37 000 SEK efter skatt och min sambo 19 500 SEK.
    Våra utgifter som är gemensamma ser ut enligt nedan. Separat betalar jag fritids, telefon,försäkringar, och akassa och han för sin bil, telefon, försäkring mm.

Kvar varje månad har jag ca 20 000 SEK och han 3000 SEK.
    Då vi i dagsläget betalar hälften, hälften. Är det orättvist?

Gemensamma utgifter
    Kostnad
    Hyra
    5953
    SEB, ränta
    3570
    SEB, amortering
    6000
    Bredband
    300
    Vattenfall
    1000
    Hemförsäkring 
    300
    Mat och hushåll
    8000
    Vatten+värme
    1500
    Hemlarm
    500
    Totalt
    27123
    Totalt per individ
    13561,5
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-31 15:23
    Kanske ska tillägga att vi bor INTE ihop idag utan kollar på att flytta ihop och då skulle upplägget se ut enligt ovan. Vi har kännt varan i 4 år men varit med varan i ca 2 beroende på hur man räknar.
    Jag har två barn och han inga. Det kommer inte komma fler.
    Jag jobbar för att han en duglig livskvalitet och för att kunna göra saker med mina barn. Ska jag dra ner på vårt för att flytta ihop? Känns ju fel också..
    Är du säker på att du tycker om honom?
    Det ekonomiska verkar vara det vikigaste för dig.
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (AC) skrev 2021-08-01 14:33:23 följande:
    Är det inte viktigt och måste ibland prioriteras?
  • Anonym (HJÄLP)
    Anonym (.) skrev 2021-07-31 16:44:56 följande:

Om jag var din blivande sambo så skulle jag konstatera att jag inte har råd att bo med dig. Han ska vara utan egna barn och barskrapad ekonomiskt. För notera att han kommer antagligen inte ha råd köpa ut dina barn om du går bort.

Sen om han är sjuk en vecka, då har han inget över. En sak man sätter sina barn först men du verkar vilja ha en viss livsstil som din blivande sambo inte har råd med. Varför ska han betala så mkt för du vill ha en viss standard? Kan du inte köpa lägenheten/huset själv och ta hyra istället av honom?

Alt vara särbo. Jag menar 8000kr i matkostnader? Antar du får underhåll (alt halva barnbidraget) så du borde betala mer i mat och boendekostnad. Han hade kanske nöjt sig med en tvåa/trea om det inte vore för dina barn. Plus barn sliter mer på ett boende.

Varför kan du inte se till så han får mer över? Jag hade som din blivande sambo antingen krävt lägre standard för jag vill med kunna spara alt krävt du får betala mer.

Jag har två bonusar och vi har en gemensam. Vi betalar halva hyran, halva hyran är bara lite mer än vad mitt tidigare boende kostnad. Så jag bryr mig inte om det. Men det låter som din blivande sambo skulle tjäna på att bo särbo

han skulle gå +/- 0 från hur han har det idag (han äger en lgh).
    Och jag har mitt egna boende idag som jag egentligen är nöjd med. Men om man ska flytta ihop så vill jag inte dra ner på "mitt".. Jag kommer betala mer av maten, det känns solklart. Men i övrigt är jag tveksam
  • Anonym (HJÄLP)
    Anonym (% 2) skrev 2021-07-31 19:38:12 följande:

Nej det där ser inte det minsta rättvist ut..tex maten.. han är 1 vuxen o ska då betala för 1 vuxen inte 1 vuxen o 1 barn?du ska å andra sidan betala för 1vuxen o 2 barn?enl konsumentverkets uträkningar kostar maten för en vuxen 2750 kr om all mat lagas hemma ( 31-60 år)  2120 utan lunch 5dagar i veckan

för ett barn är summan 1790 för 6-9 år o 1220 förutsatt att ingen går på förskola/fritids.. tar man bort lunchen 5 dagar i veckan blir summan 1350 resp 950kr..
    nu blir ofta kostnaden lite högre, framför allt om man inte är duktig och gör veckomatsedlar ( som man faktiskt följer ) 
    så han ska som mest betala 3000kr i mat..
    toapapper, hushållspapper? en 5-6 åring kan göra av med määäääängder papper? så där behöver du betala minst 3/4av kostnaden 
    vatten o värme samma sak där du får betala minst 2/3 av kostnaden 
    hyran? bör du betala 2/3-3/4 av kostnaden..ensam behöver han inte de två extra rummen som dina barn behöver + att barn sliter mer på inredning o tapeter?jag har själv barn o vårt enget sovrum skulle behövas tapetseras om nu ?då vissa delar ( läs bakom sänggaveln ) är slitna ?vi tapetserade det rymmer senast för 15 år sedan?barnens rum är omtapetserade 3 ggr under samma tid o då har jag inte barn som ritar på väggarna men ommöblering och lek har slitit på tapeter o väggar o golv?

du säger att  du inte vill betala mer så han får mer kvar eftersom han bara kommer ? slösa? bort det på i ditt tycke onödiga saker o du vill hellre spara de pengarna till dina barn.. 

visst ska du spara till barnen! Men  inte på hans bekostnad !! 
    Att du har mer kvar varje månad än vad han ens tjänar är inte rimligt?även om du ska ha mer kvar eftersom du tjänar nästa det dubbla så kan det inte vara såå ojämt.. 

Det rimliga vore att se ..hur mycket har du kvar idag efter att alla fasta kostnader är betalda och hur mycket har han kvar idag? ni ska båda tjäna på att flytta ihop inte bara du! 

Anser du att han slösar bort pengar o är rädd att han inte kommer ha pengar till tex semesterresor du vill göra så öppna ett konto där ni varje månad sätter in pengar till detta ..du  sätter in kostnade för dig och  dina barn han sätter in för sig själv..dvs du kommer varje månad sätta in mer pengar än han på detta konto..
    samma sak med andra sorters kostnader du oroar dig för att han inte kommer kunna göra då han ? slösar? bort pengarna 
    Dina barn kostar inte enormt mycket idag ..har du inte vi med ditt ex får du underhållsbidrag/underhållsstöd o än så länge täcker den kostnaden mer eller mindre barnens kostnader..men  barn växer och snart nog har du två tonåringar där som växer som ogräs o äter som hästar ( tro mig..jag har tre tonåringar hemma o fyller upp kylskåpet var o varannan dag..o då är mina inga extrem ätare)

Jag kan betala mer av maten. I mat ingår all hygien och liknande också. 
    Men jag kommer inte betala mer i övrigt då jag har det bra nu i mitt boende och han får samma utgifter i detta boende med denna kalkyl som han har idag.
    Idag efter utgifter får han samma sak över per månad. DVS 3000 i fick/spar/lekpengar.

Men mer mat och vad mina barn kostar känns väl givet. Men utöver det så vill jag inte ge någonting.
  • Anonym (HJÄLP)
    Anonym (AC) skrev 2021-08-01 14:33:23 följande:

Det viktigaste för mig är mina barn och deras framtid, trygghet och stabilitet.
    Jag vill inte arbeta för att dela med mig av mitt till någon annan.
    Däremot så betala för mina barn, absolut.

Sen så självklart måste jag ju kunna känna så samtidigt som jag tycker om någon.

• Anonym (D)
    Anonym (HJÄLP) skrev 2021-08-01 14:48:24 följande:
    Jag kan betala mer av maten. I mat ingår all hygien och liknande också.  Men jag kommer inte betala mer i övrigt då jag har det bra nu i mitt boende och han får samma utgifter i detta boende med denna kalkyl som han har idag. Idag efter utgifter får han samma sak över per månad. DVS 3000 i fick/spar/lekpengar. Men mer mat och vad mina barn kostar känns väl givet. Men utöver det så vill jag inte ge någonting.

Det verkar som att du helst skulle se att ni fortsatte som särbo. Är det så? Om inte så se till att han också gör en ekonomisk vinst på att ni slår er ihop, för annars finns det risk att han blir bitter med tiden.
  • Anonym (Elle)
    Anonym (HJÄLP) skrev 2021-08-01 14:48:24 följande:

Jag kan betala mer av maten. I mat ingår all hygien och liknande också. 

Men jag kommer inte betala mer i övrigt då jag har det bra nu i mitt boende och han får samma utgifter i detta boende med denna kalkyl som han har idag.

Idag efter utgifter får han samma sak över per månad. DVS 3000 i fick/spar/lekpengar.

Men mer mat och vad mina barn kostar känns väl givet. Men utöver det så vill jag inte ge någonting.

Fast alla räkningar blir väl lite billigare för er båda oavsett om ni delar 50/50 eller 25/75?

Nu står du väl ensam och betalar el, vatten, hemförsäkring, bredband, hemlarm osv, även om han skulle betala 25-30% av detta så tjänar du ju på det.

Däremot skulle jag nog råda att inte flytta ihop. Du/ni verkar inte tänka som ett team just nu. Det bäddar bara för problem och eventuell avundsjuka.
  • Anonym (Särbo)

Det bästa för barnen är att ni är särbo.

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Elle) skrev 2021-08-01 15:40:39 följande:
    Fast alla räkningar blir väl lite billigare för er båda oavsett om ni delar 50/50 eller 25/75?

Nu står du väl ensam och betalar el, vatten, hemförsäkring, bredband, hemlarm osv, även om han skulle betala 25-30% av detta så tjänar du ju på det.

Däremot skulle jag nog råda att inte flytta ihop. Du/ni verkar inte tänka som ett team just nu. Det bäddar bara för problem och eventuell avundsjuka.
    Så när man inte delar 50% på inkomsten när man är sambos så tänker man inte som ett team?
  • Anonym (Elle)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2021-08-01 16:08:21 följande:

Så när man inte delar 50% på inkomsten när man är sambos så tänker man inte som ett team?

Nej, det var verkligen inte det jag skrev. Jag anser ju inte ens att de SKA dela 50/50 så hur du fick det till det har jag ingen aning om.

Ts pratar mycket om hur HON inte ska förlora på samboskapet och det är ju helt naturligt, men istället för att fokusera på ett vi-tänk när hon planerar tänker hon ett jag-tänk. Också helt naturligt och jag hade gjort samma sak. Men eftersom hon är så fokuserad på det just nu så kommer det bädda för att de inte kommer kunna bli ett team, och risken för konflikter pga så olika ekonomi är stor.

Man behöver inte ha samma inkomst men 20000 mot 3000 kvar blir en såpass stor kontrast att det förmodligen kommer bli svårt att vara sambos. Särskilt med jag-tänket.
  • Anonym (G)
    Anonym (Elle) skrev 2021-08-01 17:03:19 följande:

Nej, det var verkligen inte det jag skrev. Jag anser ju inte ens att de SKA dela 50/50 så hur du fick det till det har jag ingen aning om.

Ts pratar mycket om hur HON inte ska förlora på samboskapet och det är ju helt naturligt, men istället för att fokusera på ett vi-tänk när hon planerar tänker hon ett jag-tänk. Också helt naturligt och jag hade gjort samma sak. Men eftersom hon är så fokuserad på det just nu så kommer det bädda för att de inte kommer kunna bli ett team, och risken för konflikter pga så olika ekonomi är stor.

Man behöver inte ha samma inkomst men 20000 mot 3000 kvar blir en såpass stor kontrast att det förmodligen kommer bli svårt att vara sambos. Särskilt med jag-tänket.

Jag kan bara hålla med dig.

Själv delar jah 50/50 med min man trots att han får ut 10.000 mer än jag. För oss är det rimligt. Han arbetar skift och offrar därför en del av den lönen.

Ts kan inte förvänta sig att han skall betala för större boende för hennes barn.

Det är rimligt att både ts och sambon tjänar pengar på att de flyttar ihop. Enligt ts upplägg så är det enbart ts själv som kommer gå plus på detta. Och partnern har dessutom alldeles för lite pengar kvar varje månad för att det skall vara rimligt.
  • Tow2Mater

Mycket orättvist.

Gissar du kommer då ni bor ihop både åka hans bil då det underlättar att t ex åka och handla med bil, och ha honom passa dina barn ibland. Du låter snål TS.

• Anonym (A)
    Anonym (Särbo) skrev 2021-08-01 15:42:24 följande:
    Det bästa för barnen är att ni är särbo.
    Håller med
  • Anonym (Aldrig)

Om jag hade samma inkomst som din sambo skulle jag aldrig flytta till ett så dyrt boende. Finns det inte billigare boendealternativ?

• Anonym (H)

Vet att inte alla vill ha det det så, men vi har gemensam ekonomi och det blir så enkelt - alla inkomster till samma konto. Visst min man tjänar väldigt mycket mer än mig, men det är jag som varit mest föräldraledig och har alltid jobbat halvtid för att jag vill vara hemma med barnen mycket. Nej min pension blir inte bra, vilket vi kompenserar med ett extra pensionssparande till mig varje månad. Win Win - min man är mer karriärsinriktad och jag är mer hemma med barn och djur - vilket är bådas önskan

Svar på tråden Hur fördela privatekonomi