Covid-vaccin när man är gravid? Hur gör ni?
Jag är gravid i vecka 12+4, har 2 barn sen tidigare och haft två tidiga missfall (ett innan och ett efter barnen).
Jag är några år över 30 och har en bror och kusin som har haft blodproppar.. Är själv normalviktig och frisk (utom lätt hypotyreos men det beror tydligen på graviditeten) med ganska lågt blodtryck. Är vegetarian (om det nu har nån betydelse , läste nånstans att det kan ha det) och tidigare rökare (slutat nu).
Har inte haft Covid-19 vad jag vet , testade i höstas om jag hade antikroppar och hade inte det då men har träffat personer med covid , har barn i skola och på dagis , har åkt mycket kommunalt och haft patienter med Covid (pluggar till ssk).. så kan ju ha haft det lindrigt , egentligen konstigt om jag inte har blivit smittad även om jag alltid är noga med handsprit och hygien och så.
Skulle ni rekommendera att jag tar vaccinet nu när jag är gravid? BM säger att det går bra nu efter vecka 12 men är lite tveksam eftersom det inte har funnits så länge.. Hur har ni andra gjort? Eller tänker göra?
Ni som har tagit det under graviditeten , hur har ni mått? Hur har det varit med biverkningar och i vilken vecka har ni tagit det?
Ni som inte vill ta det, hur tänker ni om det?
Tacksam för svar!