• Anonym (Ts)

Covid-vaccin när man är gravid? Hur gör ni?

Jag är gravid i vecka 12+4, har 2 barn sen tidigare och haft två tidiga missfall (ett innan och ett efter barnen).

Jag är några år över 30 och har en bror och kusin som har haft blodproppar.. Är själv normalviktig och frisk (utom lätt hypotyreos men det beror tydligen på graviditeten) med ganska lågt blodtryck. Är vegetarian (om det nu har nån betydelse , läste nånstans att det kan ha det) och tidigare rökare (slutat nu).

Har inte haft Covid-19 vad jag vet , testade i höstas om jag hade antikroppar och hade inte det då men har träffat personer med covid , har barn i skola och på dagis , har åkt mycket kommunalt och haft patienter med Covid (pluggar till ssk).. så kan ju ha haft det lindrigt , egentligen konstigt om jag inte har blivit smittad även om jag alltid är noga med handsprit och hygien och så.

Skulle ni rekommendera att jag tar vaccinet nu när jag är gravid? BM säger att det går bra nu efter vecka 12 men är lite tveksam eftersom det inte har funnits så länge.. Hur har ni andra gjort? Eller tänker göra?

Ni som har tagit det under graviditeten , hur har ni mått? Hur har det varit med biverkningar och i vilken vecka har ni tagit det?

Ni som inte vill ta det, hur tänker ni om det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Covid-vaccin när man är gravid? Hur gör ni?
  • Sockerikaffet

Jag har tagit vaccinet. Vill inte bli sjuk i covid helt enkelt. Fick de vanliga biverkningarna typ ont i armen en dag.

• Anonym (Ej tagit)

Hej! Jag är i samma dilemma. Troligtvis inte haft det men har jobbat på café under hela pandemiåret och åkt buss kommunalt. Dock varit försiktig, munskydd och spritat mig. Är nu gravid i v18 och vågar inte ta vaccinet. Är oerhört tveksam och velar fram och tillbaka men slutar alltid med att jag kommer vänta tills jag ammar. Har fått graviditetspenning så kommer inte jobba mer efter semestern, komma leva så isolerat som jag kan men måste fortf åka buss och hämta mina barn (2st) på skolan/förskola. Kan ta bilen men det är betydligt krångligare, så får se hur jag gör. Med tanke på hur mycket smittan har gått ner i Sverige så känner jag mig inte speciellt orolig, har ju klarat mig hittills. Men deltan är ju mer smittsam så man kan ju ha oturen att stöta på någon :/.

Men känner som du, det har ju inte gjorts några långtidsstudier (såklart) och denna graviditet har jag kämpat enormt mkt för så vågar inte riskera att något händer.

• Anonym (Stora C)

Efter mycket avvägande har jag bestämt mig för att vänta med vaccinet tills efter BF, men förstår samtidigt dem som vill ta det så fort som möjligt. För mig bygger det på en riskavvägning. Vi vet en del om riskerna med covid (rätt ovanligt att det blir allvarligt för folk under 40, men kan vara farligt och som gravid har man förhöjd risk jämfört med andra i samma ålder). Vi vet också en del om vaccinet (verkar inte speciellt farligt på kort sikt). 

I min värdering har jag tänkt så här:

Bakgrund: Jag är närmare 40, barnlös och har haft missfall tidigare, och jag får nog inte så många chanser till att bli gravid.

Mitt jobb innebär mycket få kontakter och jag kan isolera mig nästan helt om jag anstränger mig lite (jag tar bilen och sitter ensam på mitt rum på jobbet om jag är där. Får även jobba hemma om jag vill.). Jag har inte haft covid under året, och risken att jag ska få covid går alltså att påverka och göra minimal om jag fortsätter isolera mig under slutet av graviditeten. Och vidare, OM jag blir sjuk är ju risken ändå inte jättestor, det går trots allt bra för de allra flesta gravida med covid. 

På andra sidan finns ev. okända risker med vaccinet. Där är ju problemet att det inte går att veta något alls om långtidseffekter för barnet, för det första. För det andra är jag själv också rätt så orolig för missfall eftersom jag haft det tidigare. Data om missfall tycker jag är lite suddiga ännu när det gäller vaccinet. (Det är naturligt att det är svårt att säga något säkert om det, i och med att man inte riktigt vet hur vanligt missfall är rent allmänt, så det är svårundersökt).

För mig är det alltså en avvägning mellan en liten risk med Covid, och en okänd risk med vaccinet, både för barnet och ev. missfall. Den okända risken vill jag inte ta utifrån min situation.

Svar på tråden Covid-vaccin när man är gravid? Hur gör ni?