Anonym (Lizette) skrev 2021-08-06 08:56:41 följande:
Men du har ju tidigare skrivit att det började för 3 år sedan. Då dog din man(jag beklagar verkligen) och du blev sjukskriven. Sen träffade du en ny man och blev snabbt gravid med någon slags riskgraviditet där du behövde bli sjukskriven. Sen var du föräldraledig och sen covidsjuk och vab.
Det är bättre att du skriver som det är för att få bättre råd. Sanningen är ju att du har varit borta VÄLDIGT mycket. Men det som skett är absolut inte rätt. Jag tycker arbetsgivaren har ett stort ansvar i detta, men om arbetsgivaren inte tar hela sitt ansvar så lägger arbetskollegorna ansvaret på dig istället. Vilket blir oerhört tungt för dig.
Hur tycker du detta borde ha hanterats? Hur vill du gå vidare från det här, om du får välja?
Har du haft svårt att komma överens med kollegor när du är på plats på jobbet?
Jag kan förstå kollegornas frustration. Tar arbetsgivaren inte större ansvar så hamnar det på dem och det vet man ju själv- hade man fått extra arbete hela tiden hade man blivit irriterad! Men det är fel från början att det tillåts bli en situation där de får ta över till den grad att de tycker så illa om dig.
Sköt om dig, hoppas det löser sig.
Ja, min man dog för tre år sedan. Jag var halvtidssjukriven i
tre månader. Sedan jobbade
heltid utan frånvaro i
cirka ett år innan graviditeten blev 5 månader och risker för tidigt födsel blev större. Sedan föräldraledigheten på det. Under de två år var det inget som någon har sagt eller kritiserade mig för något.
Personligen har jag inte upplevt några konflikter med kollegorna, under hela anställningen. Jag kan vara tillbakadragen ibland, men är social vid de tillfällen där det krävs. Först nu har jag förstått att åtminstone tre av kollegorna hade något gammalt missförstånd som de gått och grubblat på i tre år(!) Istället för att komma till mig och reda ut det.
Jag upplever att det hade varit bättre att chefen har pratat med mig om olika klagomål om det är så att de har kommit till hans kännedom och vi tillsammans hade hittat en lösning.
Sedan om de har märkt att med min frånvaro går det inte att ha mig kvar så är det deras ansvar att erbjuda mig en annan arbetsplats/omplacera.
Jag märkte att arbetsplatsen blir större och stressigare med varje år och har sökt två tjänster innan graviditeten och en under min föräldraledighet, men jag har inte fått de tjänsterna.