• Anna 428

Chefen har ordnat ett möte där alla skulle berätta om allt dåligt de visste om mig

Hej,

Jag har länge haft stor frånvaro på jobbet i samband med min vabb och mina sjukdomar. Vi har haft flera möten med cheferna om det, men nyss fick jag veta att de har samlat alla utan mig på ett möte där alla fick prata skit om mig. Sedan de som ville skrev mejl till chefen där de samanfattade sitt missnöje och mig och min arbetsinsats. Jag fick anteckningarna idag och det är jobbigt. Det har bestämts att jag ska söka ett nytt jobb, men under tiden ska jag gå här och titta människor i ögonen som har skrivit negativa saker om mig och står för det. Vissa av saker är inte sanna och andra handlar om missförstånd.

Hur ska jag klara av detta?

• Svar på tråden Chefen har ordnat ett möte där alla skulle berätta om allt dåligt de visste om mig
  • Anonym (Ida)
    Anonym (W) skrev 2021-08-06 09:14:08 följande:

Du tycker alltså att TS borde ha vetat i förväg att hon skulle få lunginflammation, samt att det skulle komma en pandemi som dels gjorde att hon själv blev sjuk och dels att hon blev tvungen att vabba mycket för sin ettåring?

Det är helt obegripligt hur du och Ida kan skuldbelägga sjuka människor så som ni gör. Ni verkar utgå från att alla med hög frånvaro är lata människor som tar minsta chans att smita från jobbet. Flera i tråden försöker förklara för er att ni ska lägga skulden där den hör hemma, men ni envisas med att det är den sjuka som gör fel.

Den som är sjuk gör inte fel.

Den som är hemma för minsta lilla med olika saker varje gång och är mer hemma än på jobbet gör fel. Det går inte att ha en kollega som jobbar i genomsnitt 1-2 dagar i veckan. Då får man sjukskriva sig helt eller deltid, säga upp sig eller be om omplacering.

Är det en rättighet att ha ett jobb om man inte sköter det?
  • Anonym (W)
    Anonym (Ida) skrev 2021-08-06 09:41:29 följande:

Det kom fram först senare att det var 2 längre tillfällen.

Men folk refererar ju även till hennes andra tråd där ts tydligen skrivit om ännu mer frånvaro.

Njae, TS skrev i förrgår, i inlägg 17, om orsakerna till frånvaron. Det inlägg jag citerade av dig skrev du igår.

Föräldraledighet är ju en fullt normal orsak till frånvaro. Att TS man dog och att hon fick en riskgraviditet, är ju omständigheter hon inte kunnat påverka. Det verkar helt enkelt som om TS haft en väldig otur.
  • Anonym (De)
    Anonym (Ida) skrev 2021-08-06 09:45:25 följande:

Den som är hemma för minsta lilla med olika saker varje gång och är mer hemma än på jobbet gör fel. Det går inte att ha en kollega som jobbar i genomsnitt 1-2 dagar i veckan. Då får man sjukskriva sig helt eller deltid, säga upp sig eller be om omplacering.

Och hur vet du att den som är hemma mycket faktiskt inte är sjuk på riktigt? Speciellt under ett år med Corona?

Det är inte att missköta sitt arbeta att vara sjuk och vabba. Att missköta sitt arbete är att inte göra sitt jobb när man är på jobbet alternativt sjukanmäla sig trots att man inte är sjuk.

Du tycker att man skall sjukskriva sig på heltid pga att man vabbar och är sjuk mycket själv? Du inser att det inte finns en chans i världen att försäkringskassan godkänner en sådan sjukskrivning?

Ts har ju inte blivit erbjuden omplacering? Hon har själv skrivit att hon hade varit väldigt tacksam om det gått till på ett sätt jag beskrev. Arbetsgivaren informerar om att det inte fungerar just nu och erbjuder wn tillfällig omplacering tills det löst sig.

I ts fall har de inte erbjudit detta innan de uppmanat henne att säga upp sig eller bli utköpt. Vilket bryter mot arbetsmiljölagen
  • Anonym (W)

Fast TS är ju inte hemma för minsta lilla med olika saker varje gång.

Självklart ska man sköta sitt jobb. Ingen av oss har påstått något annat. Men att ens man dör, att bli gravid, att få en riskgraviditet, att få lunginflammation eller att det uppstår en pandemi, är inte att missköta sitt jobb. Eller tycker du det?
  • Anonym (Ida)

Ber dig om ursäkt ts.

Är tyvärr färgad av min sk kollega som är borta mycket av tusen olika orsaker och sätter oss i skiten.

Inte alltid lätt att erkänna att man varit dum och gjort fel, men jag har varit och gjort båda i den här tråden.

Givetvis kan man inte hjälpa olika omständigheter. Ibland har man tuffa år.

Men med det sagt vill jag säga att de jag pratat om är sådana som myglar och låtsas vara sjuka och som aldrig har skött ett jobb och som vi andra blir väldigt påverkade av hur denna person håller på både fysiskt och psykiskt.

Denna person är ju dock inte ts. Men de finns tyvärr, och de skiter i alla andra.

Man ska inte skriva i trådar i affekt och ibland måste man nog försöka se bort från sina egna erfarenheter så att de inte bara blir fördomar kvar.

Förlåt igen ts. Dina kollegor och chef har såklart gjort fel. Jag hoppas det löser sig för dig.

• 19mark82
    Anna 428 skrev 2021-08-06 07:48:47 följande:

Jag måste bara berätta att jag är oändligt tacksam till er, människor som stöttar mig i den här tråden och de tidigare trådar.

Det här situationen är väldigt påfrestande för mig och har pågått under ett årstid där jag varit mest kritiserad av folk som har noll empati. Det värsta har varit att de har inte sagt något till mig på jobbet (förutom två samtal med facket och cheferna) utan gått och snackat skit bakom min rygg. Nu har det kommit fram till slut.

Jag är faktiskt tacksam för att det har hänt också. För 50 stycken av mina kollegor har inte sagt något dåligt om mig mot tio stycken som har gjort det i mer eller mindre kränkande form. Nu går jag till jobbet och möter människor som ler mot mig, hälsar extra trevligt och frågar hur jag mår. 

Ni som gör så mot kollegor som har det svårt räddar människoliv.

Ni som skriver till främlingar och delar av er tid och kunskap räddar människoliv och bygger upp de som ligger.

Hur tror du detta ska avslutas? Att du jobbar kvar där eller vill du bli omplacerad nån annanstans inom kommunen? Hursomhelst hoppas det löser sig för dig! 
  • Anonym (De)
    Anonym (Ida) skrev 2021-08-06 10:12:49 följande:

Ber dig om ursäkt ts.

Är tyvärr färgad av min sk kollega som är borta mycket av tusen olika orsaker och sätter oss i skiten.

Inte alltid lätt att erkänna att man varit dum och gjort fel, men jag har varit och gjort båda i den här tråden.

Men med det sagt vill jag säga att de jag pratat om är sådana som myglar och låtsas vara sjuka och som aldrig har skött ett jobb och som vi andra blir väldigt påverkade av hur denna person håller på både fysiskt och psykiskt.

Denna person är ju dock inte ts. Men de finns tyvärr, och de skiter i alla andra.

Man ska inte skriva i trådar i affekt och ibland måste man nog försöka se bort från sina egna erfarenheter så att de inte bara blir fördomar kvar.

Förlåt igen ts. Dina kollegor och chef har såklart gjort fel. Jag hoppas det löser sig för dig.

Så fint skrivet! Och stort av dig att be om ursäkt!
  • Drottningen1970

Fast om man måste vabba eller är sjuk 2 ggr i veckan för att man faktiskt ÄR sjuk eller har symptom som fallet varit för många under pandemin. Tycket du att man ska säga upp sig då? Om folk hade gjort det under pandemin hade samhället kollapsat, särskilt vården, fet kan jag lova dig. Varje dag som en person KAN infinna sig på arbete är guld värt. Såklart kan man inte sjukskriva sig på heltid om man bara är sjuk 50%. Hur tänkte du där?

Man missköter sig inte för att man är sjuk eller vabbar mycket. Man missköter sig om man LÅTSAS att man är sjuk eller att barnet är sjuk och då handlar det om bedrägeri. Det är inte samma sak som att någon haft otur med hälsan under en period. I livet. Senaste dryga 1,5 året har samhällssituationem dessutom varit minst sagt speciell. Man FÅR inte komma till jobbet om man har minsta symptom även om man normalt sätt antagligen hade pallrat sig iväg.
  • Drottningen1970
    Anonym (Ida) skrev 2021-08-06 10:12:49 följande:

Ber dig om ursäkt ts.

Inte ofta man ser folk backa i detta forum. Stort
  • Anna 428
    Anonym (Lizette) skrev 2021-08-06 08:56:41 följande:
    Men du har ju tidigare skrivit att det började för 3 år sedan. Då dog din man(jag beklagar verkligen) och du blev sjukskriven. Sen träffade du en ny man och blev snabbt gravid med någon slags riskgraviditet där du behövde bli sjukskriven. Sen var du föräldraledig och sen covidsjuk och vab. 
    Det är bättre att du skriver som det är för att få bättre råd. Sanningen är ju att du har varit borta VÄLDIGT mycket. Men det som skett är absolut inte rätt. Jag tycker arbetsgivaren har ett stort ansvar i detta, men om arbetsgivaren inte tar hela sitt ansvar så lägger arbetskollegorna ansvaret på dig istället. Vilket blir oerhört tungt för dig. 
    Hur tycker du detta borde ha hanterats? Hur vill du gå vidare från det här, om du får välja?
    Har du haft svårt att komma överens med kollegor när du är på plats på jobbet?
    Jag kan förstå kollegornas frustration. Tar arbetsgivaren inte större ansvar så hamnar det på dem och det vet man ju själv- hade man fått extra arbete hela tiden hade man blivit irriterad! Men det är fel från början att det tillåts bli en situation där de får ta över till den grad att de tycker så illa om dig.
    Sköt om dig, hoppas det löser sig.
    Ja, min man dog för tre år sedan. Jag var halvtidssjukriven i tre månader. Sedan jobbade heltid utan frånvaro i cirka ett år innan graviditeten blev 5 månader och risker för tidigt födsel blev större. Sedan föräldraledigheten på det. Under de två år var det inget som någon har sagt eller kritiserade mig för något.

Personligen har jag inte upplevt några konflikter med kollegorna, under hela anställningen. Jag kan vara tillbakadragen ibland, men är social vid de tillfällen där det krävs. Först nu har jag förstått att åtminstone tre av kollegorna hade något gammalt missförstånd som de gått och grubblat på i tre år(!) Istället för att komma till mig och reda ut det.

Jag upplever att det hade varit bättre att chefen har pratat med mig om olika klagomål om det är så att de har kommit till hans kännedom och vi tillsammans hade hittat en lösning.

Sedan om de har märkt att med min frånvaro går det inte att ha mig kvar så är det deras ansvar att erbjuda mig en annan arbetsplats/omplacera.

Jag märkte att arbetsplatsen blir större och stressigare med varje år och har sökt två  tjänster innan graviditeten och en under min föräldraledighet, men jag har inte fått de tjänsterna.
  • Anna 428
    19mark82 skrev 2021-08-06 10:12:58 följande:
    Hur tror du detta ska avslutas? Att du jobbar kvar där eller vill du bli omplacerad nån annanstans inom kommunen? Hursomhelst hoppas det löser sig för dig! 
    Jag vet faktiskt inte. Jag har bett facket om råd och de ska ta tag i det efter semestern. Just nu jobbar jag kvar, vad ska jag göra?

Bli det aktuellt med omplacering så tar det också, förstås. Det är inte lätt att helt på egen hand söka ett arbete och berätta på intervju att man inte har någon självförtroende kvar efter det som hänt. Jag är inte så bra på ljuga.

Tack för stödet!
  • Anonym (f)
    Anna 428 skrev 2021-08-06 12:20:58 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Jag har bett facket om råd och de ska ta tag i det efter semestern. Just nu jobbar jag kvar, vad ska jag göra?

Bli det aktuellt med omplacering så tar det också, förstås. Det är inte lätt att helt på egen hand söka ett arbete och berätta på intervju att man inte har någon självförtroende kvar efter det som hänt. Jag är inte så bra på ljuga.

Tack för stödet!
    Jag vet inte vad du jobbar med, men för mig så känner ju cheferna dessutom varandra, så att söka jobb efter min sjukskrivning så som HR vill blir skitsvårt, eftersom min nuvarande chef berättar det hon känner inför mig för de andra cheferna. 
    Jag ser omplacering som den enda lösningen efter 8 månaders jobbsök (svårt för mig att bli nyanställd när jag varit sjukskriven ett bra tag också, det är inte som att man väljer någon som måste börja på deltid i första hand)
Svar på tråden Chefen har ordnat ett möte där alla skulle berätta om allt dåligt de visste om mig