• Lillafiskens

    4 missfall men inget fel

    Hej.

    Söker med ljus o lykta efter andra med solskenshistoria och isåfall vad de gjort annorlunda efter 4 missfall och inga tidigare barn. Är 37 år försökt bli med barn i 3 år

    Ingen av regionens genomförda fertilitetsutredningar och habituella abortutredningsr visar något "fel".

    Senaste missfallet var efter 7 veckor (egentligen 8 enligt mensberäkning) där vi en dag såg hjärtljud varpå två dagar senare fick missfall. Tacksam för alla tips.

    Undrar var jag ska vända mig, regionen hjälper inte. Ej aktuellt med ivf ens enligt de..

  • Svar på tråden 4 missfall men inget fel
  • Jenniepennie031
    NatMar005 skrev 2021-08-09 09:26:38 följande:

    Kvinna här, snart 34 år gammal och inga barn sen tidigare. Har fler kemiska graviditeter bakom mig än vad jag kan räkna till samt 5mf, 2ma och 1 utomkveds. Missfallsutredning visade inget avvikande och jag är nu spontant gravid I v17. Jag är en solskenshistoria men jag tror inte ett dugg på att inget skulle vara fel. Personligen tror jag på överaktiv immunförsvar men som någon ovan skrev så är det väldigt få läkare i Sverige som antingen tror på det som orsak eller som har kunskap om det trots att det är standard i många andra länder..


    Grattis <3 Du ger mig hopp. Hoppas och tror att allt går bra denna gång! Får jag fråga om du fått någon medicinsk hjälp på vägen? (Trombyl, Progesteron etc) Antar att du gjort utredning men att den visat på inga fel? Inget som gjordes annorlunda just denna gång?
  • nnnnnnnn

    Hade själv 4 mf/ma innan vi kom till överläkaren på KK som själv kommit fram till mirakelkuren ovan. Han sa att det är det smidigaste sättet att få större chanser till en lyckad graviditet där oförklarliga mf/ma uppstår.
    Efter det har vi fått 0 mf/ma och 2 fina barn!

    Så efter regnet kom verkligen solskenet.

    Lycka till!

  • Jenniepennie031
    nnnnnnnn skrev 2021-08-09 13:24:15 följande:

    Hade själv 4 mf/ma innan vi kom till överläkaren på KK som själv kommit fram till mirakelkuren ovan. Han sa att det är det smidigaste sättet att få större chanser till en lyckad graviditet där oförklarliga mf/ma uppstår.

    Efter det har vi fått 0 mf/ma och 2 fina barn!

    Så efter regnet kom verkligen solskenet.

    Lycka till!


    Tack! Har du någon aning av vad det är just zink och magnesium gör som isåfall ?motverkar? missfall?
  • nnnnnnnn
    Jenniepennie031 skrev 2021-08-09 13:39:17 följande:
    Tack! Har du någon aning av vad det är just zink och magnesium gör som isåfall motverkar missfall?

    Nope, tyvärr.


    Jag bara litade på överläkaren och vi tog dessa. Sen har vi tipsat 7 andra par, tex kollegor och vänner som haft samma problem och det har gått bra för alla. Så jag tänker att det ligger något i det hela...

  • NatMar005
    Jenniepennie031 skrev 2021-08-09 13:20:27 följande:

    Grattis <3 Du ger mig hopp. Hoppas och tror att allt går bra denna gång! Får jag fråga om du fått någon medicinsk hjälp på vägen? (Trombyl, Progesteron etc) Antar att du gjort utredning men att den visat på inga fel? Inget som gjordes annorlunda just denna gång?


    Jag ska inte ljuga, det har varit en lång väg hit och jag betalar än idag för sviterna av den kan jag säga. Men vi är åtminstone här just nu. <3 nej, ingen medicinsk hjälp alls tyvärr. Vården har bara avfärdat allt sådant, inte ens ofarligt progesteron har jag fått.

    Nej vi gjorde faktiskt inget annorlunda denna gången men däremot hade vi på förhand bestämt att om det inte funkade denna gången så skulle vi ge upp. Både min kropp och mitt psyke hade tagit för mycket stryk helt enkelt.

    Visade sig vara tvillingar den här gången och det var tur för vi fick MA på det ena, så utan den andra hade jag inte varit gravid nu. <3
  • Jenniepennie031
    NatMar005 skrev 2021-08-09 23:11:00 följande:

    Jag ska inte ljuga, det har varit en lång väg hit och jag betalar än idag för sviterna av den kan jag säga. Men vi är åtminstone här just nu. <3 nej, ingen medicinsk hjälp alls tyvärr. Vården har bara avfärdat allt sådant, inte ens ofarligt progesteron har jag fått.

    Nej vi gjorde faktiskt inget annorlunda denna gången men däremot hade vi på förhand bestämt att om det inte funkade denna gången så skulle vi ge upp. Både min kropp och mitt psyke hade tagit för mycket stryk helt enkelt.

    Visade sig vara tvillingar den här gången och det var tur för vi fick MA på det ena, så utan den andra hade jag inte varit gravid nu. <3


    Jag förstår det, den psykiska påfrestningen varje missfall ger är nog svår att förstå om man inte varit där själv - men jag känner tyvärr allt för väl igen mig. Nej det är verkligen katastrofalt hur lite gensvar man får. Jag har bett om trombyl och progesteron men läkarna har konsekvent vägrat tills jag stötte på en manlig gynekolog i samband med en cytotec-behandling som skrev ut det utan att jag ens hann fråga om det. Dock inte hunnit testa ännu eftersom detta var efter senaste gången.

    Under hur många år har ni försökt? Ja det var verkligen tur att det var tvillingar denna gång då! Vad härligt, hoppas allt går vägen för er.
  • NatMar005

    Galet hur lite vården förstår det emotionella med missfall när man har barnlängtan. Vid en skrapning fick jag ett papper och på det stod det en enda liten mening längst ner: "missfall kan vara psykiskt jobbigt". Jaha. Allt annat vara bara kliniskt.

    Vi har försökt I 4 år så det gär är verkligen vårt lilla mirakel alltså. Vi är inställda på att det inte blir fler barn sen om detta går vägen men vem vet. Jag håller hur som alla tummar och tår för dig och er. <3

  • Jenniepennie031
    NatMar005 skrev 2021-08-10 20:13:07 följande:

    Galet hur lite vården förstår det emotionella med missfall när man har barnlängtan. Vid en skrapning fick jag ett papper och på det stod det en enda liten mening längst ner: "missfall kan vara psykiskt jobbigt". Jaha. Allt annat vara bara kliniskt.

    Vi har försökt I 4 år så det gär är verkligen vårt lilla mirakel alltså. Vi är inställda på att det inte blir fler barn sen om detta går vägen men vem vet. Jag håller hur som alla tummar och tår för dig och er. <3


    Tack <3

    Fick precis tillbaka svar på alla prover men allt såg fantastiskt ut tydligen, finns ingen anledning att oroa sig, det kommer gå tillslut bla bla? Undrade då lite krasst om dom verkligen tror att fyra gånger är en slump - vilket de ju fick hålla med om att det knappast är. Så problemet är ju snarare att det är något fel men att forskningen inte kommit så långt att de kan hitta felet. Men det kan man tydligen inte säga rätt ut fast alla förstår att det är precis så det är.

    Starkt av er att hålla ut i fyra år och så skönt att det i slutändan blev värt det!!
  • Annanathalia
    Jenniepennie031 skrev 2021-08-12 12:11:22 följande:

    Tack <3

    Fick precis tillbaka svar på alla prover men allt såg fantastiskt ut tydligen, finns ingen anledning att oroa sig, det kommer gå tillslut bla bla? Undrade då lite krasst om dom verkligen tror att fyra gånger är en slump - vilket de ju fick hålla med om att det knappast är. Så problemet är ju snarare att det är något fel men att forskningen inte kommit så långt att de kan hitta felet. Men det kan man tydligen inte säga rätt ut fast alla förstår att det är precis så det är.

    Starkt av er att hålla ut i fyra år och så skönt att det i slutändan blev värt det!!


    Förstår din känsla till 100% och troligen har du också rätt. Dvs de vet inte mer för man har inte forskat mer än så här.
  • nyfikenkvinna
    Jenniepennie031 skrev 2021-08-07 00:40:55 följande:

    Jag är i exakt samma sits. 4 missfall på två år - ingen förklaring ännu (dock inte fått svar på utredning ännu). Är snart 35 år. Blir galen på det här - vet liksom inte vad man ska göra eller vart man ska vända sig om läkarna inte hittar någon förklaring. IVF blir väl inte aktuellt så länge man blir gravid - och då blir ju även prednisolon mer eller mindre omöjligt att få utskrivet om jag har förstått det rätt. Har iaf fått trombyl och progesteron att testa nästa graviditet, men ingen aning om det hjälper. Vart i landet bor du?


  • MrsXy

    Hej ! Läst hela tråden o h känner så med alla

     Hur gick det sen ts ? 
    Själv haft 4 mf under 1,5 år... ett i v 11 som upptäcktes på kub, ett i v 18(infektion), friskt foster, ett i v 6, upptäcktes v 11 ca och och ett i v 8+, upptäcktes i v 10... så fruktansvärt och jag känner en bottenlös smärta. Vet inte vad jag ska ta mig till.

Svar på tråden 4 missfall men inget fel