• Anonym (Cj)

Lämna eller?

Behöver lite råd och hjälp från er nu. Jag har under ett år tid nu ungefär funderat på om jag ska stanna kvar i mitt förhållande eller inte. Vi har inget hemskt förhållande med bråk och så, jag älskar honom helt enkelt inte längre. Tror inte han har samma känslor för mig heller. Vi bara är där helt enkelt. Vi bor ihop, pratar väder och vind. Jag är så trött på detta liv. Så, nu över sommaren hade jag bestämt mig. Jag ska berätta för honom att jag vill gå ifrån honom.

Vi bor på en liten gård som vi båda står som ägare så det lär bli lite bökigt.

Vad händer då? Jo, jag upptäcker en liten vattenläcka I våran dusch. Hur sjutton gör jag nu? Om jag går ifrån honom nu måste han köpa ut mig. Stå för reparationen själv och så. Det tror jag inte han har råd med. Tror han vill bo kvar också.

Säljer vi gården, kan vi ju inte med duktigt duschgolv. Eller? Kan man sälja en hus med sånt fel på? Såklart berätta. Men drar det ner mycket på priset. Grejen är att hela huset behöver en kraftig renovering. Så även duschen, med eller utan vattenskada. Det är ju en gård med ladugård åkrar och lite skog.

Hur sjutton ska jag göra?

• Svar på tråden Lämna eller?
  • Anonym (K)

Om ni inte reparerar duschen omgående kan det bli extrema skador med tiden. Huset kommer gå ner en hel del i värde, för det första kostnaden för bara reparationen, sen risken att det spritt sig till bärande delar i huset. Det kan bli riktigt dyrt!! Vattenskador ska man alltid reparera direkt.

Om du tycker att det känns taskigt att han ska betala reparationen själv så gör avdrag med 25000:- på din halva, sen får han ta itu med det bäst han vill.

• Anonym (A)
    Anonym (K) skrev 2021-08-05 18:59:09 följande:
    Om ni inte reparerar duschen omgående kan det bli extrema skador med tiden. Huset kommer gå ner en hel del i värde, för det första kostnaden för bara reparationen, sen risken att det spritt sig till bärande delar i huset. Det kan bli riktigt dyrt!! Vattenskador ska man alltid reparera direkt.

Om du tycker att det känns taskigt att han ska betala reparationen själv så gör avdrag med 25000:- på din halva, sen får han ta itu med det bäst han vill.
    +1
  • Tecum

Vissa vattenläckor kan gå på hemförsäkringen, det beror på vad och hur det hänt.
    Även om du lämnar honom är det lämpligt att ni delar på kostnaden för reparationen då den kommit under den tid då du bott där.

• Anonym (Cj)
    Tecum skrev 2021-08-05 20:03:37 följande:

Vissa vattenläckor kan gå på hemförsäkringen, det beror på vad och hur det hänt.

Även om du lämnar honom är det lämpligt att ni delar på kostnaden för reparationen då den kommit under den tid då du bott där.

Ja. Och om han löser ut mig från gården så kan jag väl bara ta den summan som reparation går på och dra av det?
  • Anonym (Cj)

Kan jag avstå från att han köper ut mig? Alltså jag tar inte emot några pengar? På så sätt kan han nog bo kvar och renovera duschen. Så kan man göra eller? Jag måste nog ta ett litet lån för att kunna köpa lite möbler...Men hoppas kunna klara mig ändå...

• Tecum
    Anonym (Cj) skrev 2021-08-05 20:13:56 följande:
    Ja. Och om han löser ut mig från gården så kan jag väl bara ta den summan som reparation går på och dra av det?
    Ja. Du kan även avstå från att han köper ut dig, det är upp till er att lösa det.
  • Anonym (Cj)
    Tecum skrev 2021-08-05 21:02:47 följande:

Ja. Du kan även avstå från att han köper ut dig, det är upp till er att lösa det.

Tack. Måste det vara bäst. Vill inte sätta honom i skiten.
  • Tecum
    Anonym (Cj) skrev 2021-08-05 21:07:22 följande:
    Tack. Måste det vara bäst. Vill inte sätta honom i skiten.
    Starkt och bra av dig! Det är ju du som lämnar och då är det rätt tänkt att inte göra det ännu svårare för honom. Då du står som delägare måste det skrivas något så att du överlåter din andel  på honom. Men det ekonomiska bestämmer ni själva över.
  • Anonym (Cj)
    Tecum skrev 2021-08-05 21:22:05 följande:

Starkt och bra av dig! Det är ju du som lämnar och då är det rätt tänkt att inte göra det ännu svårare för honom. Då du står som delägare måste det skrivas något så att du överlåter din andel  på honom. Men det ekonomiska bestämmer ni själva över.

Vi är ju inte gifta så det underlättar väl kanske. Jag mår ju dåligt över att jag lämnar honom och att han kanske får svårt att ha kvar gården. Men om jag avstår min del så måste det ju bli lättare ekonomiskt sett för honom.

Måste samla mod och göra detta nu. Måste bara hitta rätt läge ...
  • Räkan77
    Anonym (Cj) skrev 2021-08-05 21:34:24 följande:

Vi är ju inte gifta så det underlättar väl kanske. Jag mår ju dåligt över att jag lämnar honom och att han kanske får svårt att ha kvar gården. Men om jag avstår min del så måste det ju bli lättare ekonomiskt sett för honom.

Fundera noga på om du ska avstå din del av gården. Det kan ju mycket väl bli så att han säljer gården efter en tid och då får ut alla pengar medan du inte får ut något. Prata med en familjejurist innan du gör något så drastiskt.
  • Anonym (Cj)
    Räkan77 skrev 2021-08-05 22:35:14 följande:

Fundera noga på om du ska avstå din del av gården. Det kan ju mycket väl bli så att han säljer gården efter en tid och då får ut alla pengar medan du inte får ut något. Prata med en familjejurist innan du gör något så drastiskt.

Ja...jag har tänkt på det också. Det är så svårt så ibland tänker jag att jag skiter i det. Får väl gå här och dega och prata väder hela livet.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Cj) skrev 2021-08-05 21:34:24 följande:

Separationer är aldrig lätt. Men jag skulle nog fundera igenom det där med ekonomin både en och två gånger till om jag var du. Nu vet jag inte vad gården är värd eller hur hårt belånad den är - det kanske inte handlar om så mycket pengar? - men för mig tar det i alla fall minst ett år att spara ihop 100.000. Och du ska ju bo någonstans? Som någon annan skrev, prata åtminstone med en jurist först.
  • Anonym (Cj)
    Anonym (Z) skrev 2021-08-06 07:52:18 följande:

Separationer är aldrig lätt. Men jag skulle nog fundera igenom det där med ekonomin både en och två gånger till om jag var du. Nu vet jag inte vad gården är värd eller hur hårt belånad den är - det kanske inte handlar om så mycket pengar? - men för mig tar det i alla fall minst ett år att spara ihop 100.000. Och du ska ju bo någonstans? Som någon annan skrev, prata åtminstone med en jurist först.

Vi har inte jättemycket lån på gården. Tror jag inte..vet ju inte vad som är vanligast att ha. Men vi har ca 600 000 i lån. Vet inte vad gården är värd, den är inte stor. Men ändå 4 åkrar, lite skog och en fin ladugård. Så kanske 1.5 miljon lågt räknat.
Svar på tråden Lämna eller?