• Anonym (,,,)

Rimligt be om bensinpengar?

Jag, min sambo och en kompis åkte på utflykt i två dagar. Vi hyrde bil och det skulle vi gjort ändå. Men vi tänkte be henne dela på bensinpengarna, inte bilhyran, känns det rimligt?

Hon har bättre ekonomi än vi har och ett av utflyktsmålen var ett hon ville till.

Hon har inte erbjudit sig att betala nåt, kanske för att hon tänkte att vi ändå skulle hyra bil.

Känns jobbigt att be om pengar men vi har det knapert.

• Svar på tråden Rimligt be om bensinpengar?
  • Anonym (K)
    Anonym (,,,) skrev 2021-08-06 00:03:24 följande:

Jag, min sambo och en kompis åkte på utflykt i två dagar. Vi hyrde bil och det skulle vi gjort ändå. Men vi tänkte be henne dela på bensinpengarna, inte bilhyran, känns det rimligt?

Hon har bättre ekonomi än vi har och ett av utflyktsmålen var ett hon ville till.

Hon har inte erbjudit sig att betala nåt, kanske för att hon tänkte att vi ändå skulle hyra bil.

Känns jobbigt att be om pengar men vi har det knapert.

Om ni är tre vuxna som bestämt att ni ska åka så ska ni dela på både bensin och bilhyra så klart. På tre då förstås. Men berätta för henne redan innan att ni förväntar er att hon betalar sin del, du kan skriva nåt i stil med "Bilhyran blev X kronor som vi delar på tre förstås, sedan kan vi antingen turas om att tanka eller räkna ut din del i efterhand om du vill".
  • Anonym (Moa)

Har du skickat SMS:et ännu?
    Vad svarade kompisen?

• Anonym (33)

Detta är ett typiskt kvinnligt problem. Killar hade aldrig fastnat på det här sättet.
    Så här går det till: Om vi tillsammans planerar en tripp så behöver man inte ens nämna det, den som åker med kommer alltid fråga och då kommer alltid den som kör tacka men avstå för män förstår det där med att ge o ta. Nästa gång är det ju jag som tar bilen så det går jämnt ut.
    Enkelt va?

• Anonym (--)

Hur mycket extra kostade den delen som ni gjorde för hennes skull? Blev det verkligen 300 kr extra för den biten?
    Annars hade ni ju ändå tänkt åka och räknat in resten av bensinen i er budget.
    Fick ni inte ut någonting alls av "hennes" utflyktsmål? Var det bara bortkastad tid och pengar för er?

Jag tycker det låter som om ni försöker få in extrapengar från henne för att ni har det dåligt ställt, men det är ju inte hennes fel. Ni bör inte ta mer av henne än vad den extra sträckan kostade, och om ni fick ut något av det så ta en tredjedel av extra sträckan från henne.

Men, jag håller med om att det är ohyfsat att be om det i efterhand. Om det känns jobbigt att säga något om det innan borde det vara ännu jobbigare nu efteråt eftersom det är rejält ohyfsat av dig. Nu vill du så gärna ha dessa pengar (då du insåg att ni har chans att få in 300 kr som du till och med tänkte kunde göra till 450 kr (obegripligt!) att du skickat sms till henne. Jag tycker det är dålig stil.

Ni hade en budget för denna resa. Hur mycket hade ni tänkt lägga på bensin?

• Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2021-08-06 13:08:03 följande:

Om ni är tre vuxna som bestämt att ni ska åka så ska ni dela på både bensin och bilhyra så klart. På tre då förstås. Men berätta för henne redan innan att ni förväntar er att hon betalar sin del, du kan skriva nåt i stil med "Bilhyran blev X kronor som vi delar på tre förstås, sedan kan vi antingen turas om att tanka eller räkna ut din del i efterhand om du vill".

Bilhyra vill TS inte alls ta upp för diskussion. Samtidigt säger hon att de rest från annan ort för att få en semester trots dålig ekonomi. Jag slår ihop ett och ett och drar slutsatsen att de reste till orten i denna hyrbil. Det gör ju att frågan om hyrbilen hamnar i annat ljus.

Det verkar också som att boende hos vännen möjliggjort en semester trots dålig ekonomi. Det kan mycket väl vara så att vännen bor på en mer ?attraktiv? ort för jag får inte uppfattningen om att vännen ser det som en ?möjlighet till semester? när hon besöker TS, utan hon reser för att de ska kunna umgås. Är det en helg eller en långhelg låter det sannolikt att den extra portionen till middagen kostar mindre än tågbiljetterna. Jag tycker visserligen det hade varit rimligt att vännen bidrog med bensin för den här utflykten, men jag tänker att det inte är helt otvetydigt att vännen är snål och egoistisk medan TS är generös. Det är lätt att endast se saker från sitt eget perspektiv. Och har man inte de här 300 kronorna över (åkte de? typ 100 mil på den här utflykten??) så kanske man inte borde åka på semester. Vilken tur vännen kunde erbjuda boende och frukost.
  • Anonym (,,,)

Men hjälp vad folk drar slutsatser.

Nej, vi reste dit med tåg, vilket vi såklart budgeterat för.

Jag hade förväntat mig att hon skulle betala en viss del för bensinen eller bjuda på nåt längs vägen. Hade inte förväntat mig att hon skulle stå för min resa om hon hyrt bil, hade erbjudit mig. Men inte för bilhyran, eftersom vi ändå skulle hyrt bil på plats för utflykt(men åkt en mycket kortare sträcka om det inte var för utflykten som vännen ville till). Vi åkte alltså i två dagar, och ja, det var långa sträckor. Som vi budgeterat för. Men inte den längre sträckan som blev med vännens önskemål. Känns inte så märkligt att dela på en gemensam resa, och ja, jag trodde hon skulle erbjuda sig eller bjuda på nåt. Åker man på en utflykt ihop känns det inte orimligt.

Nej, hon bor på en mindre attraktiv ort då jag bor i huvudstaden. Nej, att vi kunde bo hos henne möjliggjorde ingen semester, inte heller nån frukost (vad kostar det liksom, 40 spänn...). Vi bodde hos min kusin och besökte min vän för att umgås ett par dagar.

Herrejösses hur folk bara spekulerar hejvilt.

• Anonym (M)
    Anonym (,,,) skrev 2021-08-06 20:47:21 följande:

Men hjälp vad folk drar slutsatser.

Nej, vi reste dit med tåg, vilket vi såklart budgeterat för.

Jag hade förväntat mig att hon skulle betala en viss del för bensinen eller bjuda på nåt längs vägen. Hade inte förväntat mig att hon skulle stå för min resa om hon hyrt bil, hade erbjudit mig. Men inte för bilhyran, eftersom vi ändå skulle hyrt bil på plats för utflykt(men åkt en mycket kortare sträcka om det inte var för utflykten som vännen ville till). Vi åkte alltså i två dagar, och ja, det var långa sträckor. Som vi budgeterat för. Men inte den längre sträckan som blev med vännens önskemål. Känns inte så märkligt att dela på en gemensam resa, och ja, jag trodde hon skulle erbjuda sig eller bjuda på nåt. Åker man på en utflykt ihop känns det inte orimligt.

Nej, hon bor på en mindre attraktiv ort då jag bor i huvudstaden. Nej, att vi kunde bo hos henne möjliggjorde ingen semester, inte heller nån frukost (vad kostar det liksom, 40 spänn...). Vi bodde hos min kusin och besökte min vän för att umgås ett par dagar.

Herrejösses hur folk bara spekulerar hejvilt.

Jag förstår dig! Det låter snålt av henne. Jag försökte bara lyfta hennes möjliga uppfattning av resorna till er som du uppfattat som snålt sedan tidigare. Målade uppenbarligen upp en egen bild av verkligheten. Förhoppningsvis tänkte hon bara inte. Om ni verkligen har nytta av de 300 kronorna skulle jag formulera ett sms. ?Skulle du kunna tänka dig att betala din del av bensinen? Det skulle verkligen uppskattas?.
  • Anonym (XXX)

Jag skulle inte ha sagt till om detta i efterhand, det skulle ha känts för "på" och girigt. Men jag skulle veta inför framtiden, att det är så här det blir med henne. Och därför inte bjudit med henne på saker som kostar, om jag inte ansett att jag har råd med det. 

• Anonym (Maja)
    Anonym (--) skrev 2021-08-06 20:13:28 följande:

Hur mycket extra kostade den delen som ni gjorde för hennes skull? Blev det verkligen 300 kr extra för den biten?

Annars hade ni ju ändå tänkt åka och räknat in resten av bensinen i er budget.

Fick ni inte ut någonting alls av "hennes" utflyktsmål? Var det bara bortkastad tid och pengar för er?

Jag tycker det låter som om ni försöker få in extrapengar från henne för att ni har det dåligt ställt, men det är ju inte hennes fel. Ni bör inte ta mer av henne än vad den extra sträckan kostade, och om ni fick ut något av det så ta en tredjedel av extra sträckan från henne.

Men, jag håller med om att det är ohyfsat att be om det i efterhand. Om det känns jobbigt att säga något om det innan borde det vara ännu jobbigare nu efteråt eftersom det är rejält ohyfsat av dig. Nu vill du så gärna ha dessa pengar (då du insåg att ni har chans att få in 300 kr som du till och med tänkte kunde göra till 450 kr (obegripligt!) att du skickat sms till henne. Jag tycker det är dålig stil.

Ni hade en budget för denna resa. Hur mycket hade ni tänkt lägga på bensin?

Jag håller inte med. Ber man att få följa med på en bilsemester bör man som vuxen vara beredd på att vara med och dela på bensinen. Det är därmed inte ohyffsat alls av ts att helt enkelt utgå från att vännen vill vara med och betala bensinen (sin 1/3Å och akicka ett sms om det. Inte minsta lilla ohyffsat.

Eftersom ts tycker sådant här är jobbigt är det ju därwmot bra att ta alla såna här saker i förväg nästa gång.

Bilhyra kan hon förstås inte komma med i efterhand, men bensinen - inget konstigt alls.
  • Anonym (Sunt förnuft och god upofostran)

Det är väl en självklarhet att man erbjuder sig att betala när man fått åka med någon.

Finns det så många (syftar på denna tråden) som inte har bättre uppfostran/vett och etikett?

Tragiskt att så ånga saknar Dessa basala kunskaper.

Man tackar för skjuts och frågar vad chauffören vill ha

Man tackar för mat när man blir bjuden

Man sitter inte utan kläder vid matbordet

Man äter med kniv/gaffel/sked

Man plockar ihop efter sig på stranden/i skogen/på rastplatsen

Man väntar på sin tur i kön

M. M.

• Anonym (--)
    Anonym (Sunt förnuft och god upofostran) skrev 2021-08-07 15:13:29 följande:
    Det är väl en självklarhet att man erbjuder sig att betala när man fått åka med någon.
    Finns det så många (syftar på denna tråden) som inte har bättre uppfostran/vett och etikett?
    Tragiskt att så ånga saknar Dessa basala kunskaper.
    Man tackar för skjuts och frågar vad chauffören vill ha
    Man tackar för mat när man blir bjuden
    Man sitter inte utan kläder vid matbordet
    Man äter med kniv/gaffel/sked
    Man plockar ihop efter sig på stranden/i skogen/på rastplatsen
    Man väntar på sin tur i kön
    M. M.
    Jag tror inte många är emot att vännen borde betala. Det man vänder sig emot är att TS ber om pengar först efteråt. Några fel:
    1) Det borde vara uppgjort i förväg
    2) Vännen borde själv erbjudit sig
    3) TS funderar på att ta halva summan av vännen för att de lever på 1 lön
    4) TS vill att vännen delar på hela bensinkostnaden med dem, trots att de ändå skulle åkt en viss del av sträckan. Så kan man göra, men det är inte helt självklart.
  • Anonym (laserkvinnan)

Det är rimligt att tala om vad man vill i förväg så att folk som saknar social hyfs eller de som av någon anledning har problem med att betala för sig får en chans att reagera och säga vad de tycker.

Utifrån det kan du avgöra om de är folk som du vill fortsätta umgås med eller ej.

• KingLarsOlof

TS skulle kunna vara min giriga kompis som har det dåligt ställt och ska glida på alla andra. Bjöd på middag (som var ok). Sen kommer det sms "Hej maten kostade 100kr per person var god att swisha". Ojojoj, 15 pers 100kr, maten kan omöjligt ha kostat det skicka kvittot är du snäll??

Varför?? Snälla skicka kvittot.

Då har hen tagit med sitt privata groggvirke, cigg, köpt massa frukost till sig själv sen delat kvittot på antal människor. Så egentligen kostade maten 20kr/pers, personen såg tillfället i akt att utnyttja andra.

Likt ts som börjar skriva om 450kr... Har aldrig emot att betala men snyltare och giriga människor får 0kr.

• Anonym (. 2)
    Anonym (laserkvinnan) skrev 2021-08-07 20:54:09 följande:
    Det är rimligt att tala om vad man vill i förväg så att folk som saknar social hyfs eller de som av någon anledning har problem med att betala för sig får en chans att reagera och säga vad de tycker.

Utifrån det kan du avgöra om de är folk som du vill fortsätta umgås med eller ej.
    Grejen är snarare att man inte kan kräva att alla i omgivningen är tankeläsare.
    Man måste således själv öppna munnen och berätta vad man vill och hur man tänker.
  • Anonym (laserkvinnan)
    Anonym (33) skrev 2021-08-06 15:38:38 följande:

Detta är ett typiskt kvinnligt problem. Killar hade aldrig fastnat på det här sättet.
    Så här går det till: Om vi tillsammans planerar en tripp så behöver man inte ens nämna det, den som åker med kommer alltid fråga och då kommer alltid den som kör tacka men avstå för män förstår det där med att ge o ta. Nästa gång är det ju jag som tar bilen så det går jämnt ut.
    Enkelt va?

Du är ju för rolig. De snålaste är enligt min erfarenhet män, även om de ofta har mer pengar än kvinnor.

Snålast av alla personer jag vet är

1) En man som inte hade bil själv (för snål) och hade fet lön i danska kr men bodde i Sverige. Snyltade skjuts av den i gänget som nog hade lägst lön så att hen fick köra några mil extra en gång i veckan i flera års tid, erbjöd aldrig bensinpengar och föreläste dessutom gärna om hur miljövänlig han var och hur tjocka folk blir som har bil (?!). 

Han var ironiskt nog den enda av oss som hade BMI fetma.

2) En chef på ett sommarjobb där jag jobbade i caféet. Alltid skulle han gama efter prisnedsatta kakor, eller fråga om nån kaka var trasig som han kunde moffa i sig gratis. När det var tårta till personalen var han först i kön och hann oftast ta två gånger innan alla ens hunnit komma dit och få en bit. Och han skröt glatt om att hans fru som var dietist på sjukhuset tog hem utgångna frysta dietpizzor som han kunde äta till lunch- alldeles gratis!
  • Anonym (Auto)

Ibland märker jag att de som inte har egen bil inte tänker på att det kostar. De som inte har körkort brukar ha ännu svårare att förstå det.

Svar på tråden Rimligt be om bensinpengar?