• Anonym (Jbb)

Två år efter otroheten - hur kände ni?

Nu har det gått två år sedan min man låg med sin dåvarande kollega några gånger och som blev starten på den värsta tiden i mitt liv. Första året kämpade vi, han har varit transparent med allt, jag har full tillgång till hans telefon osv om jag vill. Han bytte jobb och ångrar sig så mycket. Jag stannade då främst för barnen men också för att jag älskar honom.

Idag har vi en normal och bra vardag igen. Inte så mycket sex men det har vi aldrig haft. Det finns inga tvivel om att jag vill vara med honom men samtidigt är på nåt sätt allt lite förändrat och jag tänker fortfarande väldigt mycket på vad han gjorde, vad som är sant (dom har olika historier) och jag tänker också väldigt mycket på henne. Vad som fick honom att välja henne före mig där och två? någon mer som varit med om samma sak och känner ungefär som mig när tiden gått? Hur kan jag tackla det?

• Svar på tråden Två år efter otroheten - hur kände ni?
  • Anonym (nja)
    Anonym (Tequila) skrev 2021-08-15 17:57:24 följande:

[quote=81313329][quote-nick]Anonym (nja) skrev 2021-08-15 17:41:43 följande:[/quote-nick]

Absolut, försvarar absolut inte otrohet som så. Däremot kan man inte förneka det faktum att det är väldigt vanligt. Vissa gör det rätta och erkänner och vissa ser ingen mening med det. Jag menar att relationen kan inte ha varit bra innan heller (även om jag inte försvarar otrohet och lögner) och det ligger ju hos båda.

Tycker ofta att man nästan hånar folk som vill vara kvar för barnens skull bland annat medan man i nästa andetag lägger hela skulden på skilsmässan på den som var otrogen vilket jag tror att ingen tjänar på. Också att man ses som svag som stannar om man nu väljer det. Varför kan man inte ses som stark som kan förlåta, vara beredd på att jobba på relationen och gå till botten med vad som hände och inte bara dra trots att den andre gjorde fel? Man är ju inte felfri själv. Det (Otrohet) är bara ett av många symtom på en dåligt mående relation menar jag.

Om man inte är typ psykopat (otrohet som livsstil). Otrohet tenderar dock ofta att ses som svart eller vitt oberoende av hur det faktiskt har sett ut.

Att man också som utsatt lätt gärna intar en offerroll och en handlingsförlamad attityd hjälper ju inte heller. Som du säger måste man ju känna om det är värt det. Relationen är bara trasig om man själv tillåter det. Tycker såklart man ska skiljas om det kommer till våld och sådant (nolltolerans). Men om man ändå haft en helt ok grund att stå på och barn och ett helt liv tillsammans kan många tycka det är värt att arbeta för. Från båda håll.

Det låter nästan som om du förlöjligar trygghet och barn som något absurt att vilja jobba för?

Det är väl väldigt mycket värt? Precis som du skriver krävs det jobb från bådas håll och inga garantier finns -

Men det gör det inte med någon. Och ja - det finns stor risk att otrohet upprepas om man inte från båda håll reder ut vad det egentligen handlade om.

Tror lyckan hos de som stannar helt beror på hur man jobbar sig genom det och vilka förändringar man gör och hur kommunikationen ser ut.

Sorry, var inte meningen att det skulle framstå som att du försvarar otrohet. Jag förstod vad du menade och håller med i mycket av det du skriver.

Det jag ville påpeka är att otrohet ÄR ett fullt medvetet svineri mot sin partner. Det är inte tillfällig sinnesförvirring eller omständigheternas fel som man ibland försöker få det att framstå. Ungefär som att ens partner inte var sig själv när personen gjorde så. Så är det inte. När en person är otrogen mot en annan så är personen fullt medveten om vad det innebär för sin partner och VÄLJER fullt medvetet att göra det ändå. Det är ett faktum den som blev bedragen måste acceptera för sig själv. Ja det var medvetet och ja personen visste mycket väl hur mycket det skulle såra och förstöra och valde medvetet att göra det ändå och ja det ÄR väldigt illvilligt att göra så mot någon som man ska föreställas älska och som litar på en.

Nej jag vill inte förläjliga trygghet, jag vill förtydliga att många väljer att vara kvar av rädsla för allt en skilsmässa innebär och inte nödvändigtvis för att det själva vill vara kvar. Det är lite skillnad på att göra något för att du vill det och att göra något för att du är rädd för alternativen. Och att två personer fortsätter vara ihop efter en otrohet inte betyder att de är lyckliga tillsammans.

Angående reda ut saker så finns det bara en enda anledning till otrohet och det är brister hos den som var otrogen. Möjliga brister i förhållandet har inte ett dugg med hur den som var otrogen valde att hantera situationen. Båda kan ha bidragit till ett missnöje över förhållandet, men det finns inget som säger att man asolut måste vara otrogen för att man är missnöjd med något, känner en längtan över att ha sex med andra än sin partner eller blev kär i någon annan, man kan hantera såna situationer på bättre sätt oxå.

Det är alltså viktigt att skilja på otroheten och förhållandet. Otroheten ansvarar alltid den som varit otrogen för till 100% så där finns ingenting att reda ut. Eventuella problem i förhållandet kan man däremot reda ut tillsammans.

Jag tror oxå att lyckan hos de som är kvar tillsammans efter en otrohet beror på att men reder ut eventuella problem, men det innebär inte enbart eventuella problem i förhållandet utan till stor del att den som var otrogen behöver jobba med sina brister och lära sig hantera missnöje, känslor, behov, etc på ett värdigt sätt. Men det sker sällan om man skyller allt på "förhållandet" och fokuserar enbart på att reda ut envetuella problem i förhållandet men inte på de personliga bristerna hos den som var otrogen som ledde till att personen hanterade situationen på det sättet.
  • Anonym (Glad)
    Anonym (nja) skrev 2021-08-08 00:36:18 följande:
    Ja det kommer det, det är det priset man får betala för att vara kvar.
    Det är anledningen till att de flesta lämnar, för att slippa påminnas om det om och om igen så länge man är tillsammans.
    Var får du det ifrån? Allt jag läst, hört och upplevt säger motsatsen. Att det år få som lämnar pga otrohet. Har du belägg?
  • Anonym (Op)
    Anonym (Förstår) skrev 2021-08-10 17:07:40 följande:

Du har gett svaret själv: Vi har inte så mkt sex.....det hade vi inte tidigare heller...

Ursäkta. Vem vill leva så?

Kanske finns några få som vill leva så om båda inte är sugna på sex. Själv skulle jag inte vilja leva ett liv utan sex. Men innan man tar steget till att vara "otrogen" så kan man väl vänta tills man har flyttat isär och brutit upp förhållandet.

Precis som du säger vem vill leva så?

Då är det väl bättre att ta sitt pick&pack och flytta eftersom det inte är livet man leva utan sex hur mycket man än älskar personen så vill man ju även ha närhet och sex. Men att ta steget att vara otrogen sårar den andra något oerhört.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Tequila) skrev 2021-08-15 17:57:24 följande:

[quote=81313329][quote-nick]Anonym (nja) skrev 2021-08-15 17:41:43 följande:[/quote-nick]

Absolut, försvarar absolut inte otrohet som så. Däremot kan man inte förneka det faktum att det är väldigt vanligt. Vissa gör det rätta och erkänner och vissa ser ingen mening med det. Jag menar att relationen kan inte ha varit bra innan heller (även om jag inte försvarar otrohet och lögner) och det ligger ju hos båda.

Tycker ofta att man nästan hånar folk som vill vara kvar för barnens skull bland annat medan man i nästa andetag lägger hela skulden på skilsmässan på den som var otrogen vilket jag tror att ingen tjänar på. Också att man ses som svag som stannar om man nu väljer det. Varför kan man inte ses som stark som kan förlåta, vara beredd på att jobba på relationen och gå till botten med vad som hände och inte bara dra trots att den andre gjorde fel? Man är ju inte felfri själv. Det (Otrohet) är bara ett av många symtom på en dåligt mående relation menar jag.

Om man inte är typ psykopat (otrohet som livsstil). Otrohet tenderar dock ofta att ses som svart eller vitt oberoende av hur det faktiskt har sett ut.

Att man också som utsatt lätt gärna intar en offerroll och en handlingsförlamad attityd hjälper ju inte heller. Som du säger måste man ju känna om det är värt det. Relationen är bara trasig om man själv tillåter det. Tycker såklart man ska skiljas om det kommer till våld och sådant (nolltolerans). Men om man ändå haft en helt ok grund att stå på och barn och ett helt liv tillsammans kan många tycka det är värt att arbeta för. Från båda håll.

Det låter nästan som om du förlöjligar trygghet och barn som något absurt att vilja jobba för?

Det är väl väldigt mycket värt? Precis som du skriver krävs det jobb från bådas håll och inga garantier finns -

Men det gör det inte med någon. Och ja - det finns stor risk att otrohet upprepas om man inte från båda håll reder ut vad det egentligen handlade om.

Tror lyckan hos de som stannar helt beror på hur man jobbar sig genom det och vilka förändringar man gör och hur kommunikationen ser ut.

Jag håller inte med om något som du skriver. Du menar på att otrohet förekommer för att relationen är dålig = du lägger skulden på den bedragna med. Men är det verkligen så? De jag vet som har blivit bedragna har varit alldeles frågande, de har ju mycket och bra sex? De gör ju saker tillsammans. De pratar och skrattar tillsammans, och så händer detta?

När jag läst artiklar med otrogna som anonymt bekänner att de är otrogna så har det mer handlat om äventyret och spänningen, och mindre om att de inte får ligga när de vill.

Du skriver att den bedragna lätt intar en offerroll. Ja? Hen är ju ett offer?

Du skriver att man lägger hela skulden på den som är otrogen. Ja? Det var ju den som var otrogen.

Något som för mig blir väldigt fult är när man efter uppdagad otrohet lägger familjens öde på den bedragnas axlar. Den bedragna ska bita ihop, tänka på barnen, inte splittra familjen. Men det är ju den otrogna som skapat situationen! Du skriver att den bedragna ska kämpa för familjen och barnen - varför gjorde inte den otrogna det då? Varför lägger denne det på sin partners axlar?
  • Anonym (nja)
    Anonym (Glad) skrev 2021-08-15 19:55:30 följande:
    Var får du det ifrån? Allt jag läst, hört och upplevt säger motsatsen. Att det år få som lämnar pga otrohet. Har du belägg?
    Ehm, tror du på fullt allvar att de flesta människor accepterar svek och lögner och lever kvar med någon de inte litar på?

Du behöver nog läsa på lite bättre.

Många ger sin partner en andra chans ja, hur många som sen fortfarande är ihop efter några är är en helt annan femma.
  • Anonym (Tequila)
    Anonym (Elin) skrev 2021-08-15 20:11:28 följande:

Jag håller inte med om något som du skriver. Du menar på att otrohet förekommer för att relationen är dålig = du lägger skulden på den bedragna med. Men är det verkligen så? De jag vet som har blivit bedragna har varit alldeles frågande, de har ju mycket och bra sex? De gör ju saker tillsammans. De pratar och skrattar tillsammans, och så händer detta?

När jag läst artiklar med otrogna som anonymt bekänner att de är otrogna så har det mer handlat om äventyret och spänningen, och mindre om att de inte får ligga när de vill.

Du skriver att den bedragna lätt intar en offerroll. Ja? Hen är ju ett offer?

Du skriver att man lägger hela skulden på den som är otrogen. Ja? Det var ju den som var otrogen.

Något som för mig blir väldigt fult är när man efter uppdagad otrohet lägger familjens öde på den bedragnas axlar. Den bedragna ska bita ihop, tänka på barnen, inte splittra familjen. Men det är ju den otrogna som skapat situationen! Du skriver att den bedragna ska kämpa för familjen och barnen - varför gjorde inte den otrogna det då? Varför lägger denne det på sin partners axlar?

Då har du helt missat poängen av precis hela mitt resonemang. Vad totalt enkelspårigt, nej SOM SAGT får den bedragna själv välja om hen vill förlåta eller bryta upp. När otrohet uppdagas ställa ju den drabbade inför ett val inte sant? Det är inte samma sak som att helt lägga ansvaret för detta på den bedragnes axlar. En relation är enligt mig ett gemensamt beslut liksom ett uppbrott för allas bästa också bör samarbetas kring,

Väldigt enkelspårigt att hävda att otrohet inte kan bero på problem i relationen (utan att för dens skull rättfärdiga det). Det är skillnad på ursäkt och förklaring. I vilken värld lever du med all respekt? Det handlar OFTA om människor som känner sig osedda och som får för lite sex hemma enligt sig själva. Ena partnern har lägre sexdrift än den andre. Det är enbart i fantasivärldar ett or har exakt lika stor sexdrift och vill utforska exakt samma saker eller känner sig exakt lika mycket sedda och uppskattade. Liksom det finns flera andra förklaringar till varför det skedde.

Man skjuter sig själv i foten om man tror att det enbart är den ena som kan jobba på hela den gemensamma relationen ÄVEN om det var den som gjorde fel genom att vara otrogen
  • Anonym (Tequila)
    Anonym (nja) skrev 2021-08-15 19:23:15 följande:

Sorry, var inte meningen att det skulle framstå som att du försvarar otrohet. Jag förstod vad du menade och håller med i mycket av det du skriver.

Det jag ville påpeka är att otrohet ÄR ett fullt medvetet svineri mot sin partner. Det är inte tillfällig sinnesförvirring eller omständigheternas fel som man ibland försöker få det att framstå. Ungefär som att ens partner inte var sig själv när personen gjorde så. Så är det inte. När en person är otrogen mot en annan så är personen fullt medveten om vad det innebär för sin partner och VÄLJER fullt medvetet att göra det ändå. Det är ett faktum den som blev bedragen måste acceptera för sig själv. Ja det var medvetet och ja personen visste mycket väl hur mycket det skulle såra och förstöra och valde medvetet att göra det ändå och ja det ÄR väldigt illvilligt att göra så mot någon som man ska föreställas älska och som litar på en.

Nej jag vill inte förläjliga trygghet, jag vill förtydliga att många väljer att vara kvar av rädsla för allt en skilsmässa innebär och inte nödvändigtvis för att det själva vill vara kvar. Det är lite skillnad på att göra något för att du vill det och att göra något för att du är rädd för alternativen. Och att två personer fortsätter vara ihop efter en otrohet inte betyder att de är lyckliga tillsammans.

Angående reda ut saker så finns det bara en enda anledning till otrohet och det är brister hos den som var otrogen. Möjliga brister i förhållandet har inte ett dugg med hur den som var otrogen valde att hantera situationen. Båda kan ha bidragit till ett missnöje över förhållandet, men det finns inget som säger att man asolut måste vara otrogen för att man är missnöjd med något, känner en längtan över att ha sex med andra än sin partner eller blev kär i någon annan, man kan hantera såna situationer på bättre sätt oxå.

Det är alltså viktigt att skilja på otroheten och förhållandet. Otroheten ansvarar alltid den som varit otrogen för till 100% så där finns ingenting att reda ut. Eventuella problem i förhållandet kan man däremot reda ut tillsammans.

Jag tror oxå att lyckan hos de som är kvar tillsammans efter en otrohet beror på att men reder ut eventuella problem, men det innebär inte enbart eventuella problem i förhållandet utan till stor del att den som var otrogen behöver jobba med sina brister och lära sig hantera missnöje, känslor, behov, etc på ett värdigt sätt. Men det sker sällan om man skyller allt på "förhållandet" och fokuserar enbart på att reda ut envetuella problem i förhållandet men inte på de personliga bristerna hos den som var otrogen som ledde till att personen hanterade situationen på det sättet.

Absolut, håller med till 100% att själva otroheten kan enbart bedragaren hållas ansvarig för. Man bör ju by the book samtala kring problem och lösa dessa tillsammans och går inte det bör man göra slut innan man letar upp någon annan. Bedragaren har ju problem med sig själv kring impulskontroll, lögner m.m och det är inte ett sunt beteende. Ett bra förhållande är vi ju överens om att båda ansvarar för. Man kan säkert genom terapi exempelvis jobba med sig själv för att förhindra att det händer igen.
  • Anonym (Glad)
    Anonym (nja) skrev 2021-08-15 20:27:35 följande:
    Ehm, tror du på fullt allvar att de flesta människor accepterar svek och lögner och lever kvar med någon de inte litar på?

Du behöver nog läsa på lite bättre.

Många ger sin partner en andra chans ja, hur många som sen fortfarande är ihop efter några är är en helt annan femma.

Spännande. Det är ju du som påstår något och när jag frågar varför du påstår det ska jag läsa på. Inte du presentera underlag. Eller ens teori. Vi har vänt bevisbördan? Gäller det hela forumet eller bara med dig?

Ja, jag är övertygad om att de flesta försöker tillsammans. Som sagt. Om man inte vill försöka är ju inte relationen värd något ändå. 

Jag är även övertygad om att anledningen till att man lämnar efter ett par år inte är det du påstår. 

• Anonym (Elin)
    Anonym (Tequila) skrev 2021-08-15 21:11:14 följande:

Då har du helt missat poängen av precis hela mitt resonemang. Vad totalt enkelspårigt, nej SOM SAGT får den bedragna själv välja om hen vill förlåta eller bryta upp. När otrohet uppdagas ställa ju den drabbade inför ett val inte sant? Det är inte samma sak som att helt lägga ansvaret för detta på den bedragnes axlar. En relation är enligt mig ett gemensamt beslut liksom ett uppbrott för allas bästa också bör samarbetas kring,

Väldigt enkelspårigt att hävda att otrohet inte kan bero på problem i relationen (utan att för dens skull rättfärdiga det). Det är skillnad på ursäkt och förklaring. I vilken värld lever du med all respekt? Det handlar OFTA om människor som känner sig osedda och som får för lite sex hemma enligt sig själva. Ena partnern har lägre sexdrift än den andre. Det är enbart i fantasivärldar ett or har exakt lika stor sexdrift och vill utforska exakt samma saker eller känner sig exakt lika mycket sedda och uppskattade. Liksom det finns flera andra förklaringar till varför det skedde.

Man skjuter sig själv i foten om man tror att det enbart är den ena som kan jobba på hela den gemensamma relationen ÄVEN om det var den som gjorde fel genom att vara otrogen

Du missförstår (med vilje?) det jag skriver.

Jag tror inte alls att det oftast handlar om att den otrogna fått för lite sex. Det är att förenkla kraftigt och att försöka skjuta över skulden på den som blivit bedragen "Om inte du gjort si och så, hade inte jag behövt vara otrogen ".

Självklart ska båda vårda relationen! Jag har inte sagt något annat. Men upplever den ene att den trots att den gjort allt inte får gehör så är inte det = klartecken att vara otrogen. Man måste trots det ta ansvar som människa, som partner, som förälder och isåfall separera.

Däremot har jag hört prostituerade samt älskarinnor/älskare berätta att den de ligger med har det som skäl för att de vänstrar. "Hon förstår inte mig...snyft..." Hemma sitter frun och roddar med småbarn och hem, helt ovetandes.
  • Anonym (nja)

Att bryta upp behöver absolut inte vara ett gemensamt beslut, det räcker med att den ena vill avsluta det så blir det så.
    Nej det är inte enkelspårig eftersom otrohet ALLTID är den otrognes val och har egentligen inget med förhållandet att göra, personen hade ju kunnat hantera sitt missnöje över förhållandet på något annat sätt men valde otrohet. Det valet har inget med förhållandet att göra utan med hur den som var otrogen valde att hantera sitt missnöje.

Du blandar ihop anledning till missnöje med hur man sen valde att hantera sitt missnöje. Alla förklarinmgar du drar upp är förklaringar till varför en person kan känna sig missnöjd med sitt förhållande, det förklarar inte varför personen valde otrohet istället för andra lösningar... svaret på den frågan (varför valde man otrohet istället för något annat) finns inte i relationen, den finns hos den som var otrogen, i personens egna brister som inte har något med förhållandet att göra.
    Och nej det är inte fantasi, det är fakta.
    Man skjuter sig verkligen i foten om man bara försöker reda ut eventuella problem i realtionen och inte går till botten med den otrognes personliga brister och frågan.... "varför var du otrogen istället för att hantera ditt missnöje på ett bättre sätt?"

Alla förhållanden har ups and downs, men alla är ju inte otrogna när de är missnöjda, så den verkliga frågan är varför väljer vissa under liknande omständigheter (eller värre) otrohet när andra låter blli?
  • Anonym (Jbb)
    Anonym (Kim) skrev 2021-08-14 09:39:49 följande:

Du har ett val. Du får släppa otroheten. Går inte att ständigt älta det. Gå vidare och vårda relationen.

Det andra alternativet är att lämna honom. Valet är ditt men du måste för både din och mannens skull välja. Göra ett avslut för endera. Du kan inte nu hålla honom till försvars för händelse för två år sedan. Det är taskigt. Han är ju kvar i relation till dig. Räcker inte det?

Du har rätt; och jag har valt. Jag har valt att förlåta och gå vidare. Det betyder inte att det inte finns kvar och jag blir påmind om det. För er som blivit bedragna och det gått två år, känner ni inget när ni tänker på det längre? Tänker ni på det? Vad tänker ni då? Hur känner ni när ni hör om annans otrohet, läser rubriker eller ser om nån otrohet i nån serie?
  • Anonym (Jbb)
    Anonym (Glad) skrev 2021-08-15 16:56:04 följande:

Nu har  det visserligen gått fyra år men om jag tänker tillbaks var det nog ungefär likadant efter två. Förhållandet är på alla sätt mer intressant och givande tillsammans. Hela processen med att gemensamt

gå framåt med samma mål kittade ihop oss. Tog oss tillbaks till när vi blev ihop med långa djupa samtal och känsloutspel. Gemensam och enskild terapi gjorde underverk både för oss som individer och samlivet. 

Är det något jag ångrar är det de fem åren innan min mans snedsteg när vi tappade samlivet och varandra. Vi liksom bara existerade bredvid varandra medan livet rullade på. Vi behövde skakas om i grunden för att bli starkare tillsammans. 

Så fint att läsa och på ett sätt känner jag igen mig. Vårt förhållande går inte på slentrian, vi uppskattar varandra och vet att vi vill vara med varandra. Men samtidigt kommer ju han alltid ha sårat mig?

Hur nedrig din partner dig?
Svar på tråden Två år efter otroheten - hur kände ni?